تبیان، دستیار زندگی
یکی از متخصصان اپل در وبلاگش نوشت: زمانی که تازه آیپاد ظهور کرده بود، با اعضای تیمم تصمیم گرفتیم که محصولی را با نام iDream طراحی کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فناوری هک مغز چقدر واقعی است؟

brain_hack

آیا ایده کریس نولان به حقیقت می پیوندد؟

یکی از متخصصان اپل در وبلاگش نوشت: زمانی که تازه آیپاد ظهور کرده بود، با اعضای تیمم تصمیم گرفتیم که محصولی را با نام iDream  طراحی کنیم. ایده طراحی آی دریم این بود که رویاهای افراد را به وسیله آن ضبط کنیم، به طوری که فرد یا شخص سوم بتواند آن رویاها را در دنیای بیداری ببیند. با تماشای فیلم «سرآغاز» کریس نولان – که در آن ذهن و چشم بیشتر از ذهن و قلب با هم در ارتباطند – این پرسش در ذهنم ایجاد شد که با چه فناوری ها می توان به رویاهای افراد نفوذ کرد؟

وی همچنین گفت: استودیوی فیلم وارنر برادرز برای ساخت این فیلم مجبور شده یک ابزار دستی را به جای ابزار قابل نفوذ به ذهن به کار ببرد، اما موضوع اصلی اینجاست که خود محققان هم به اشتراک گذاری رویاهای شفاف و همچنین ساخت این ابزار را شدنی می دانند.

novadreamer

وی افزود: از آنجا که آدم مشکوکی هستم، در این مورد بیشتر تحقیق کردم و در جایی خواندم که محققان از ابزارهایی با نام NovaDreamer بهره می گیرند که یک ماسک خواب است و می تواند حرکات چشم فرد را در زمان خواب کنترل کند. این ابزار می تواند با توجه به بازخوردهای دیداری و شنیداری، رویاها را بازخوانی کند. این تقریبا همان چیزی است که در فیلم سرآغاز وجود دارد و ابزاری که در این فیلم نشان داده شده، بدون اینکه فرد را از خواب بیدار کند، رویاهای شفاف او را فعال می کند.

وی عنوان کرد: به این فکر می کنم که باید به برنامه های موبایل، کتاب های الکترونیکی کیندل یا دستگاه های خاک خورده ای که برای تجدید خاطرات در انباری نگه می داریم، سفت بچسبیم تا مبادا متجاوزان به رویاهای مان رخنه کنند. بعد هم به این فکر می کنم که از کجا مطمئن باشم که ذهن ناخودآگاهم تا حالا دستکاری نشده است؟!

علم هم تایید می کند

تحقیقات نشان می دهند که داشتن رویای شفاف و همچنین به اشتراک گذاری رویاها امکان پذیرند. فناوری واقعی القای خواب شفاف بسیار شبیه به فناوری ای است که در فیلم سرآغاز به نمایش درآمده است. براساس یافته های کریک وب (Graig Webb)، تحلیلگر خواب، نفوذ بدون اجازه شخص و همچنین جمع آوری اطلاعات مربوط به ذهن و تجربیات مرتبط با خواب، نظیر دیدن رویاهای شخص از راه دور همگی امکان پذیرند و در آینده ای نه چندان دور فناوری های این چنینی ابداع خواهند شد.

به گفت وب، شواهدی در دست است که نشان می دهد یک شبکه درونی نامریی وجود دارد که تمامی افراد را همانند لینک های اینترنتی در دنیای فیزیکی به هم متصل می کند. علاوه بر این، وب ادعا می کند که بیشتر افراد از رویاها و خواب شفاف برای کشف مرزهای داخلی استفاده می کنند تا بتوانند درون ذهن شخص نفوذ کنند.

وب در یکی دیگر از تحقیقاتش از NovaDreamer استفاده کرد و توانست بدون اینکه شخص را از خواب بیدار کند، ذهن او را بخواند. وب معتقد است که از این تجربیات می تواند در جهت جلوگیری از بی خوابی یا راه رفتن در خواب بهره برد.

فراوری : آموت سر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: Newsy , DaniWeb , فناوران