تبیان، دستیار زندگی
اگه قلبمون رو در طول سال با شکوفه هایی از: مهربانی، ایراد نگرفتن، ارزش قایل شدن برای نظر دیگران و... آذین ببندیم اون وقته که قلبمون روز عید، نوروزی می شه و طراوت بهار در تاروپود ما ریشه می کنه و این تر و تازگی به دیگران منتقل می شه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش نیازهای احساس بهاری

آسمان


هر روز سال برای قلبت سفره هفت سین بچین! سعادت را قرین لحظه هایت کن!!از حرف های تکراری بی نتیجه دل خوشی ندارم از جمله های مکرری مثل:همین طوری که خونه هاتون رو تمیز می کنین قلبتون رو هم از کینه ها پاک کنین!! چرا!؟ برای اینکه اگر خونه رو در طول سال تمیز نکنین یک روزه نمی شه از پس تمیز کردنش براومد؛ پاک کردن کینه هم از قلب، کار یک روز و چند روز نوروز نیست بلکه باید در طول سال از حجم بهونه ها و کینه ها کم کرد تا روز عید: سبک و رها، از لحظه ها لذت برد.

اگر دیدگاه و طرز تفکر تغییر نکنه روز اول عید هم تا تقی به توقی بخوره باز حرف و دلخوری و کینه تو قلب هامون جا می کنه. همون طوری که با طبیعت آشتی می کنین با اونایی که قهرین هم آشتی کنین.

از قهر بدم می آد چون بعدش حتما باید آشتی کرد اون هم با شرمندگی، وقتی یکی بیاد برای آشتی نصیحت کنه! انگاری که ما خودمون عقلمون نمی رسید؛ منتظر بودیم یکی بیاد راه رو به ما نشون بده.

اگه قلبمون رو در طول سال با شکوفه هایی از: مهربانی، ایراد نگرفتن، ارزش قایل شدن برای نظر دیگران و... آذین ببندیم اون وقته که قلبمون روز عید، نوروزی می شه و طراوت بهار در تاروپود ما ریشه می کنه و این تر و تازگی به دیگران منتقل می شه

و اینکه: دو نفر که تا دیروز با هم قهر بودن نمی شه امروز همدیگر رو تو آغوش بگیرن و گل بگن و گل بشنون، بلکه مقدمه آشتی باید قبل عید نوروز باشه تا روز عید از بودن کنار هم لذت بیشتری ببرن! قطع روابط در دین ما نیز منع شده.

" (نافرمانان) کسانی هستند که پس از عده با خداوند عهد شکنی می کنند و پیوندهایی را که خداوند به برقراری آنها امر فرموده قطع می کنند و در روی زمین به فساد و تبهکاری می پردازند و اینان به واقع زیان کارانند. "  (بقره/27)

شکوفه

اگه قلبمون رو در طول سال با شکوفه هایی از: مهربانی، ایراد نگرفتن، ارزش قایل شدن برای نظر دیگران، سرک نکشیدن در زندگی دیگران، آرزوهای خوب داشتن برای همه بندگان خالق یکتا، به وجد اومدن از اینکه همه از لحاظ مادی رشد چشم گیری داشتن (حتی اون کسی که ما رو دوست  نداره) و لذت دیدن سلامتی بندگان ، آذین ببندیم اون وقته که قلبمون روز عید، نوروزی می شه و طراوت بهار در تاروپود ما ریشه می کنه و این تر و تازگی به دیگران منتقل می شه.

