تبیان، دستیار زندگی
گفت و گوی تبیان با مهرداد لاهوتی در خصوص تاخیر دو ماه ونیمه از زمان قانونی ارائه لایحه بودجه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایندگان تعطیلات نوروز ندارند


لاهوتی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

نمایندگان زمان لازم را برای بررسی کارشناسانه لایحه بودجه 90 ندارند

می توان تا پیش از آغاز سال جدید لایحه بودجه را به تصویب رساند


لاهوتی

در حالی که آیین نامه داخلی مجلس، دولت را موظف کرده لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذر ماه هر سال تقدیم مجلس کند، تنها یک ماه به آغاز سال جدید مانده هنوز هم خبری از ارائه لایحه بودجه 89 به مجلس نیست؛ موضوعی که سیلی از انتقادات را به سوی دولت به دنبال داشته است، چه اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس، حدود 40 روز زمان برای بررسی لایحه بودجه در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق پیش بینی شده و بعد از آن ما حصل این بررسی ها باید در جلسه علنی به رای گذاشته شود.

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی البته تاخیر در ارائه لایحه بودجه را به دلیل تصویب دیرهنگام لایحه برنامه پنجم می داند و معتقد است که این مشکل از جایی آغاز شده که دولت لایحه برنامه پنجم را 9 ماه دیرتر و همزمان با لایحه بودجه سال 89 در اسفند ماه سال گذشته ارائه کرده است. نماینده مردم لنگرود در مجلس در عین حال می گوید که مجلس در همکاری با دولت بررسی لایحه بودجه 90 را در سه شیفت، به سرعت و به محض تقدیم به مجلس آغاز خواهد کرد تا انشاءالله بدون تصویب بودجه وارد سال جدید نشویم.

مشروح گفت و گوی تبیان را با مهرداد لاهوتی در پی می خوانید:

-با توجه به اینکه حدود دو ماه و نیم از حداکثر زمان قانونی پیش بینی شده برای ارائه لایحه بودجه سال 90 گذشته شما دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه را در چه می دانید؟

به هر حال بودجه سنواتی ما باید در راستای قانون برنامه باشد و قانون برنامه هم بر اساس سند چشم انداز تنظیم خواهد شد. مشکل از اینجا آغاز شد که سال گذشته دولت لایحه برنامه پنجم را 9 ماه دیرتر ارائه کرد و برنامه پنجم اسفند ماه و هم زمان با لایحه بودجه تقدیم مجلس شد. در آن شرایط مجلس اگر لایحه برنامه را بررسی می کرد وقتی برای رسیدگی به بودجه نمی ماند لذا ناچار شدیم قانون برنامه چهارم را یک سال اجبارا تمدید کنیم و به لایحه بودجه رسیدگی کنیم که البته با توجه به ارائه دیرهنگام بودجه آن هم به صورت فشرده مورد بررسی قرار گرفت.

امسال هم مجلس تمام توانش را روی لایحه برنامه پنجم گذاشت و این لایحه پس از طی مسیر قانونی در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

دولت لایحه برنامه پنجم را 9 ماه دیرتر و همزمان با لایحه بودجه سال 89 در اسفند ماه سال گذشته ارائه کرده است

الان عمده دلیلی که لایحه بودجه هنوز ارائه نشده این است که دولت می گوید باید لایحه برنامه پنجم را به من می دادید که قانون بودجه را بعد از تطبیق، بر اساس آن تنظیم می کردم. البته درست هم می گوید اما از سویی دولت می توانست در راستای لایحه برنامه پیشنهادی خود بودجه را تنظیم کند.

-البته قانون برنامه پنجم حدود دوهفته است که از سوی دولت ابلاغ شده است، چرا در این مدت لایحه بودجه تنظیم و تقدیم مجلس نشده است؟

البته مدتی بعد از ابلاغ لایحه برنامه پنجم هنوز هم شاهدیم لایحه بودجه به مجلس ارائه نشده و این تاخیر قدری کار را مشکل و فشرده کرده است. به هر حال بررسی لایحه بودجه یک ماه تا 45 روز زمان می برد چرا که بودجه ابتدا باید در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و بعد از رسیدگی در کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس مطرح شود.

-با توجه به این ضیق وقت تکلیف بررسی لایحه بودجه 90 چه خواهد شد؟

در حال حاضر باید تدبیری برای بررسی بودجه اندیشیده شود و شاید نیاز باشد که همانند سال گذشته بودجه در سه شیفت کاری بررسی شود. البته این موضوع باعث می شود که دقت های لازم در هنگام بررسی بودجه انجام نشود و به نفع دولت هم نیست چرا که ممکن است گلایه دولت هم در این باره افزایش یابد زیرا نمایندگان زمان لازم را برای بررسی کارشناسانه لایحه بودجه ندارند.

ما زمان زیادی را تا آغاز سال جدید نداریم و مطمئنا باید تدبیری برای بررسی سریع بودجه در نظر گرفته شود. حتی به نظر می رسد که باید در کمیسیون ها شیفت های کاری را به سه شیفت افزایش دهیم و موارد دیگر را برای بررسی بودجه از دستور کار خارج کنیم.

مدتی بعد از ابلاغ لایحه برنامه پنجم هنوز هم شاهدیم لایحه بودجه به مجلس ارائه نشده و این تاخیر قدری کار را مشکل و فشرده کرده است

-آیا ممکن است برای جبران زمان از دست رفته مجلس برای تعیین تکلیف فروردین و اردیبهشت بودجه یک دوازدهم یا دو دوازدهم تصویب کند؟

احتمال اینکه بودجه یک دوازدهم تصویب شود کم است. مجلس در تمام زمینه ها سعی می کند با دولت همکاری داشته باشد تا مشکلی برای کشور ایجاد نشود. به اعتقاد من می توان بررسی لایحه بودجه را با سرعت بیشتری انجام داد تا پیش از آغاز سال جدید لایحه بودجه به تصویب برسد.

-یعنی در این صورت نمایندگان حاضر خواهند بود که ایام تعطیلات نوروز هم به بررسی لایحه بودجه بپردازند؟

نمایندگان به تجربه نشان داده اند که حتی در ایام تعطیلات هم در مجلس حاضر خواهند شد اما شرطش این است که تا آخر این هفته دولت هر چه سریعتر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند.

سارا کیان

بخش سیاست