تبیان، دستیار زندگی
هفته گذشته، مدیر عامل شرکت نوکیا نامه‌ای به کارکنان خود نوشت و در آن به بیان مشکلات شرکت در مقابل موفقیت رقابای خود پرداخت. این نامه که برای اولین بار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحول بزرگ نوکیا

تحول بزرگ نوکیا


هفته ی گذشته، مدیر عامل شرکت نوکیا نامه‌ای به کارکنان خود نوشت و در آن به بیان مشکلات شرکت در مقابل موفقیت رقبای خود پرداخت. این نامه که برای اولین بار توسط سایت انگجت در اینترنت منتشر شد حاوی نکات تامل برانگیزی در مورد شرکت نوکیا و سیاست ‌های پیش روی این شرکت بود.


استفان الوپ مدیر عامل نوکیا تنها چند ماه است که ریاست این شرکت بزرگ را به عهده گرفته و این مسئولیت در زمانی بر عهده او گذاشته شد که شرکت در شرایط بسیار بدی قرار داشت.

او با شگفتی به موفقیت اپل و گوگل در بازار دنیا اقرار کرده و گفت: «سال 2007 اولین آیفون وارد بازار شد و از آن موقع تا به حال هیچ محصول قابل رقابتی با آن نداشتیم. از ورود آندروید به بازار 2 سال گذشته و آنها توانسته‌اند در هفته گذشته مقام اول در سیستم‌عامل‌ گوشی‌های هوشمند را کسب کنند و این غیر قابل باور است.»

او در این نامه به بیان مشکلات نوکیا پرداخته و قبول کرده که دوره سیستم‌عامل سیمبیان تمام شده است و جایی در دنیای رقابتی فعلی ندارد. سیستم عامل MeeGo قرار بود محصول بعدی نوکیا باشد ولی الوپ عنوان کرده که با وضعیت فعلی این سیستم‌عامل تا انتهای 2011 تمام نمی‌شود و تا آن موقع دیگر محصول قابل رقابتی نیست و نمی‌تواند نیاز کاربران را تامین کند.

تحول بزرگ نوکیا

بعد از سخنان مدیر عامل نوکیا در هفته گذشته، شایعات و اخباری مبنی بر تغییرات اساسی در سیستم‌عامل گوشی‌های آینده نوکیا مطرح شد. گروهی مدعی همکاری نوکیا با گوگل و گروهی دیگر مدعی همکاری نوکیا با مایکروسافت شدند.

نهایتا در چند روز گذشته با اعلام خبر رسمی همکاری نوکیا با مایکروسافت، شایعات پایان یافت. بعد از این خبر، سهام گوگل در بازار بورس Nasdaq کاهش و سهام مایکروسافت افزایش پیدا کرد.

نوکیا و مایکروسافت اعلام کردند که از این پس نوکیا به جای سیمبیان، ویندوز فون 7 را روی گوشی‌های موبایل هوشمند خود قرار می‌دهد. در این خبر همکاری مایکروسافت و نوکیا به اینجا ختم نمی‌شود و سرویس‌های بینگ و adCenterو نقشه های Ovi به ترتیب به عنوان موتور جستجو، سرویس‌های تبلیغاتی و سرویس Microsoft Mapping استفاده خواهند شد. سرویس‌های پر طرفدار مایکروسافت مانند ایکس باکس و آفیس نیز در این گوشی‌ها جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت.

تحول بزرگ نوکیا

البته شرکت نوکیا همچنان مقام اول در فروش گوشی‌های هوشمند دنیا را دارد ولی از سال 2008 تا به امروز میزان فروش محصولات نوکیا کاهش یافته است و همین امر موجب نگرانی مقامات این شرکت شده است.

در همین حال مهندسان نوکیا که اغلب آنها کارکنان بخش پلتفرم سیمبیان بودند در تظاهراتی به سیاست‌های پیش روی این شرکت اعتراض کردند. این مهندسان که تعداد آنها به 1000 نفر می‌رسید، موقعیت شغلی خود را در خطر می‌دیدند و اقدام به راهپیمایی کردند. نکته جالب اینجاست که بعد از راهپیمایی کارکنان نوکیا، مدیر استخدام کارکنان فنی گوگل، در توییتی اعلام کرد گوگل تمایل زیادی برای جذب نیروهای کاری نوکیا را دارد.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

http://www.engadget.com/2011/02/08/nokia-ceo-stephen-elop-rallies-troops-in-brutally-honest-burnin/

http://www.engadget.com/2011/02/09/bloomberg-nokia-definitely-in-talks-with-microsoft-partnership/

http://www.engadget.com/2011/02/11/nokia-and-microsoft-enter-strategic-alliance-on-windows-phone-b/

http://www.geek.com/articles/mobile/nokia-workers-walk-out-in-protest-20110211/