تبیان، دستیار زندگی
جهانگیر الماسی در واکنش به اظهارات رضا میرکریمی در مورد داوران جشنواره تاکید کرد نباید اجازه دهیم نگاه‌های سیاسی سینمای ایران را با بحران مواجه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کله قند در گلوی میرکریمی

جهانگیر الماسی

پاسخ عضو هیئت داوران جشنواره به سخنان کارگردان «یه حبه قند» / کله قند در گلوی میرکریمی گیر می‌کند


جهانگیر الماسی در واکنش به اظهارات رضا میرکریمی در مورد داوران جشنواره تاکید کرد نباید اجازه دهیم نگاه‌های سیاسی سینمای ایران را با بحران مواجه کند.


جهانگیر الماسی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، با اشاره به اینکه صحبت‌های میرکریمی در مورد داوران جشنواره به گوش او رسیده و از آن‌ها مطلع است، گفت: «گر خدا خواهد پرده‌شان درد / جملگیشان در صحنه نیکان برد. بعد از بسم‌الله باید به آقای میرکریمی بگویم،‌ فکر می‌کنم این دوران دوران خیلی کوتاهی است. همه ما تجربه فراز و نشیب‌هایی از این دست داشته‌ایم.»

او سخنان خود را با خواندن بیتی دیگر ادامه داد و گفت: «نردبان این جهان ما و منی است / لاجرم این نردبان بشکستنی است / لاجرم هر کس که بالاتر نشست / نردبانش سخت‌تر خواهد شکست. وقتی شنیدم میرکریمی این طور به هیئت داوری جشنواره فحش داده خوشحال شدم... اگر با من نبودش هیچ میلی / چرا جام مرا بشکست لیلی.»

الماسی گفت: «ما اغلب انسان‌هایی «ملامتی» هستیم و وقتی می‌شنویم فحشمان می‌دهند خوشحال می‌شویم. الحمدالله رب‌العالمین. ما ایرانی هستیم و به هر حال در سنت‌های خودمان بزرگ شده‌ایم و از این فضا بیگانه نیستیم.»

این بازیگر با اشاره به جایگاه هنرمندان گفت: «همه عزت و احترام هنرمندان به هنرش است و به واسطه هنر و نگاه هنری این گروه است که سیاستمداران در مقابل آنان دست و پاچلفتی می‌شوند. آنان به هنر ارزش می‌گذارند و به همین دلیل است که اتفاقاً نباید هنر را به این ارزانی به سیاستمداران فروخت. ما با کار فرهنگی باید با بسیاری از مشکلات مقابله کنیم و سیاست فقط بخشی از کل فرهنگ است.»

او ادامه داد: «من دانش‌آموز ابتدایی حوزه فرهنگ هم نیستم، اما 15 سال قبل به این نتیجه رسیدم که هنوز هیچ نمی‌دانم. تا بدانجا رسید دانش من / که بدانم همی که نادانم. آنان که خیلی می‌دانند تازه متوجه می‌شوند هیچ نمی‌دانند چه برسد به ما که هیچ نمی‌دانیم.»

الماسی با اشاره به داوری در جشنواره‌های جهانی گفت: «در تمام جشنواره‌های جهانی نیز چنین نیست که ترکیب هیئت مشابه هم باشد، در آنجا هم افرادی از طیف‌های مختلف حضور دارند. محسن مخملباف چند سال قبل از جشنواره جیفونی جایزه گرفت و کلی هم خوشحال شد، اما تازه بعد از شش ماه متوجه شد از یک جشنواره فاشیستی جایزه گرفته است.»

من دانش‌آموز ابتدایی حوزه فرهنگ هم نیستم، اما 15 سال قبل به این نتیجه رسیدم که هنوز هیچ نمی‌دانم. تا بدانجا رسید دانش من / که بدانم همی که نادانم. آنان که خیلی می‌دانند تازه متوجه می‌شوند هیچ نمی‌دانند چه برسد به ما که هیچ نمی‌دانیم

او گفت: «پیشینه کاری هر یک از ما بیان می‌کند طرفدار چه نوع سینمایی هستیم. به لحاظ کار صنفی هیچ کسی به اندازه من کار نکرده است. من در دوران مدیریت سینمایی آقای محمد بهشتی که احترام بسیار زیادی برای ایشان قائل هستم، صنف بازیگران سینما و تلویزیون را بنیان گذاشتم و همه این‌ها تعلقات ذهنی ما را نشان می‌دهد، اما در همین میان اعتقادی عمیق به این دارم که اگر براساس جناح‌بندی‌های سیاسی حرکت کنیم نتیجه آن فقط باخت است.»

