تبیان، دستیار زندگی
آموزش توالت یعنی آن که کودک طرز صحیح استفاده از توالت، نیاز به دستشویی کردن، طرز صحیح دستشویی کردن، شستن و پاک کردن خودش و شستن دست‌ها و خشک کردن آن ها را بیاموزد. کودکان معمولا تا سن 5-4 سالگی در این مورد نیاز به کمک دارند .اکثر کودکان کنترل عضلانی ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش یک ضرورت واجب


آموزش توالت یعنی آن که کودک طرز صحیح استفاده از توالت، نیاز به دستشویی کردن، طرز صحیح دستشویی کردن، شستن و پاک کردن خودش و شستن دست‌ها و خشک کردن آن ها را بیاموزد. کودکان معمولا تا سن  5-4 سالگی در این مورد نیاز به کمک دارند .اکثر کودکان کنترل عضلانی برای تنظیم خود را بین سن 18 ماهگی و 3 سالگی به دست می‌آورند ولی کودکانی که ناتوانی دارند نمی توانند تا سنین بالاتر این کنترل را به دست آوردند. البته علاوه بر سن کودک، آمادگی او نیز برای این آموزش مهم است.

به عنوان مثال کودک باید بتواند بنشیند و بتواند حداقل برای 5 دقیقه آرام بازی کند، قادر به همراهی و کمک کردن برای پوشیدن و درآوردن لباس اش باشد، رفتارهای تقلیدی را نشان دهد، توانایی فهمیدن و دنبال کردن دستورات ساده را داشته باشد و در مرحله لجبازی و منفی‌گرایی نباشد.

هم چنین کودک باید توانایی این را داشته باشد که حداقل بتواند برای مدت 3 ساعت خودش را خشک نگه دارد و یک نام و اسم برای ادرار و مدفوع داشته باشد و زمانی که شروع به آموزش توالت می کنیم نباید کودک در وضعیت استرس‌آوری باشد، مثلا زمان‌هایی مثل از شیرگیری کودک، تولد فرزند جدید و تغییرات منزل، زمان‌هایی مناسبی برای شروع آموزش نیستند.

زمانی کودک آماده آموزش توالت‌کردن است که خیس شدن یا کثیف شدن کهنه را دریابد یا بتواند بگوید که می‌خواهد سر لگن بنشیند. این وضعیت معمولا هنگامی رخ می‌دهد که کودک شما 18 تا 24ماهه باشد. با این حال ممکن است تا 2.5 تا سه سالگی کودک همچنان نیاز به پوشک کردن داشته باشد.برخی از  روانپزشکان کودک و نوجوان معتقدند که معمولا از زمان شروع آموزش 6 هفته طول می کشد تا کودک آن را بیاموزد.

توصیه به مادران جوان:

*قبل از آموزش توالت، والدین باید برای ادرار و مدفوع کودک نام بگذارند و زمانی که کودک این عمل را انجام داد آن را تکرار کنند.

* پوشک و کهنه کودک را هرچه زودتر عوض و او را تمیز کنند باید در نظر داشت که تا کودک با این وضعیت احساس راحتی نکند بهتر است پوشک کودک در دستشویی عوض شود.

آموزش توالت رفتن به کودک را باید زمانی شروع کنید که هم شما و  هم کودک آمادگی آن را داشته باشید شما باید برای دست کم سه ماه وقت و انرژی بگذارید تا کودک برای توالت رفتن آموزش دهید

*زمانی که کودک به طور کلامی یا با ژست خود نشان می دهد که دستشویی دارد، باید او را تشویق کنید. هم چنین لگن یا توالت کودک را به او معرفی کنند و آن را داخل حمام یا دستشویی بگذارند و به کودک بگویند آنجا دستشویی کند.

*به کودک اجازه دهید ادرار و مدفوع خود را در توالت ببیند. بگذارید کودک با سیفون توالت بازی کند. قبل از آموزش توالت رفتن به کودک، یک لگن بچه در محیط بازی کودک بگذارید تا کودک با لگن بچه آشنا شود.

*به کودک اجازه دهید  با مشاهده و لمس کردن با لگن آشنا شود. به او بگویید لگن مال اوست و  اجازه دهید کودک با لباس کامل مانند صندلی روی لگن بنشیند. به او اجازه دهید هر وقت خودش خواست از روی لگن بلند شود تا این کار او را خسته نکند.

*هنگامی که کودک روی لگن نشسته است،‌ پهلوی او بمانید. حرف زدن با کودک یا قصه خواندن برای او کمک می‌کند تا او آرامش پیدا کند.

