تبیان، دستیار زندگی
استاد محمود ماهرالنقش به علت بیماری از آخرین روزهای هفته گذشته در بیمارستان بستری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمود ماهرالنقش در بیمارستان
محمود ماهرالنقش در بیمارستان

استاد محمود ماهرالنقش به علت بیماری از آخرین روزهای هفته گذشته در بیمارستان بستری است. این استاد معماری،  آجرکاری و کاشیکاری در سال 1301 در اصفهان متولد شده‌است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در اصفهان و تهران گذراند؛ اگرچه در رشته معماری تحصیل نکرد اما از معماران مجربی است که در سال 1338 دانشگاه علم و صنعت ایران از او برای تدریس دانسته‌هایش دعوت کرد. ماهرالنقش در سال‌های 42 تا 44 طراح سوالات كنكور، برای داوطلبان رشته ساختمان بود.


این استاد، نخستین مؤلف كتاب‌های رشته ساختمان است و اولین كتاب خود را با نام «اصول عملی ساختمان» در سال 1344 به رشته تحریر در آورد.  وی تا به حال كتاب‌های متعددی در زمینه ساختمان، هنر آجركاری و كاشیكاری ایران تالیف كرده است كه تعداد آن‌ها به 25 جلد می‌رسد. همچنین او عضو كمیته معماری سنتی فرهنگستان هنر است و در سی و یكم تیر 1387 مورد تقدیر این فرهنگستان قرار گرفت.

محمود ماهرالنقش در معماری به معماری سنتی ایران و تزییناتی چون كاشیكاری می پردازد و اوج كاشیكاری ایران را در كاشیهای معرق تیموری و كاشیهای هفت رنگ صفوی می‌داند.

ماهرالنقش عضو كمیته معماری سنتی گروه تخصصی هنر های سنتی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران است. او درباره گذشته‌اش تعریف کرده است: 5 ساله بودم كه مادرم را از دست دادم و برای تحصیل به تهران آمدم و كلاً تحصیلاتم در تهران و اصفهان گذشت اما بعد از جنگ جهانی دوم دیگر در تهران ماندگار شدم. از همان 5 سالگی خودم بودم و خودم. صبح كه به مدرسه می رفتم خودم بودم و به خانه كه بر می‌گشتم خودم. باید غذایی می‌پختم، رخت و لباسم را می‌شستم و درس هم می‌خواندم و عشقم همیشه كاشی بود و كاشیكاری

ماهر النقش سال 1301 در خانواده‌ای معمار سنتی در اصفهان و در محله بیدآباد یا همان بازار بیدآباد به دنیا آمد. فرزند پنجم خانواده بود. او  تحصیلات مقدماتی را در اصفهان و تهران گذراند.

ماهرالنقش درباره دوران تحصیلش چنین گفته است: كلاس هفتم دبیرستان بودم كه با خودم آشنا شدم. سركلاس ریاضی. معلم‌مان مشهدی بود و آقای زوار صدایش می‌كردیم. از من خواست كه رسم بكشم. گفتم آقا من رسم بلد نیستم من «گره كشی» بلدم. گفت: یكی بكش. و من كشیدم و مات مانده بود و تا آخر سال تحصیلی از من می‌خواست كه همان طرحهایی را كه در سرم هست بكشم.

او همزمان با تحصیل به تمرین تصویر كردن خطایی‌ها و اسلیمی‌ها و نقوش كاشی به سبك صفویه اصفهان می‌پرداخت و تجربیات او در این زمینه باعث شد بعدها مدتی را در دانشگاه علم و صنعت ایران به تدریس كاشیكاری معماری و تزیینات داخلی بنا مشغول شود و همه عمرش را به تحقیق درباره كاشیكاری ایران اختصاص دهد.

محمود ماهرالنقش در معماری به معماری سنتی ایران و تزییناتی چون كاشیكاری می پردازد و اوج كاشیكاری ایران را در كاشیهای معرق تیموری و كاشیهای هفت رنگ صفوی می‌داند.

از محمود ماهرالنقش تاكنون 25 جلد كتاب در زمینه كاشیگری و ساختمان به چاپ رسیده كه برخی از آنها عبارتند از: اصول عملی ساختمان، اصول فنی ساختمان که به چاپ یازدهم رسیده است، طرح و اجرای نقش در كاشیكاری ایران در 5 جلد، خط بنایی که نایاب شده است،  تعمیرات ساختمان، نقش فیروزه، آجر و نقش، نقش در نقش، معماری مسجد حكیم اصفهان، مسجد حكیم اصفهان و... نقش معقلی در هنرهای اسلامی که در دست چاپ است.

كار هنری در زمینه كاشی سازی و طراحی گنبد‌ها و ...از علایق همیشگی محمود ماهر النقش بوده است. او 20 سال تمام از عمر خودش را در دانشگاه علم و صنعت و میان دانشجویان گذرانده است و و حاصل آن سالها شاگردانی است كه بعدها هر كدام به بزرگترین اساتید رشته معماری در ایران تبدیل شدند.


بخش هنری تبیان