این عضو هیئت داوری جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: «همه افرادی که اتفاقاً امروز به هیئت داوری و انتخاب جشنواره فیلم فجر انتقاد می‌کنند خود روزی در این جایگاه نشسته بودند. آقای میرکریمی هم در مقطعی داور جشنواره بود. در آن سال مگر کسی به حضور ایشان ایرادی گرفت و حرفی زد؟»

او ادامه داد: «از بین بردن حرمت‌ها و به هم زدن قاعده بازی بیانگر نظرات یک جریان فکری نیست، بلکه جوی به وجود می‌آورد که کلیت سینما را بر هم می‌ریزد. مردم ما آگاهند، می‌فهمند و می‌دانند و خوب تشخیص می‌دهند.»

الماسی با اشاره به تعداد زیاد فیلم‌های خوب حاضر در این دوره از جشنواره گفت: «تعداد فیلم‌های خوب جشنواره امسال بسیار بالاست. فیلمسازی همانند داریوش مهرجویی را همه ما می‌شناسیم و مسیری که طی کرده را دیده‌ایم و می‌بینیم که در فیلم‌هایش چه چیزی می‌گوید. حرف فیلم‌های او جهانی است و اگر امروز هم‌عرض مارتین اسکورسیزی فیلم نمی‌سازد، از او بالاتر است و باید به این مسئله افتخار کنیم در سرزمینی زندگی می‌کنیم که داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی در آن کار می‌کنند و بزرگان سینمای ما این‌ها هستند.»

این بازیگر با اشاره به اظهارات میرکریمی در مورد هیئت داوران این دوره از جشنواره گفت: «سخنان میرکریمی احتمالاً ناشی از صغر سن اوست،‌ کمی که بگذرد او هم متوجه می‌شود چه اشتباهی کرده است. زمانی که او فیلم را به دفتر جشنواره تحویل داده و فرم پر کرده می‌دانسته با کدام جشنواره طرف است و حالا به تحریک برخی خواسته فیلمش داوری نشود. او در درازمدت متوجه نتیجه این تصمیمش می‌شود. 15 سال دیگر باید ببینیم نتیجه این عملکرد او چه خواهد شد.»

او با اشاره به دوره‌ای که عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر بود گفت: «در دوران مدیریت زنده یاد سیف‌الله داد، در هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر حضور داشتم. در جمع هیئت انتخاب همه غیر از من و یک نفر دیگر مخالف فیلم «دایره» جعفر پناهی بودند. من ساختار، زبان و کیفیت اثر را پسندیده بودم و دیگر کار با محتوا ارتباطی به ما نداشت، زیار تهیه‌کننده فیلم نیروی انتظامی بود و آنجا خودش مسئولیت را برعهده گرفته بود. همچنان فکر می‌کنم «دایره» فیلم خوبی بود، اما من به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب نتوانستم برای آن فیلم کاری کنم.»

الماسی با اشاره به اینکه «یه حبه قند» را دیده، گفت: «حالا که میرکریمی خودش در فیلم نشان می‌دهد دایی داستان فقط با یک حبه قند از بین می‌رود و واقعیت‌های زندگی را نشان می‌دهد، خودش با بودجه یک میلیارد و چهارصد میلیونی که از حوزه هنری گرفته چه کار خواهد کرد؛ او با صحبت‌هایش و بودجه‌ای که برای فیلمش صرف کرده، یک کله‌قند در گلویش گیر می‌کند.»

او ادامه داد: «میرکریمی «یه حبه قند»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «زیر نور ماه» ساخته و نمی‌دانم چطور فیلمسازی که آن حرف‌ها را در فیلمش زده، خودش این چنین رفتار می‌کند.چه عاملی باعث می‌شود میرکریمی که خیلی عزیز است و این رفتار او دور از انتظار بود. به هر حال جشنواره فیلم فجر امسال همانند سال‌های گذشته داورانی دارد که باید به آنان احترام گذاشت؛ این هیئت همچون دوره‌های گذشته فیلم‌ها با دقت بالا دیده‌اند و با شرافت و احترام برخورد کرده‌اند.»

الماسی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه باید حرمت سینما بیش از هر چیزی اهمیت داشته باشد و نباید فرصت داد اتفاقی و اختلافی سینما را از درون ویران و خراب کند، گفت: «در حریمی که داریوش مهرجویی فیلم می‌سازد و کیمیایی کار می‌کند باید با احترام‌تر با سینما برخورد کرد.»

سینما و تلویزیون تبیان


خبرآنلاین