سایه پدر و مادر: به پدر و مادرت صحبت کن و همواره شکرگزار باش که از این نعمت لایزال الهی بی نصیب نیستی، در سایه سار وجود با برکتشان زندگی به کامت همواره شیرین چون شکر باد!! نسبت به آنها از سر ارادت و محبت تواضع داشته باش و عرض کن: " آفریدگار- پروردگارا، رحمتت را شامل حال پدر و مادرم فرما، زیر آنها مرا در کودکی پرورش دادند و زحمت مرا کشیدند."  (اسری/24)

به پدر و مادرتان خدمت و نیکی کنید. هر گاه یکی از آنها یا هر دو نزد تو ای انسان به پیری برسند به آنها کلمات ناشی از انزجار مثل آه یا اوه نگو، آنها را از خود نرنجان و با آنها با احترام و مهربانی سخن بگو

سرور چشم به راهی را خواهان باش که بر روی نیمکت آسایشگاه در انتظار محبت توست!تو بر قلب اندوهگین آن عطر وصل بپاش، لذت در آغوش گرفتن نوه هایش را از او دریغ مدار که شاید دریغش تا آخر عمر جانت را تبدار کند، روح یخ زده ات را به آغوش گرم آنان بسپار، اندکی مهربان شو به یاد مهربانی آنان در خردی تو؛ گل لبخند را به لبان لرزان از فراق آنان هدیه کن؛ بگذار در لحظه مقدس تحویل سال نو تو نیز از نو متولد شوی، تولد دوباره ات مبارک!!

" آفریدگار- پروردگار تو امر فرموده که شما مردم جز او را پرستش نکنید و نیز به پدر و مادرتان خدمت و نیکی کنید. هر گاه یکی از آنها یا هر دو نزد تو ای انسان به پیری برسند به آنها کلمات ناشی از انزجار مثل آه یا اوه نگو، آنها را از خود نرنجان و با آنها با احترام و مهربانی سخن بگو. " (اسری/23)

انفاق

سر سفره هفت سین به یاد سفره دخترکی باش که شب های بسیاری با لذت نان خالی می خورد به امید ماهی شب عید! مائده آسمانی گسترده است و تمام کاینات میهمان خوان سرشار از نعمت ناشناختی و تو ولیعهد میزبان، پس بیارای سفره دخترک همسایه را با طعامی گوارا و لذت این شادی را در چشمان او شاهد باش.

" (آنگاه) عیسی بن مریم عرض کرد: " خدایا، ای آفریدگار- پروردگار ما، مائده ای بهشتی از آسمان برای ما نازل فرما تا (یادگار) عید و جشن برای حاضران و آیندگان ما باشد و نیز مطهر معجزه ای باشد از جانب ذات اقدست، (آفریدگار- پروردگارا) ما را رزق و روزی عنایت فرما که توان روزی دهنده اصلی هستی. "  (مائده/ 114)

بیارای وجود مقدست را به تقدس نور ایمان، نوری که هرگز به خاموشی نگراید!! وجودت نوریاران؛ از آیه آیه های قرآن.

" ای کسانی که ایمان آورده اید از عدم اطاعت اوامر خداوند بپرهیزید و به پیامبرش ایمان بیاورید تا خداوند از رحمت خود دو بهره شامل حال شما گرداند. برای شما نوری قرار دهد که بوسیله هدایت آن، راه راست را بپیمایید و نیز گناهان گذشته شما را بیامرزد، و خداوند آن عفوکننده رحم گستر است.  (حدید/ 28)

امروز اولین روز از سال 1390 است . دوباره 365 روز دیگه در پیش داریم .مثل پارسال که خیلی تصمیم ها براش داشتیم اما فقط خودمون می دونیم به چند تا از اونا عمل کردیم . امسال از همین امروز تصمیم بگیریم متفاوت زندگی کنیم. برای ایجاد تغییرات بزرگ ،باید تفکر و احساساتمان را تغییر دهیم .لازم است بخواهیم و اراده کنیم تا دوباره متولد شویم و در این تولد دوباره ، تمام وجودمان را لبریز از عشق و دوستی کنیم .تمام روزهای سال را فرصت داریم تا مخلوقات خداوند را دوست بداریم و از نعمت هایی که برخورداریم ، کمال استفاده را ببریم و به کمال زندگی کنیم.

فرآوری بخش خانواده ایرانی


دو هفته نامه موفقیت  -

مقالات مرتبط:

بااین روش مهربان تر شوید

با هم بودن را یادبگیریم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.