تبیان، دستیار زندگی
طاهر شیخ‌الحكمایی هنرمند و صاحبنظر و مدرس هنرهای تجسمی در بازدید از نمایشگاه مجسمه‌های مرحوم «مش اسماعیل توكلی» آغاز رونمایی گنجینه هنر معاصر موسسه صبا را با آثار این هنرمند شروع یك اتفاق مهم ارزیابی كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر «مش اسماعیل» موثر از زمانه

هنر «مش اسماعیل» موثر از زمانه

طاهر شیخ‌الحكمایی هنرمند و صاحبنظر و مدرس هنرهای تجسمی در بازدید از نمایشگاه مجسمه‌های مرحوم «مش اسماعیل توكلی» آغاز رونمایی گنجینه هنر معاصر موسسه صبا را با آثار این هنرمند شروع یك اتفاق مهم ارزیابی كرد.


آثار«مش اسماعیل»

طاهر شیخ‌الحكمایی مجسمه‌ساز و مدرس و صاحبنظر هنرهای تجسمی در بازدید از نمایشگاه مجسمه‌های فلزی زنده یاد «مش اسماعیل توكلی» در نگارخانه لرزاده «صبا» آثار این هنرمند را دارای بیشترین تأثیر از روح زمانه و جامعه انسانی پیرامون ارزیابی كرد و گفت: «آغاز رونمایی گنجینه ارزشمند هنر معاصر این موسسه با آثار «مش اسماعیل» شروع اتفاق خوب و اثرگذار در فضای هنری است.»

مش اسماعیل به سادگی همین اسمش ساده بود، آنچه از اطراف خود،‌ در زندگی انسان‌های پیرامون خود می‌دید و حس می‌كرد در هنرش باز می كرد

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، او با بیان مشاهدات و خاطرات خود از حضور این هنرمند و شكل‌گیری روند خلاقیت وی گفت: «مش اسماعیل به سادگی همین اسمش ساده بود، آنچه از اطراف خود،‌ در زندگی انسان‌های پیرامون خود می‌دید و حس می‌كرد در هنرش باز می كرد و آثارش سرشار از توجه به فرهنگ عامه،‌ اسطوره‌های مردمی و موضوعات اجتماعی بود .«شیخ‌الحكمایی» افزود: «او ابتدا در آشپزخانه دانشكده مستخدم بود و سپس بعنوان كارگر و دربان وارد آتلیه مجسمه‌سازی شد و در كنار اساتید و دانشجوها ذوق و خلاقیتش جوشیدن آغاز كرد. اول به سفال و بعد به آهن روی آورد و به سادگی زندگی‌اش آثاری پدید آورد كه امروز در موزه‌ها و در مجموعه‌های هنری نگهداری می‌شود و در خارج از كشور نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.»

هنر او  وقف جامعه است

وی با بیان اینكه «مش اسماعیل» بی‌وقفه كار می‌كرد و منتظر نبود انگیزه‌ای از بیرون ایجاد شود یا نمایشگاهی باشد خاطرنشان كرد:« یك سری از كارهایش مثل سفالینه‌ها منبعث از فرهنگ عامیانه یا قصه‌های شاهنامه است، دسته‌ای از كارها هم مستقیماً از نگاه خاص او به انسان‌های اطراف و به جامعه خلق شده است مثل زن دوره‌گرد، قالی فروش تركمن، بزها و ... پس از انقلاب اسلامی هم دنباله این تأثیرپذیری را از جامعه و زمانه‌اش می‌بینیم. آثاری مثل جانباز خانواده شهید،‌ آوارگان جنگ و ... كه نشان از حضور او در متن مردم است همانگونه كه داوطلبانه به جبهه می‌رود و بی‌هیچ ادعایی خود را وقف دفاع می‌كند هنر او هم وقف جامعه است.» شیخ‌الحكمایی در پایان برگزاری این نمایشگاه را كه اولین مرحله از رونمایی گنجینه صبا نیز هست یك اتفاق مهم ارزیابی كرد و نشان از توجه به روند شكل‌گیری و تداوم خلاقیت یك هنرمند خلاق دانست.

نمایشگاه مجسمه‌های فلزی «مش اسماعیل توكلی» درنگارخانه لرزاده صبا پذیرای علاقمندان خواهدبود.


بخش هنری تبیان