تبیان، دستیار زندگی
سینمای ایران با توجه به شاخصه‌های خود می‌تواند در کشورهای همسایه که دارای مشترکات فرهنگی با ایران هستند، به بازار فروش مناسبی دست پیدا کند. پوران درخشنده، کارگردان سینما، در ارتباط با هفته فرهنگی ایران در باکو گفت: "هفته فر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای ایران می‌تواند در جذب بازار کشورهای همسایه موفق باشد


سینمای ایران با توجه به شاخصه‌های خود می‌تواند در کشورهای همسایه که دارای مشترکات فرهنگی با ایران هستند، به بازار فروش مناسبی دست پیدا کند.

پوران درخشنده، کارگردان سینما، در ارتباط با هفته فرهنگی ایران در باکو گفت: "هفته فرهنگی ایران با نمایش چند فیلم ایرانی از جمله "هیوا"، "باران"، "شمعی در باد"، "اشک سرما"، "یک تکه نان" و ... در باکو با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و هنردوستان برگزار شد. به گونه‌ای که می‌توان گفت ما به دلیل مشترکات فرهنگی بسیاری که با این مردم داریم می‌توانیم در درازمدت به دستاوردهای فرهنگی بسیار بالایی دست یابیم."

وی در ادامه افزود: "کشور آذربایجان و شهر باکو که مشترکات فرهنگی و سنتی بسیاری با ایران دارد می‌تواند بازار موفقی برای عرضه تولیدات سینمایی ایران باشد. این کشور دارای شبکه‌های تلویزیونی متعددی است و این شبکه‌ها می‌توانند برای نمایش فیلم‌های ایرانی محل مناسبی باشند. شاید سالن سینما در این شهر کم باشد ولی با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان تولیدات مشترکی عرضه کرد تا به بازار خوبی برای فروش فیلم‌های ایرانی دست پیدا کنیم."

درخشنده که همراه رسول ملاقلی‌پور و ناصر شفق در هفته فرهنگی ایران در شهر باکو شرکت کرده بود، درباره دستاوردهای این سفر گفت: "صحبت‌هایی با مسئولان، تهیه‌کنندگان و فیلمسازان این شهر انجام داده‌ایم که در صورت موافقت طرفین کانون فیلمسازی در این شهر ایجاد کنیم و از این طریق توسط کارگردانان و فیلمسازان ایرانی در این شهر آموزش فیلمسازی داشته باشیم. همچنین با کمک این انجمن آثار مشترک سینمایی تولید کنیم."

وی در ادامه گفت: "کشور آذربایجان بعد از فروپاشی شوروی سابق محل مناسبی است برای سوژه‌های سینمایی است که می‌توان بر اساس همین واقعه قصه‌های جدید و قشنگی نوشت و آثار سینمایی با این مضامین تولید کرد. اماکن مذهبی و بناهای تاریخی و وجود مقبره شخصیت‌های تاریخی از جمله نظامی گنجوی در این شهر می‌تواند سوژه دیگری برای این تولیدات سینمایی باشد. در دو موزه‌ای که در این شهر به نام موزه تئاتر و موزه استقلال وجود دارد، غرفه‌هایی متعلق به ایران است که بسیار دیدنی است و موجب می‌شود ما را بیشتر با این دو کشور از طریق فرهنگی آشنا کند."

این کارگردان سینما سرمایه‌گذاری همراه با برنامه‌ریزی درست در این کشور را یکی از مهمترین شاخصه‌های ایجاد فضای مشترک برای تقابل فرهنگ این دو کشور دانست و افزود: "حضور پررنگ ایران در بازار فرهنگی این کشور با یک برنامه‌ریزی صحیح و اختصاص بودجه مناسب می‌تواند فرهنگ این دو کشور را که دارای مشترکات بسیاری است به هم نزدیکتر کند. البته بخش خصوصی سینمای ایران نیز می‌تواند با سرمایه‌گذاری فعالیت هنری خود را در این کشور بیشتر کند تا از این طریق بتوانیم آثار سینمایی ایران را در این کشور و دیگر کشورهایی که دارای مشترکات فرهنگی بسیاری با ما هستند نشر و گسترش دهیم."