تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نخستین همایش ملی ارتباطات دینی ضمن اشاره به اهمیت مطالعات علمی در حوزه ارتباطات دینی و مخاطب شناسی گفت: فتح فضاهای آینده مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید برای انتقال پیام خود در مورد آن بیندیشیم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتح فضاهای آینده مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید برای انتقال پیام خود در مورد آن بیندیشیم

دکتر خاموشی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نخستین همایش ملی "ارتباطات دینی" ضمن اشاره به اهمیت مطالعات علمی در حوزه ارتباطات دینی و مخاطب شناسی گفت: فتح فضاهای آینده مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید برای انتقال پیام خود در مورد آن بیندیشیم .

به گزارش روابط‌عمومی، «حجت‌الاسلام دكتر سیدمهدی خاموشی» گفت: در مدیریت خود در حوزه تبلیغ دین، نباید از زمان عقب بمانیم. سیدمهدی خاموشی در این همایش به مفهوم ارتباطات دینی و اهمیت کیفیت پیام دینی برای جذب مخاطب اشاره کرد و گفت: معتقدم باید دو نگاه داشته باشیم یکی اینکه سبک و روش‌های ارتباطات سنتی خود را که دقیق‌ترین و نافذترین پیام رخ به رخ را دارد در نظر بگیریم و نکته دوم اینکه در عصر کنونی روش‌های سنتی و چگونگی تطبیق زمانی محتوای آن را دنبال کنیم.

خاموشی ادامه داد: در این مسیر باید خطباء و وعاظ ما نگاه دقیقی به مشاهیر این فن داشته باشند که یکی از نمونه‌های معاصر آن محافل سخنرانی مرحوم فلسفی است که ایشان به تمام معنا هنرمندانه سخن می‌گفت و محتوا را دسته‌بندی می‌کرد به گونه‌ای که مخاطب بهره کافی را از سخنان او می‌برد.

وی به اهمیت مطالعات علمی در حوزه ارتباطات دینی اشاره کرد و گفت: اندیشمندان به این مطلب وفاق دارند که علمیت خطیب و سخنران بسیار تأثیرگذار است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اهمیت مخاطب محوری و مخاطب‌شناسی در نوع تبلیغات دینی تصریح کرد: باید ببینیم چه مکانیسمی به کار گیریم تا در میدان اصلی تبادل اطلاعات قرار گیریم. در حال حاضر تب حضور در فضای مجازی در حال فروکش است و باید فکر دقیقی کنیم که ضرورت‌های فضای جدید را بیابیم و همچنین چگونگی در معرض قرار گرفتن را دریابیم.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی اظهار داشت:‌ در مدیریت خود نباید از زمان عقب بمانیم. شبکه‌های ماهواره‌ای تقریباً در حال رفتن هستند به این دلیل که وقتی با فیبر امکان دسترسی به چند ده هزار شبکه تلویزیونی وجود دارد دیگر امکان ماهواره از بین می‌رود پس فتح فضاهای آینده مهمترین مسئله‌ای است که باید برای انتقال پیام خود در مورد آن بیندیشیم.

دكتر خاموشی در ادامه بر آسیب شناسی حوزه ارتباط دینی اشاره کرد و گفت: برخی کارهایی که موجب ضربه زدن به ارتباط دینی می‌شود را نباید انجام دهیم. به طور نمونه شبکه‌های زیادی در حال حاضر در حوزه دفاع از شیعه فعال هستند این سئوال مطرح است که نوع دفاع از تشیع و مکتب اهل بیت(ع) دقیق است یا آسیب رسان.

وی در پایان نگاه دقیق رهبر معظم انقلاب اسلامی به رسانه و ارتباطات را بی‌بدیل توصیف کرد و در عین حال بر ضرورت پردازش نظرات ایشان در چگونگی ارتباطات دینی جمهوری اسلامی ایران تآکید کرد.

پیش از سخنرانی حجت‌الاسلام دكتر سیدمهدی خاموشی، حجت‌الاسلام عباس اسکندری دبیر نخستین همایش ارتباطات دینی نیز طی سخنانی به ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش پرداخت و با اشاره به انتخاب 12 مقاله از 50 مقاله ارسالی بر ضرورت ارتباط دینی در عصر نوین تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی جهان با توجه به تغییرات و تحولات عرصه بین‌المللی و موج بیداری در میان ملت‌ها چه جهان اسلام و چه اروپا، انقلاب اسلامی به عنوان پیشتاز این موج بیداری از هر جهت باید خود را مجهز کند تا همه این حرکت‌ها را بتواند به صورت معنوی هدایت کند.

عباس اسكندری ادامه داد : اگر در این شرایط ایران اسلامی نتواند نقش خود را در عرصه جهانی ایفا کند دشمنان ما در کمین نشسته‌اند. جنبش‌های زیادی به وجود می‌آید اما استکبار جهانی تمام تلاش خود را برای انحراف آنها به کار می‌گیرد.

اسكندری تاكید كرد : خیلی وقت‌ها فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و امروز نیز حرکتمان بسیار کند است و می‌طلبد کسانی که در حوزه تبلیغ فرهنگ و دین فعال هستند هرچه سریعتر ساز و کارها و زمینه رساندن معارف اسلامی را فراهم کنند چرا که جامعه بصری تشنه این حقایق است.

وی در پایان گفت: تقابلی از نظر چیده‌ها و روش‌های فرهنگی و تبلیغی و ارتباطی با غرب داریم. اگر از قرآن و منابع اسلامی به خوبی بهره بگیریم یقیناً توفیق کاری ما بر آنچه دنیای غرب پیش گرفته بیشتر خواهد بود و امروز توفیق از آن کسانی است که فرهنگ ناب اسلامی را تبلیغ می‌کنند.

گفتنی است نخستین همایش ملی "ارتباطات دینی" صبح امروز دوشنبه 25 بهمن با حضور حجت‌الاسلام دكتر سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در تالار سوره حوزه هنری آغاز به كار كرد .

تنظیم: هومن بهلولی