تبیان، دستیار زندگی
درحال حاضر آثار بسیاری از هنرمندان ایرانی در موزه کشور می‌درخشد و بیرون از مرزها هم نفوذ كرده و بر صدر جای گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصابی؛ مشغله این روزهای مینیاتوریست خراسانی
قصابی؛ مشغله این روزهای مینیاتوریست خراسانی

درحال حاضر آثار بسیاری از هنرمندان ایرانی در موزه کشور می‌درخشد و بیرون از مرزها هم نفوذ كرده و بر صدر جای گرفته است. این در حالی است که همان دست هنرمندان به دلیل عدم حمایت، عطای هنر را به لقایش بخشیده‌اند. مینیاتوریست خراسانی گواهی بر این مدعاست كه مشغله این روزهایش قصابی و مسافركشی شده است.


مینیاتور روز سفال

‌پشت شعارها و تبلیغات خوش رنگ و لعاب متولیان صنایع دستی تعداد بی‌شماری هنرمند و صنعتگر وجود دارند كه به دلیل عدم حمایت از سوی مسولان عطای هنر را به لقایش بخشیده و به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند. محمد یادگار، مینیاتوریست و استادكار برجسته خراسان شمالی نمونه بارز از این گونه افراد است. وی كه مینیاتوربر روی سفال و عاج مصنوعی و مقواهای ماكت می‌كشد درحال حاضر به دلیل تامین مخارج زندگی‌اش به قصابی روی آورده است.

یادگار:نمی‌دانم هنرمندم یا قصاب!! چرا كه برای تامین زندگی‌ام و مخارج هزینه‌های فرزندانم كه درسطوح بالا تحصیل می‌كنند یا با تاكسی كار می‌كنم و یا اینكه در فروشگاه فرهنگیان گوشت می‌فروشم

مینیاتوریست خراسان شمالی مینیاتور را از دوره‌ای كه محصل بود شروع كرد و حالا آثار خود و دخترش در موزه هنرهای معاصر به نمایش در می‌آید اما می‌گوید برای تامین هزینه‌های زندگی یا قصابی کرده و یا با تاكسی گذران زندگی می كند.

این استادكار و مینیاتوریست خراسان شمالی با خنده‌ای تلخ می‌گوید: نمی‌دانم هنرمندم یا قصاب!! چرا كه برای تامین زندگی‌ام و مخارج هزینه‌های فرزندانم كه درسطوح بالا تحصیل می‌كنند یا با تاكسی كار می‌كنم و یا اینكه در فروشگاه فرهنگیان گوشت می‌فروشم.  محمد یادگار كه سالیان درازی است كه در این رشته به فعالیت می‌پردازد می‌گوید: متاسفم برای خودم و هنرمندان كه سالها وقت و عشق و انرژی می‌گذاریم اما هیچ ارزش و احترامی برای قشر ما قائل نمی‌شوند. چرا باید بعد از این همه سال كاركردن برای گرفتن یك وام كوچك به بانك‌ها از جمله بانك توسعه و تعاون مراجعه می‌كنم اما با صراحت اعلام می‌كنند كه پرداخت نمی‌كنیم و من به عنوان یك هنرمند برای توسعه كارم نیاز به این وام دارم.

مینیاتوریست خراسان شمالی با خنده‌های تلخ پیاپی ادامه می دهد: درحالیكه آثار خود و دخترم در موزه هنرهای معاصر به نمایش در می آید و بزرگترین افتخار من اینست كه در استان خودم در نمایشگاه هایی كه هیچ وقت اطلاع رسانی نداشته اند شركت كنم اما به دلیل هزینه هایی كه به گردن هنرمند است امكان حضور و شركت را ندارم.

این درحالی است كه بسیاری از هنرمندان و صنعتگران به دلیل فائق نیامدن بر مضایق این هنر و صنعت برای همیشه این رشته را ترك می‌كنند و به شغل‌های دیگری روی می‌آورند. دردی كه به گفته خودشان هیچ وقت دوا نمی‌شود.

بخش هنری تبیان


منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی