تبیان، دستیار زندگی
جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس، کجای عالم است؟ (22)

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

کهکشان گرداب
سحابی هلیکس

جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.

حال به نظر شما دو تصویر بالا مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ آیا می توانید حدس بزنید که نخستین عکس چه چیزی را نمایش می دهد؟ نظرتان درباره دومین عکس چیست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است

صورت فلکی تازی ها

تصویر اول: سحابی هلیکس

فقط در فاصله هفتصد سال نوری از زمین در صورت فلکی دلو، ستاره خورشیدمانندی در حال مرگ است. این ستاره در چندین هزار سال اخیر، سحابی هلیکس (v293  NGC) را به وجود آورد. سحابی هلیکس، مثال نزدیک و به خوبی مطالعه‏شده‏ای از یک سحابی سیاره‏ای و نمونه بارزی از آخرین مرحله تحول ستاره‏ای است. مجموع 10 ساعت نوردهی منجر به تهیه این تصویر چشم‏نواز ژرفای آسمان از سحابی شده است. این تصویر، منطقه درونی روشنتر هلیکس را در پهنه حدودی سه سال نوری نشان می‏دهد. اما هاله کم فروغتر بیرونی را هم در گستره بیش از شش سال نوری نمایان کرده است. نقطه سفید در مرکز هلیکس، ستاره مرکزی و داغ سحابی سیاره‏ای است. سحابی هلیکس در نگاه اول، ساده به نظر می‏رسد، اما امروزه مشخص شده است که این سحابی پیچیدگی های شگفت‏انگیزی دارد.

صورت فلکی دلو

تصویر دوم: کهکشان گرداب در غبار مادون قرمز

ستارگان چگونه در کهکشان¬‌های مارپیچی تشکیل می‌¬ شوند؟ تلسکوپ فضایی هابل برای کمک به فهمیدن پاسخ این پرسش، کهکشان مارپیچی نزدیک و خوش عکس M51را در نور مادون¬ قرمز به تصویر کشیده است. این تصویر مناطق حاوی غبار را نشان می‌دهد که نشانه‌ای بر وجود گازهای چگال و مناسب تشکیل ستاره در آن محل هستند. برای آشکار شدن بهتر این مناطق، بیش¬ترِ نورهای مرئی مربوط به ستارگان بصورت دیجیتالی حذف شده¬‌اند. تصویر منحصربه¬ فرد بدست آمده الگوهای پیچ خورده و بغرنجی را در ابعاد بزرگ نشان داده، در حالیکه در ابعاد کوچک‌تر توده¬‌های درخشان بیشماری از خوشه¬‌های ستاره¬‌ای باز را آشکار کرده است که قبلا دیده نمی‌¬ شدند. هر کسی با یک دوربین دوچشمی مناسب می‌تواند کهکشان گرداب را در صورت¬ فلکی تازی¬‌ها ببیند. کهکشان گرداب در فاصله¬ ی حدود 30 میلیون سال نوری از ما قرار دارد، در حالی¬که گستردگی این تصویر، از بالا به پایین حدود 15000 سال نوری است.

آیا حدس های تان به واقعیت نزدیک بود؟ شاید توانسته باشید حدس بزنید که تصویر اول نمایی از یک سیاره است، اما به نظر نمی رسد تصویر دوم را درست حدس زده باشید! برای آشنایی با سایر مناطق کائنات در هفته های آینده با ما همراه باشید.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


منبع nojum.ir