تبیان، دستیار زندگی
و زنان صالح، زنانى هستند كه متواضع وفرمانبردارند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى كه خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى‏كنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احترام ،کلید زندگی عاشقانه

احترام به همسر


فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللّه

و زنان صالح، زنانى هستند كه متواضع وفرمانبردارند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى كه خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى ‏كنند.نساء -34


هر زنی در فکر این است که قلب شوهرش را تسخیر کند، او را عشق و شیدای خود بگرداند، از این رو تمامی کوشش خود را برای رسیدن به این هدف مبذول می دارد؛ گاهی اوقات به نتیجه نمی رسد و ناامید می شود! حتی گاهی نتیجه ی عکس می گیرد، یعنی آن که با زحمات ها و گذشت و ایثار های فراوان، نه آن که همسرش به او نزدیک نشده بلکه نسبت به او سردتر شده است. در این حالت ضمن گیج شدن، از او ناامید شده و از همسرش طلاق عاطفی می گیرد! چرا این گونه شده است؟ چرا قلب همسرش را جذب نکرده، بلکه از دست داده است؟

پاسخ این پرسش ها یک کلمه است؛ به همسرش "احترام" نگذاشته است. این پاسخ بیشتر تعجب زن را بر می انگیزد! و می گوید: آقا من خیلی به شوهرم احترام گذاشتم ولی او لیاقت نداشته است! این خانم درست می گوید ولی با عدم توجه به روحیه ی مرد، با انجام بعضی از کارها تمام زحمات خودش را از بین برده است.

سعی شده در این نوشته "احترام گذاشتن به مرد" را در حد امکان تبین شود تا اولاً باور کنید که تنها و بهترین و سریع ترین راه جذب مردان "احترام گذاشتن به مرد" است ثانیاً چگونگی احترام به مرد را بیاموزید. با پیگیری این نوشته ها و عمل به آن ها قلب همسرتان را تسخیر نمایید.

الف ـ احترام، محترم 

لغت احترام از "حرم" می باشد، در لغت نامه ها این گونه معنی شده است: مورد توجه، رعایت؛ فرد محترم ارجمند، شرافتمند، واجب الاحترام(فرهنگ جامع نوین ،ص292).

ب ـ احترام به مرد چرا؟

برای بعضی از زنان این سؤال است که "چرا باید به مردان احترام گذاشت ؟ " مگر ما زنان نیاز به احترام نداریم؟

احترام به مرد به معنای عدم احترام به زن نیست. متأسفانه در جامعه اسلامی ما همراه تهاجم فرهنگی، فمنیسم نیز در جامعه زنان مسلمان رسوخ کرده است، فمنیسم دو حرف اساسی دارد یکی توجه به شخصیت زن و دیگر برابری با مرد، حتی بعضی از رادیکالی آن ها بر آن عقیده هستند که "مرد را باید با تحقیر در قبضه ی خود گرفت"!!!

جریحه دار کردن غرور یک مرد برای او خیلی گران تمام می شود و امکان دارد

در زندگی زناشویی تأثیر نامطلوب دائمی بگذارد. یک مرد به سختی می تواند خفیف شدن از جانب زنش را به فراموشی بسپارد

در مورد توجه و احترام به شخصیت زن هیچ مکتبی مانند دین اسلام به آن توجه نکرده است، با کمی مطالعه در آیات و احادیث به این حقیقت می رسیم. اما در قسمت دوم، غرب هم نپذیرفته است؛ به گفته ی خانم دکتر لورا شل سینگر که مشاور در رادیو واشینگتن است دقت نمایید: "رویکرد فمنیست ها که می خواهند زن ها را بدون مردان ترجیح بدهند و فرزندان بدون پدر بزرگ شوند و نیز اخراج مردان به عنوان موجوداتی غیر ضروری وحتی خطرناک، مسلماً مانع از آن شده است که زنان به ازدواج های تک همسری و روابط زناشویی پایبند ی نشان دهند و این خود بینی وخود محوری درباره ی ارزش زنان از یک سو و تکفیر کردن مردان از سوی دیگر، سببی است تا زن ها با مردان بد رفتاری می کنند چرا؟ زیرا آن چه در جامعه می گذارد به زن ها احساس کاذب برتر بودن داده است(آیین شوهر داری ،ص84)."

