تبیان، دستیار زندگی
فراموش نکنید که همه گیاهان گلدار به نور فراوان نیاز دارند. بنابراین هیچ‌یک از آنها برای خانه‌های کم‌نور مناسب نیستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه را چشم نواز کنید

گل


گلها، تزیین زنده و زیبای خانه هستند و هر کسی می‌تواند با دانستن نیازهای ابتدایی این گیاهان و با توجه به چند نکته ساده، از آنها نگهداری کند و از این کار لذت ببرد.


با چهار نکته زیر شروع کنید:

شاخه‌های منفرد كه دارای غنچه هستند در یك ظرف باریك و بلند از جلوه خاصی برخوردار خواهند شد. می‌توانید از بطری های خالی موجود در خانه مانند شیشه‌های شربت‌های حاضری كه دارای گردن بلند و درازی هستند برای اینكار استفاده كنید. اگر چند شاخه گل دارای غنچه دارید چند شیشه را در یك سینی فلزی زیبا و قدیمی خود كنار هم بچینید و فضای آنها را با برگ‌های خشك و یا برگ‌های درختان گل‌های ریز و شمع بپوشانید.

گل

اگر می‌خواهید از فضای موجود بیشترین استفاده را بكنید و مثلاً روی پیشخوان آشپزخانه فضای كمتری را اشغال كنید می‌توانید گل‌ها را به صورت چند طبقه بیارایید. برای این كار باید از یك جا لیوانی و یا سبد مخصوص كارد و چنگال استفاده و گل‌ها را پس از قرار دادن در ظرف‌های خالی نشکن زیبا در دو طبقه از چهارچوب مورد نظر آویزان كنید. برای اینكه منظره ایجاد شده چشم نوازتر باشد می‌توانید از دو طبقه از دو نوع گیاه استفاده كنید به طوریكه در طبقه بالا بوته‌های دارای برگ‌ها و گل‌های ریز قرار بگیرد و در قسمت پایین گیاهی را كه دارای شاخه‌های آویزان است قرار دهید.

جعبه‌های مخصوص گل برای قرار دادن در پشت نرده‌های پنجره‌ها هم از بهترین انتخاب‌ها می‌توانند باشند. حسن این جعبه‌ها در آن است که هم قابل حمل و نقل هستند و هم می توانید این باغچه كوچك را در هوای سرد به داخل خانه و پشت شیشه منتقل كنید و به طور دلخواه مكان آن را تغییر دهید. توجه داشته باشید كه گیاهان در این جعبه‌ها باید به طور فشرده كاشته شوند تا زیباتر به نظر بیایند. بهتر است اول گیاهان را در جعبه‌های خالی بكارید و سپس آنها را در داخل بستری از پوشال و سنگ‌ریزه در داخل جعبه گل بچینید. این كار موجب می شود كه پس از بین رفتن گل‌ها زحمت تعویض خاك به گردنتان نیفتد.

فراموش نکنید که همه گیاهان گلدار به نور فراوان نیاز دارند. بنابراین هیچ‌یک از آنها برای خانه‌های کم‌نور مناسب نیستند

گل

گیاهان آپارتمانی نیز برای این کار بسیار مناسب هستند: بگونیا، دیفن باخیا، فیلودندرون، كوردی لین، دراسنا، كاكتوس، پتوس، اسپاتی فیلوم، سینگونیوم در اتاق نشیمن، بنفشه آفریقایی و پاپیتال، نخل مرداب، آگلونما دراتاق غذا خوری، مارانتا، پیرومیا، فیتونیا و ژینورا در آشپزخانه و برگ عبایی، سجافی، پاپیتال، آرالیای ژاپنی و سانسوریا در پلكان بیشترین زیبایی را دارند

گل‌های فصل بهار که اغلب به شکل گلدانی عرضه می‌شوند، عبارت‌اند از بنفشه، زنبق، لاله، نرگس، اطلسی، شب‌بو، سنیرر، سنبل، میمون، سیکلمن، پامچال و ختمی. انتخاب نوع گل به سلیقه خودتان بستگی دارد اما خوب است درباره هر یک از آنها اطلاعاتی داشته باشید تا بهتر بتوانید در این باره تصمیم‌گیری کنید.

فراموش نکنید که همه گیاهان گلدار به نور فراوان نیاز دارند. بنابراین هیچ‌یک از آنها برای خانه‌های کم‌نور مناسب نیستند. بعضی از آنها با تمام‌شدن دوره گل‌دهی برای همیشه با شما خداحافظی می‌کنند و به قول معروف، همین پنج روز و شش باشند. برای مثال میمون، اطلسی، سنیرر، شب‌بو و بنفشه عمر زیادی ندارند اما سیکلمن، سنبل، نرگس، زنبق و لاله که دارای پیاز هستند، پس از گل‌دهی این امکان را به وجود می‌آورند که باز هم سال دیگر از پیازهایی که دارند استفاده کنیم. بنابراین اگر با آشنایی کامل نسبت به قابلیت‌های گل‌ها، آنها را تهیه کنیم، بهتر می‌توانیم آنها را مورد استفاده قرار دهیم.

