تبیان، دستیار زندگی
الکل کشنده تر از ایدز،سل و خشونت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الکل کشنده تر از ایدز،سل و خشونت

روز جمعه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد مصرف الکل عامل 4 درصد از مرگ و میرها در سراسر جهان است و مشروبات الکلی بیش‌تر از ایدز، سل و خشونت در جهان قربانی می‌گیرد.

شراب الکل

تحقیقات نشان می‌دهد افزایش میزان درآمد مردم در بخش‌هایی از آفریقا و آسیا باعث افزایش میزان مصرف مشروبات الکلی در این بخش‌ها شده است. البته هنوز هم کشورهای توسعه یافته جهان به طور جدی درگیر عوارض سوء ناشی از مصرف الکل هستند.

هنوز هم سیاست‌های کنترلی در بسیاری از کشورهای جهان نتایج ضعیفی به همراه داشته است و با این که مشروبات الکلی اثرات مخرب زیادی روی جوامع، از تصادفات رانندگی گرفته تا بروز خشونت، بیماری‌، بیکاری و مانند آن به همراه دارند، بسیاری از دولت‌ها هنوز آن را در اولویت پائینی قرار داده‌اند.

در گزارش اخیر سازمان ملل که در مورد "وضعیت جهانی الکل و سلامت" به چاپ رسیده است مشخص شد هر سال تقریبا 2.5 میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست می‌دهد.

استفاده از مشروبات الکلی خصوصا برای نسل جوان خطرات زیادی داشته و این مشروبات مهم‌ترین فاکتور خطرناک در بین مردان بین 15 تا 59 سال هستند.

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی منجر به بروز رفتارهای خطرناک در بسیاری از کشورهای جهان خصوصا برزیل، قزاقستان، مکزیک، روسیه، آفریقای جنوبی و اوکراین بوده است. در روسیه به ازای هر 5 مورد مرگ یک نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست می‌دهند.

در سراسر جهان نزدیک به 11 درصد از مردان به طور هفتگی اقدام به مصرف بیش از حد مشروبات الکلی می‌کنند و در تمام مناطق جهان مصرف خطرناک مشروبات الکلی در بین زنان بیش‌تر از مردان است.

به همین دلیل در ماه می سال گذشته، وزرای بهداشت 193 عضو سازمان ملل متحد موافقت کردند تا با اتخاذ سیاست‌هایی مانند وضع مالیات‌های سنگین‌تر بر قیمت این مشروبات و ایجاد محدودیت در فروش آن میزان مصرف را در کشورهای خود کاهش دهند.

با بررسی اثرات این مواد روی فرد و جامعه، دانشمندان متوجه شدند از لحاظ مضرات فردی و اجتماعی الکل بالاترین آسیب را وارد می‌کنند و بعد از آن کراک و هروئین به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند

بیماری و آسیب

در اولین گزارش ارائه شده در مورد مشروبات الکلی که اولین بار در سال 2004 ارائه شد، این نوشیدنی‌ها عامل ابتلا به 60 بیماری و آسیب معرفی شده است که از جمله آن می‌توان به مشکلات کلیوی، مسمومیت، تصادفات رانندگی، خشونت، انواع مختلف سرطان‌ها و صرع اشاره کرد.

ولادیمیر پونزیاک مدیر بخش سوء مصرف مواد سازمان ملل در این باره گفت: 6 یا 7 سال پیش ما شواهد زیادی در مورد رابطه بین مصرف الکل و ابتلا به سرطان سینه نداشتیم. اما در طول سال‌های گذشته هر روز یافته‌های جدیدی در مورد اثرات مخرب این مشروبات به دست می‌آید.

التبه میزان مصرف در کشورهای جهان تفاوت‌های بسیار چشم‌گیری دارد. بالاترین مصرف متعلق به کشورهای توسعه یافته و پایین‌ترین میزان نیز متعلق به شمال آفریقا و جنوب آسیاست که بخش مهمی از جمعیت مردم آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و به واسطه عقاید مذهبی خود از نوشیدن این مشروبات امتناع می‌‌کنند.

شراب

در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی می‌تواند اثرات بسیاری در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته در سراسر جهان داشته باشد.

الکل از کراک و هروئین مضرتر است

چندی پیش تحقیقاتی انجام شده بود که نشان می‌دهد عوارض سوء ناشی از مصرف مشروبات الکلی حتی از کراک و هروئین هم مضرتر است.

کارشناسان دارو و مواد مخدر، روش‌ جدیدی برای سنجیدن میزان آسیب مشروبات الکلی و مواد مخدر طراحی کردند تا مضرات آن‌ها را هم روی فرد و هم روی جامعه تخمین بزنند.

با بررسی اثرات این مواد روی فرد و جامعه، دانشمندان متوجه شدند از لحاظ مضرات فردی و اجتماعی الکل بالاترین آسیب را وارد می‌کنند و بعد از آن کراک و هروئین به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

اثرات و مضرات فردی این مواد شامل مرگ و میر، بروز مشکل در سلامت عمومی بدن، اختلال در عملکرد مغزی و ذهنی، از دست دادن خانواده و دوستان، آسیب‌های فیزیکی و جراحات بود.

فاکتورهایی که در آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت شامل اقدام به جرم و جنایت، آسیب‌های زیست محیطی، درگیری خانوادگی و کاهش اعتبار و ارتباطات اجتماعی بودند.

بخش سیاست


منبع:خبرآنلاین