تبیان، دستیار زندگی
این نویسنده در مصاحبه‌ی تلویزیونی خود گفته بود: «فقط یک آسیب جدی مغزی می‌تواند مرا به نوشتن داستان کودکان وا دارد در غیر این‌صورت لعنت به من اگر دنبال چنین داستان‌هایی بروم چون به نظر من داستان آزادی‌ست و هر‌گونه محدودیتی در آن غیر قابل تحمل است.» ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض نویسندگان کودک به آمیس

به علت ایراد سخنان توهین‌آمیز؛


اعتراض نویسندگان کودک به آمیس

تعدادی از نویسندگان کتاب کودک سخنان اخیر مارتین آمیس، نویسنده‌ی معروف انگلیسی، را توهین‌آمیز دانستند و به آن اعتراض کردند.


این نویسنده در مصاحبه‌ی تلویزیونی خود گفته بود: «فقط یک آسیب جدی مغزی می‌تواند مرا به نوشتن داستان کودکان وا دارد در غیر این‌صورت لعنت به من اگر دنبال چنین داستان‌هایی بروم چون به نظر من داستان آزادی‌ست و هر‌گونه محدودیتی در آن غیر قابل تحمل است.»

آمیس تاکید کرد: «من هرگز زیر بار نوشتن چیزی کم‌تر از آن‌چه می‌توانم بنویسم نمی‌روم

این سخنان پاسخ چندین نویسنده‌ی کتاب‌های کودک را درپی داشت و آنان او را به توهین به نویسندگان این‌گونه‌ی داستانی و دست‌کم گرفتن این ژانر ادبی که از غنا، پیچیدگی و زبان خاص خود برخوردار است، متهم کردند.

البته این اولین‌بار نیست که آمیس جنجال به پا کرده است؛ او قبل از این نیز در مصاحبه‌ای در سال 2006 با نشریه‌ی تایمز به مسلمانان توهین کرد که آن نیز با واکنش مواجه شده بود.

در سال 1989 رمان ‌مزرعه‌های لندن‌ از او به این علت که به گفته‌ی دو عضو هیئت داوران، ضد زن خوانده شده بود از نامزدهای جایزه‌ی بوکر حذف شد.

درباره مارتین امیس :

مارتین اِمیس (Martin Amis) رمان نویس، داستان کوتاه نویس و منتقد شهیر بریتانیایی به سال ۱۹۴۹ میلادی در آکسفورد انگلستان به دنیا آمده است. مارتین در ابتدا تنها کتابهای طنز می خواند تا اینکه نامادری رمان نویسش الیزابت جِین هاوارد (Elizabeth Jane Howard)، جِین آستِن (Jane Austen) را به او معرفی کرد که اِمیس از آن به عنوان اولین تاثیر در زندگی ادبی اش نام می برد.

مارتین اِمیس به عنوان یکی از چهره های برجسته ادبی معاصر غرب نظر بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرده است. اِمیس ماده خام آثار خویش را در شرایط پوچ و مضحک پست مدرن در زمانه حاضر می داند، بنابراین گاهی اوقات از او به عنوان استاد بی چون و چرای «ناخوشایندی مدرن» نام برده اند. ویژگی دیگر مارتین اِمیس مهارت و هنرمندی او در کلام است که این مورد به خاطر مطالعات عمیقی است که از آثار ولادیمیر ناباکوف (Vladimir Nabokov) و سال بیلو (Saul Below) در دوران نوجوانی و جوانی داشته است.

جوایز: جایزه ادبی موام ، جایزه جیمز تِیت بلک

آثار ادبی مارتین اِمیس:  یادداشت های راحیل (The Rachel Papers) 1973 ، نوزادان مرده (Dead Babies) 1975، موفقیت (Success) 1977، مردمانی دیگر: داستانی مرموز (Other People: A Mystery Story) 1981، پول (Money) 1984، مراتع(مزرعه ها)  لندن (London Fields) 1989، پیکانِ زمان (Time’s Arrow) 1991، اطلاعات (The Information)1995، قطارِ شب (Night Train) 1997، تجربه (Experience) 1999، کوبای وحشت (Koba the Dread) 2002، سگِ زرد (Yellow Dog) 2003، خانه ملاقاتها (The House of Meetings) 2006، زن بیوه آبستن (The Pregnant Widow) 2010، هیولاهای انیشتن (Einstein’s Monsters)، آبِ سنگین (Heavy Water).

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منابع: خبرگزاری مهر، آدم برفی ها