إِنَّ الْمَرْءَ یَحْتَاجُ فِی مَنْزِلِهِ وَ عِیَالِهِ إِلَى ثَلَاثِ خِلَالٍ یَتَكَلَّفُهَا وَ إِنْ لَمْ یَكُنْ فِی طَبْعِهِ ذَلِكَ مُعَاشَرَةٌ جَمِیلَةٌ وَ سَعَةٌ بِتَقْدِیرٍ وَ غَیْرَةٌ بِتَحَصُّنٍ

به درستى كه مرد براى اداره خانه و خانواده‏اش به سه صفت نیاز دارد و هرچند این صفات در او نباشد : خوش رفتار بودن، بذل و بخشش به اندازه نمودن و غیرت به جا كه خانواده را حفظ نماید(بحار ج 75،ص 235).

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص  مَنِ اتَّخَذَ زَوْجَةً فَلْیُكْرِمْهَا

پیامبر (ص) فرمودند : هر کس همسری گرفت پس باید او را احترام نماید( مستدرك‏الوسائل ج : 14، ص 250)

كلمه" بعولة" جمع" بعل" است، و بعل به معناى نر از هر جفتى است، البته مادام كه جفت هستند و علاوه بر دلالتى كه بر مفهوم خود دارد، اشعارى و بویى هم از تفوق و نیرومندى و ثبات در شدائد دارد، واقعیت خارجى هم همین طور است، چون مى‏ بینیم: در هر حیوانى نر از ماده در شدائد نیرومندتر است و بر ماده خود نوعى برترى دارد، و در انسان نیز، شوهر نسبت به همسرش همین طور است و نیز به همین جهت زمین بلندتر از زمین هاى اطرافش را بعل مى‏گویند، بت بزرگ و نخلى كه بزرگ تر از همه نخل ها باشد، و هر چیز بزرگى از این قبیل را بعل مى‏گویند.( ترجمه المیزان ج 2ص347)

وقتی مرد احساس کرد که زن او را لایق و با جرأت می داند به خود

می بالد و این شهامت را به دست می آورد که برای مقابله با هر

مشکلی سینه سپر کند

همان گونه که در آیه ی سوره ی نساء اولین خصلت یک زن صالح را «قانتات » بیان نموده است، علامه طباطبایی در مورد معنای قانتات می فرماید: قنوت به معنی اطاعت و خضوع دائم است (طباطبایی،ج8،ص181). و همچنین در بخش روایات حدیثی از تفسیر قمی نقل می کند «امام باقر (ع) فرمودند: قانتات یعنی مطیعات »

احترام به همسر

زن برای تحقق این احترام و تواضع  باید دو کار را نسبت به همسرش رعایت کند:

1ـ تأیید و مقبولیت همسر

2ـ تکریم کردن شوهر 

«مرد ها می توانند در بازداشتگاه های اسرای جنگی شلاق ها را تحمل کنند، اما نمی توانند جریحه دار شدن غرور خود را تحمل نمایند. برای آن ها تأیید شدن از سوی همسرشان در حکم دریافت اکسیژن است و اگر این تأیید صورت نگیرد، احساس مردانه خود را از دست می دهد »(شل سینگر، ص، 110) .

دکتر مجد در کتاب روانشناسی زن و مرد می گوید که در تحقیقی که از ده هزار زن موفق غربی که زندگی زناشویی و اجتماعی رضایت بخشی داشته اند، پرسیده شد که:

شما پایه های توفیق در زندگی داخلی خود را چه می دانید؟ آن ها در پاسخ به دو مورد اشاره کردند:

1ـ تأیید کردن همسران

2ـ احساس لذّت از انجام وظایف داخلی خانه (ص،34).

«خانم محترم شما باید به نوعی با شوهرتان حرف بزنید که احساس سربلندی و افتخار کند و حرف های شما موجب تشویق او شود. خوار و خفیف کردن شوهر گناه غیر بخشش و غیر قابل جبران است که یک زن مرتکب می شود. جریحه دار کردن غرور یک مرد برای او خیلی گران تمام می شود و امکان دارد در زندگی زناشویی تأثیر نامطلوب دائمی بگذارد. یک مرد به سختی می تواند خفیف شدن از جانب زنش را به فراموشی بسپارد (کارنگی ،ص،58).

و در جای دیگر خانم دوروتی کارنگی درمورد تأثیر کلامی زن در رشد و ارتقای مرد این گونه می گوید"

«وقتی مرد احساس کرد که زن او را لایق و با جرأت می داند به خود می بالد و این شهامت را به دست می آورد که برای مقابله با هر مشکلی سینه سپر کند. او از لیاقت خود اطمینان می یابد و همین امر اعتماد به نفس لازم را در او به وجود می آورد و قوت قلبی که به او داده شده است باعث موفقیتش می شود »(کارنگی ،ص57).

نویسنده: غلامعباس خراسانی

بخش خانواده ی ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

انتظارات خانم هاازآقایان

حقایقی درباره زنان

تسخیرقلب همسر

فرصت شیرین باهم بودن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.