* خالی کردن لگن به درون توالت و کشیدن سیفون آن را به او نشان دهید. بعد از اینکه کودک با کشیدن سیفون توالت و نشستن بر لگن احساس راحتی کرد،‌ می‌توانید شروع به آموزش دادن دفع در لگن به او کنید.

کودک

*والدین کودک را تشویق کنند که چندین بار در روز روی دستشویی یا لگن خود بنشیند، اوایل اجازه دهند که با لباس روی لگن بنشیند تا تجربه غیراسترس زای نشستن روی لگن با لباس را داشته باشد و زمانی که کودک روی لگن خود نشست اجازه یک فعالیت جالب و خاص را به او بدهند مثل اینکه عروسکی به دست او بدهند یا تخته و گچی که روی آن را خط خطی کند.

*کودک باید فقط زمانی که روی لگن نشسته است حق استفاده از این فعالیت یا بازی خاص را داشته باشد که بدین وسیله والدین کودک را برای استفاده از لگن و دستشویی تشویق می کنند. علاوه بر آن بازی کردن کودک را از حالت مقاومت خارج می کند و او را راحت و آرام می کند.

*بعد از اینکه کودک به نشستن روی لگن عادت کرد، او را بدون لباس و پوشک روی لگن بنشانید تا کودک به نشستن بدون لباس روی لگن عادت کند.

*شلوارهای گشاد که به راحتی از پای کودک خارج می‌شود،‌ به او بپوشانید.

* مادر به تدریج لباس کودک را در زمان نشستن روی لگن یا دستشویی کم کند تا زمانی که کودک بدون شلوار و لباس زیر و پوشک راحت روی آن بنشیند و برای ساعتی به کودک اجازه دهد بدون کهنه و پوشک باشد (حداقل 30 دقیقه) اگر در این زمان کودک ادرار یا مدفوع کند به او توضیح می‌دهیم که کجا حق دارد ادرار کند و کجا نمی‌تواند.

*هنگامی که کودک احساس نیاز به ادرار کردن یا اجابت مزاج دارد، ممکن است حالت صورتش تغییر کند یا کاری را که داشت انجام می‌داد، ‌متوقف کند. به غیر از  توجه به این نشانه‌ها،‌ کودک را در فواصل منظم مثلا هر یک ساعت نیم تا ? ساعت روی لگن بنشانید.

*هنگامی که کودک یاد گرفت چگونه از لگن استفاده کند، می‌تواند استفاده از توالت فرنگی را هم به او آموزش دهید.

*زمانی که کودک روی لگن و دستشویی نشست و دفع ادرار یا مدفوع داشت والدین او را تشویق کنند. در مراحل بالاتر و پس از آنکه کودک در مراحل قبل به موفقیت رسید او را به دستشویی ببرند و کمک کنند تا لباس اش را درآورد، روی دستشویی بنشیند، سیفون را بکشد، خودش را پاک کند و دست های اش را بشوید و سپس آنها را خشک کنید.

*هنگامی که کودک خودش به توالت می‌رود،‌ او را تشویق کنید. اما اگر کودک دفع انجام نداد،‌ او را سرزنش نکنید. در مقابل کودک شکیبا باشید.

با رعایت اصول فوق، به تدریج نیاز کودک به کمک والدین کمتر خواهد شد و خواهد توانست به طور کامل آداب توالت رفتن را بیاموزد.ممکن است این مراحل آموزشی تا سه ماه طول بکشد.مهم این است که شما بردبار و حامی کودک خود باشید. نباید زمانیکه اشتباهی از کودک سر زد، او را نتبیه کنید.

چنانچه کودک در مدت سه ماه توالت رفتن را یاد نگرفت، با پزشک خانوادگی مشورت کنید محتمل‌ترین دلیل در مورد اینکه کودک‌تان استفاده از لگن را یاد نمی‌گیرد، ‌این است که هنوز آمادگی برای آموزش توالت را ندارد و باید صبر کنید تا بزرگتر شود.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان

________________________________________

منبع

سایت پزشکان بدون مرز

مجله پزشکی مادر

کاربران محترم می توانند سوالات خود در این زمینه را از بخش مشاوره تبیان بپرسند.

مقالات مرتبط:

فرمان توقف به عادات مهلک

ناخواسته باج ندهید

تنها گناهش زندگی با من ا‏ست

قدم به قدم با تو همراهم

بده بستانهای نخستین

شب ادراری كودكان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.