گل

پیش از انتخاب گل به این نکته توجه کنید که واقعا چه هدفی درباره خرید گلدان‌های گل دارید! اگر مقصود‌تان هدیه به دوستان و آشنایان باشد، بهتر است انواع سرگل را انتخاب کنید. اما در صورتی که بخواهید گل را در خانه نگهداری کنید، بهتر است آنهایی را خریداری کنید که هنوز دارای غنچه هستند و گل‌هایشان کاملا باز نشده است. بدون شک غنچه‌های نرگس در آینده‌ای نه چندان دور، یعنی پس از دو یا سه روز باز خواهند شد. در حالی که وقتی همه گل‌های نرگس شکفته باشد، به زودی عمر گل‌هایش به پایان می‌رسد.

انتقال گل به گلدان‌های زینتی

وقتی گیاهان گل‌دار را به خانه آوردید، آنها را به محل پرنور منتقل کنید و با خاک اطراف ریشه، آنها را درون گلدان مناسب یا باغچه بکارید. روز اول مقدار کمی آب روی گل‌ها‌یشان بپاشید و آنها را آبیاری کنید. در ضمن، برگ‌های زرد و گل‌های پژمرده را با قیچی قطع کرده و گل‌های سالم را نگهداری کنید.

گل

چند پیشنهاد برای گلدان گل‌های ریشه‌دار:

1) با توجه به سلیقه خود گلدان بزرگ‌تری با ابعاد، جنس و فرم مناسب فضای خانه تهیه کرده و مجموعه‌ای از این گل‌ها را به داخل آن انتقال دهید.

2) اغلب گل‌های بهاری در گلدان‌های سفالی به صورت مجزا عرضه می‌شوند. اگر از این ترکیب سفال و گل لذت می‌برید، تعدادی از آن گلدان‌ها را در کنار هم و در داخل یک سینی مناسب چیده و روی میز در گوشه‌ای از فضای خانه بگذارید.

3) به‌طور معمول، انتقال‌دادن گل‌ها به گلدان‌های دیگر سبب آسیب‌دیدگی گل‌ها می‌شود. برای این منظور، دو راهکار وجود دارد: یا می‌توانید گلدانی بزرگ‌تر تهیه کرده و گل‌ها را با همان گلدان‌های کوچک گلی یا سفالی در کنار هم قرار دهید و یا در داخل گلدان بزرگتر چیده و روی آن خاک ریخته و در نهایت گلدان‌ها را با خزه پر کنید.

معرفی چند گل بهاری

1) پامچال: نام این گل، گل نوروز است. در هوای خنک رشد بهتری دارد و در گرمای تابستان از بین می‌رود. نیاز به خاک قوی و مرطوب دارد و به زهکشی خاک نیز بسیار حساس است. شما می‌توانید این گل زیبا را جعبه‌ای بین چهار تا پنج هزار تومان خریداری کنید.

2) بنفشه: بنفشه از جمله گیاهان معروف است که در فصل بهار به حداکثر گل‌دهی می‌رسد. این گل مقاوم به سرما است و به همین دلیل، بیشتر مورد پسند همگان واقع می‌شود

گل

3) نرگس: نرگس از جمله گیاهان پیازی بسیار محبوب است. انواعی از آن که گل‌های ریزتری دارند، بسیار معطرند. در مناطق معتدله می‌توان پیاز نرگس را در ماه‌های مهر و آبان در فضای بیرون کاشت و در مناطق سردتر باید این کار را اواخر تابستان انجام داد. برگ‌های نرگس نسبت به برف و سرما مقاومند و پس از رفتن سرمای زمستان هم‌زمان با شروع سال نو گل‌های زیبای آن می‌شکفند.

4) مینا: گل مینا به رنگ‌های سفید، سرخ و قرمزرنگ وجود دارد و نیاز به محل‌های آفتابی و تا حدودی سایه‌دار دارد. می‌توانید آن را در فواصل کوتاه در چمن بکارید.

5) میمون: گل میمون به صورت خوشه‌ای از گل‌های رنگی روی این گیاه تیره ظاهر می‌شود و زیبایی خاصی دارد. گل میمون نیاز به محل‌های آفتاب‌گیر دارد. البته حاشیه‌های نیمه سایه نیز برای آن مناسب است.

6) همیشه بهار: این گیاه گل‌های درشت به رنگ زرد یا نارنجی دارد و اغلب در اواخر تابستان و بهار به گل می‌نشیند و به راحتی نیز از طریق بذر تکثیر می‌شود.

فراوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:

هفته نامه سلامت- ایران سلامت

مقالات مرتبط:  

مهارت های پرورش گیاهان

گیاه بخت را می شناسید؟

بامبو میهمان پرطرفدار خانه ها

سرسبزی در خانه ی شما 

آماده برای رویش مجدد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.