تبیان، دستیار زندگی
آیت اللّه میرزا عبدالرحیم سامت در 6 ربیع الثانی 1321 هـ. ق برابر با 10 تیر1282 هـ. ش در قزوین، دیده به جهان گشود. پدرش، میرزا حسن از نوادگان مولا رفیع الدین واعظ قزوینی، صاحب كتاب ابواب الجنان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طلوع آفتاب

ولادت

آيت اللّه ميرزا عبدالرحيم سامت در 6 ربيع الثاني 1321 هـ. ق برابر با 10 تير1282 هـ. ش در قزوين، ديده به جهان گشود. پدرش، ميرزا حسن از نوادگان مولا رفيع الدين واعظ قزويني، صاحب كتاب ابواب الجنان است. وي پس از گذراندن مكتب خانه، وارد مدرسه هاي نوبنيادي شد كه در آن علوم جديد را مي آموختند. تا پايان دوره اول دبيرستان را در آن جا فراگرفت.

معاشرت با دوستان اهل علم، چون: مرحوم آقا سید احمد حاج سید جوادی و... سبب گردید، به تحصیل علوم دینی علاقه مند گردد و به حوزه علمیه روی آورد

مدتي به كسب و كار در بازار روي آورد. سپس در سن 20 سالگي وارد حوزه علميه قزوين شد. مقدمات و بخش هايي از معقول و منقول را نزد بزرگاني هم چون:

حاج شيخ يحيي مفيدي، سيد هبة الله تلا تري، حاج شيخ تقي مدرسي و علامه سيد موسي زرآبادي فراگرفت. آن گاه در 25 سالگي به حوزه علميه قم روي آورد و از استادان عالي مقام آن، مانند: شيخ حسن نويسي، شيخ ابوالفضل مفسر، ميرزا محمد همداني و سيد محمد حجت كوه كمره اي بهره برد. سپس براي تكميل دانش خود به اصفهان رفت كه در آن هنگام هنوز از رونق خوبي برخوردار بود. وي در آنجا در مدرسه « نيم­آور» از خرمن دانش حضرات آيات: سيد مهدي درچه اي، سيد محمد و سيد علي نجفي و حاج آقا رحيم ارباب خوشه چيد. با اين حال، روح جستجوگرش سيراب نشد و دوباره به قم بازگشت. سپس به تشويق استاداني همچون آيت الله مفيدي، راهي نجف اشرف گرديد. در آن جا از محضر آيات عظام: سيد ابوالحسن اصفهاني، آقا ضياء عراقي و شيخ محمد حسين ناييني بهره برد و به درجه ي اجتهاد دست يافت. آيت الله سيد ابوالحسن اصفهاني و سيد عبدالهادي شيرازي در اجازه ي اجتهادشان، مقام والاي علمي آيت الله سامت را يادآور شده اند.پس از 10 سال اقامت در نجف اشرف، به قزوين بازگشت و بيش از نيم قرن، به تدريس، تبليغ دين اقامه نماز وترويج مذهب جعفري در آن شهر پرداخت. هم چنين با تلاش خستگي ناپذير در احياي حوزه علميه قزوين و پس گرفتن مدارس علمي از دست كارگزاران دولت پهلوي و سروسامان بخشيدن به امور ديني آن شهر، نقشي بسزا داشت. ايشان هم گام با ديگر روحانيون شهر با پشتيباني از نهضت اسلامي مردم به رهبري امام خميني، در راه مبارزه با رژيم پهلوي گام برمي داشت.

منبع: نشریه حوزه شماره 67

تهیه و فرآوری: گروه حوزه علمیه