تبیان، دستیار زندگی
در مراسم باشكوهی كه با حضور تعدادی از خدام حرم مطهر رضوی برگزار شد، پرچم سیاه فراز گنبد منور جمع‌آوری و پرچم سبز منقش به آرم آستان قدس رضوی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهتزاز پرچم سبز بر فراز گنبد منور رضوی

اهتزاز پرچم سبز بر فراز گنبد منور رضوی

پس از 63 روز و به نشانه پایان عزاداری؛

پرچم سبز آستان قدس رضوی بر فراز گنبد منور رضوی به اهتزاز درآمد

پس از گذشت 63 روز عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرچم گنبد طلایی حرم مطهر رضوی تعویض شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، در مراسم باشكوهی كه با حضور تعدادی از خدام حرم مطهر رضوی برگزار شد، پرچم سیاه فراز گنبد منور جمع‌آوری و پرچم سبز منقش به آرم آستان قدس رضوی جایگزین آن شد.

در این مراسم، جمعی از خادمان بارگاه منور رضوی كه اكثر آنها از سادات بزرگوار بودند، ابتدا با حضور در رواق دارالعباد حرم مطهر به قرائت زیارت خاصه حضرت رضا(ع) پرداخته و با شكوه و جلال خاصی و زمزمه مقدس «رضا رضا جانم»، پرچم سبز آستان قدس رضوی كه با كلمه «لا اله الا الله» و آیه مباركه «نصر من الله و فتح قریب» در حاشیه آذین یافته بود را تا كنار گنبد منور منتقل كردند.

در ادامه پرچم سیاه بارگاه منور رضوی توسط یكی از خدمه جمع‌آوری و پرچم سبز به نشانه پایان عزاداری در حرم مطهر رضوی برافراشته شد.

به گفته رئیس اداره انتظامات حرم مطهر رضوی، همزمان با تعویض پرچم گنبد منور، پرچم‌های هشت‌گانه سه ورودی حرم مطهر در بست‌های شیخ توسی، شیخ طبرسی و شیخ حر عاملی نیز تعویض شد.

محمد توكلی گفت: بر اساس تقویم مناسبت‌های آستان قدس رضوی، مراسم تعویض پرچم در تمام ایام سوگواری ائمه معصومین(ع) معمولا از 24 ساعت قبل از شهادت تا 24 ساعت بعد از آن صورت می‌گیرد.

وی قدمت و پیشینه برگزاری مراسم تعویض پرچم را مربوط به دوران صفوی دانست و افزود: البته این آئین در طول تاریخ دارای فراز و نشیب‌های مختلفی بوده است، ولی شكل فعلی اجرای آن، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است.

گفتنی است عصر روز گذشته همچنین مراسم نقاره‌زنی بعد از گذشت 63 روز در حرم مطهر رضوی طی مراسمی آغاز شد و نقاره‌خانه از این پس به جز ایام عزا هر روز با آهنگ دلنشین خود طلوع و غروب خورشید را یادآوری می‌كند.


منبع: آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی