تبیان، دستیار زندگی
کاربران اینترنت با استفاده از امکانات مختلف قادر به اتصال به اینترنت و استفاده از منابع موجود می باشند ،خطوط تلفن معمولی یا همان Dial up اینترنت Wireless ، خطوط DSL و ... نمونه های موجود می باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای


کاربران اینترنت با استفاده از امکانات مختلف قادر به اتصال به اینترنت و استفاده از منابع موجود می باشند ،خطوط تلفن معمولی یا همان Dial up اینترنت Wireless ، خطوط DSL و ... نمونه های موجود می باشند.


همانطــور که می دانیم حجم اطلاعات دریافتی (Recieve) در ارتباطات اینتـــرنتی همواره چندین برابر بیش از اطلاعات ارســـالی (Send) می باشد، تکیه بر همین واقعیت است که سرویس دهندگان اینترنت نیز به طرق مختلف سعی بر اضافه کردن پهنای باند دریافت خود داشته باشند. به زبان ساده تر دریافت اطلاعات در خطوط یک طرفه از طرِیق Satellite تامین می گردد لذا با توجه به ســـرعت بسیار بالای دریافت اطلاعات ، شما قادر به استفاده از اینترنت پـــر سرعت ، ده ها برابر سریعتـــر از خطوط Dial up خواهید بود.

دریافت اطلاعات از این طریق به سرویس های IP Base و Proxy Base تقسیم شده که نوع اول بیشتر برای سرویس دهندگان اینترنت ،ISP ها، موسسات و ادارات استفاده می شود. از جـمله سرویس هایی که اخیـرا طرفـداران زیادی پیدا کـرده سروِیس های Proxy Base می باشـــد. در این سرویس ها که به صـورت ماهیانه عرضه می شوند شما میتوانید میزان مشخصی دانلود داشته باشید (مثلا 300 مگابایت ، 500 مگا بایت 800 مگابایت و ... یا حتی نامحدود) از مزایای منحصر به فرد سرویس های اینترنت یک طرفه دانلود رایگان می باشد بدین معنی که شما قادر خواهید بود بدون اتصال به اینترنت و بدون محدودیت حجمی نرم افزار ، Game و ... دانلود کنید.

انواع روش های دیتای ماهواره ای:

اینترنت آفلاین

در سراسر دنیا افراد مختلف از اینترنت ماهواره ای آنلاین در حال استفاده هستند و در حال دانلود فایلهای مختلف هستند و ماهواره برای آنها فایلها را ارسال میکند تا دریافت کنند. در این روش شما هم می توانید از فرصت استفاده کنید و فایل هایی که آنها در حال دریافت هستند را دریافت کنید. برای اینکار شما احتیاج به سخت افزار اینترنت آنلاین یکطرفه دارید و برای دانلود هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید.

اینترنت یکطرفه

اینترنت یکطرفه

این روش به این دلیل یکطرفه نامیده می شود که شما از طریق دیش خود فقط دریافت اطلاعات دارید و ارسال اطلاعات شما از طریق خط تلفن یا ADSL و یا ... انجام می شود. در این روش شما علاوه بر خرید تجهیزات اینترنت یکطرفه باید ماهیانه هزینه ای به شرکت تهیه کننده اینترنت ماهواره ای بپردازید که بسته به سرویس شما این هزینه ها متغییر می باشد.

اینترنت دو طرفه

در این نوع از اینترنت ماهواره ای دریافت و ارسال اطلاعات از طریق دیش انجام می شود به این صورت که اطلاعات شما از طریق LNB مخصوص دریافت می شود و اطلاعات شما از طریق دستگاهی به نام Transmiter به ماهواره ارسال می شود در این روش قیمت تجهیزات سخت افزاری و نیز هزینه های ماهیانه نسبت به روش اول بسیار گران تر است.برای دریافت اینترنت یک طرفه از طریق ماهواره شما علاوه بر داشتن DVB Card نیاز به دیش و ال ان بی دارید.

اینترنت ماهواره ای

DVB چیست؟

واژه DVB مخفف عبارت Digital Video Broadcasting و یا پخش ویدئوی دیجیتال می باشد.  DVB   روشی برای ارسال همزمان چندین کانال صوتی و تصویری،  اطلاعات مشترک و مربوط به نام کانال ها و  Teletext ، EPG  و ... می باشد.  در حقیقت استاندارد DVB شامل زیر مجموعه هایی است که هر کدام برای منظوری خاص بکار می روند،  این زیر مجموعه ها شامل موارد زیر می شوند:

DVB-S  مخفف DVB-Satellite می باشد،  و برای ارسال دیجیتال اطلاعات رسانه ای از طریق ماهواره استفاده می شود.

DVB-C  مخفف DVB-Cable می باشد، و استانداردی برای ارسال دیجیتال اطلاعات رسانه ای از طریق کابل برای تلویزیونهای دیجیتال کاربرد دارد.

DVB-T  مخفف DVB-Terrestrial می باشد، و برای ارسال اطلاعات رسانه ای دیجیتال از طریق آنتن های زمینی برای تلویزیون های دیجیتال کابرد دارد.

DVB-SI  مخفف DVB-Service Information می باشد،  و کاربرد آن در ارسال دیجیتال اطلاعات رسانه ای وابسته به نوع سرویس می باشد.

DVB-CI   مخفف DVB-Common Interface conditional access می باشد.  از این استاندارد برای ارسال اطلاعات مربوط به سرویس های کد شده و کارتی ویژه استفاده می شود.

فراوری: محسن مرادی

بخش دانش و فناوری تبیان