تبیان، دستیار زندگی
توازن بین کار و زندگی یکی از نیازهای اساسی سازمان ‌ها و خانواده‌ های کسانی است که در این سازمان‌‌ ها کار می‌ کنند. اگر کسب و کارها بتوانند فشارهای خانواده و دیگر فشارهای وارده بر کارکنان را درک کنند، این امر هم به نفع خودشان است و هم کارمندان را قادر می ‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کار می کنیم تا زندگی کنیم یا...


کار می کنیم تا زندگی کنیم یا

توازن بین کار و زندگی یکی از نیازهای اساسی سازمان ‌ها و خانواده‌ های کسانی است که در این سازمان‌‌ ها کار می‌ کنند. اگر کسب و کارها بتوانند فشارهای خانواده و دیگر فشارهای وارده بر کارکنان را درک کنند، این امر هم به نفع خودشان است و هم کارمندان را قادر می ‌سازد تا از عهده‌ این فشارها برآیند. معمولاً این توازن مرتبط با ساعات کاری انعطاف ‌پذیر، اوقات کاری و شیوه‌ های مرتبط کاری است.

پیشرفت توازن بین کار و زندگی، اهمیت زیادی برای تمامی کارکنان دارد، نه فقط کسانی که دارای فرزندان کوچک هستند.


نقش‌های کاری و خانوادگی، برای هویت و تجربیات زندگی بزرگسالان بسیار مهم هستند. دانشجویان، کارمندان و جامعه همگی به افراد کمک می‌کنند تا در زندگی، بین این نقش‌ها هماهنگی به‌وجود آورند. برنامه‌ریزی‌های آموزشی پایه‌ای، آموزش کارمندان و خط‌مشی‌های عمومی برای بچه‌ها فرصت‌هایی را به‌وجود می‌آورد تا به خوبی پرورش یابند، برای مردان این فرصت را ایجاد می‌کند تا نقش خود را در خانواده به‌عهده بگیرند و برای زنان فرصت‌هایی را افزایش می‌دهد تا به‌طور کامل در اجتماع همکاری کنند.

با هماهــنگی موفق نقش‌های کار و خانواده برای افـــراد، کارمندان و جامعــه، این نتایج مثبت به دست می‌آید:

- بهبود کیفیت سلامتی زندگی و روانی

- همکاری بیشتر افراد برای بهترشدن جامعه

- عملکرد بهتر کارکنان و افزایش بهره‌ وری آنان

- انگیزش بیشتر و چرخش کمتر کارکنان

- تولید افزون‌تر

- زمینه گسترده‌تر برای کارمندان شایسته و رفع کمبودهای نیروی کار مجرب

- استخدام و حفظ بهتر کارمندان

- دلگرمی بیشتر کارمندان و تعدیل کمتر نیرو

- غیبت کمتر و کاهش میزان بیماری کارمندان

- کاهش فشار و استرس

- همشهریان آگاه‌تر و داناتر که می‌توانند تأثیر اساسی در نهادهای عمومی و خصوصی داشته باشند

- پرورش فرزندان باایمان‌تر

روش‌های ایجاد هماهنگی

برنامه‌ریزی برای زندگی و کار باید به‌عنوان یک درس، آموخته شود. نمونه‌هایی از آموزش خانه‌داری نشان می‌دهد که این آموزش‌ها باید زودتر از دوره متوسطه شروع شود. به‌عنوان افرادی که با نقش‌های گوناگونی در زندگی بزرگ می‌شویم و پیشرفت می‌کنیم، تمرین دوباره زندگی و کار در دوره‌های رسمی، گردهمایی‌ها یا مشاوره، در سطوح مختلف آموزشی و سنی بالاتر مفید خواهد بود.

دیدگاه‌های منطقی تعادل کار و خانواده به شرح زیر است:

کار می کنیم تا زندگی کنیم یا

-بایدها

* به کار و زندگی به‌عنوان دو مقوله پیوسته و مرتبط نگاه کنید.

* کار مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

* کاری با حقوق کافی انتخاب کنید.

* در مورد همسر مناسب و زمان مناسب ازدواج تصمیم‌گیری کنید.

* تصمیم بگیرید چه زمانی بچه‌دار شوید و چگونه از او مراقبت کنید.

* اولویت‌های زندگی را تعیین کنید.

* مطمئن شوید که برنامه توازن بین کار و زندگی شما جامع است و همگان می‌ توانند از آن منتفع شوند.

* عنوانی جذاب را برای برنامه توازن بین کار و زندگی خود انتخاب نمایید.

* مطمئن شوید که مدیرانتان از شما حمایت می‌ کنند و دیگر کارمندان را از انعطاف‌ پذیری در کار مأیوس نمی‌ کنند.

* تشریفات اداری را به حداقل برسانید و شرایط ایجاد توازن بین کار و زندگی را ساده و سریع سازید.

* آموزش‌های لازم را برای کار خود به دست آورید.

-نبایدها

ـ سعی نکنید توازن بین کار و زندگی را بر دیگران تحمیل نمایید یا آن را بدون مشاوره و همکاری دیگران ارایه نمایید

ـ فرض نکنید که فقط باید والدین و سالخوردگان همراه کارکنان خود را هدف قرار دهید.

ـ فکر نکنید انعطاف ‌پذیری تنها برای محیط ‌های کاری خاصی مناسب است.

این تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند اضطراب را در گزینش و ترتیب برنامه‌ریزی کار و زندگی کاهش دهد.شباهت‌های ویژه بین خانه و محیط کار در ساختـــار، سازمان و وظایف نشان می‌دهد که برخی توانایی‌ها برای هر دو محیط سودمند است؛ توانایی در: تفکر منطقی- نوآوری و خلاقیت- تصمیم‌گیری- گفت‌وگو- حل مسائل- رفع درگیری‌ها - تعیین اهداف - مذاکره و مشورت.

گامهای حصول به این هدف عبارتند از:

 توازن

مهمترین مرحله ای که شما به عنوان انسان شاغل امروز باید برای ایجاد توازن بین کار و محیط خانواده از آن عبور نماید ، مرحله شناخت زندگی شخصی تان و مشخص شدن تعریف شما از توازن است.برقراری توازن بین کار ، خانواده و اوقات شخصی همیشه کار آسانی نیست ولی هر انسانی می تواند با یک برنامه ریزی مناسب به توازن مورد نظر برسد. اما نکته ای که نباید در رسیدن به توازن فراموش کنید ، این است که شما باید راه خود را برای رسیدن به توازن در پیش بگیرید. الگو برداری از برنامه زندگی دیگران برای رسیدن به توازن بد نیست ، ولی الگوبرداری شما باید توام با خلاقیت شخصی تان باشد و نباید یک کپی محض باشد.

نقش‌های کاری و خانوادگی، برای هویت و تجربیات زندگی بزرگسالان بسیار مهم هستند

 برنامه ریز خودتان باشید

برنامه ریزی برای نحوه استفاده از زمان شخصی مهمترین مرحله در رسیدن به توازن میان کار و زندگی شخصی است ؛ چرا که مشکل دقیقا این است که شما چگونه زمان خود را بین کار و زندگی شخصی تان تنظیم کنید تا بتوانید از هر دوی آنها لذت ببرید. بنابراین ، باید یک برنامه مناسب طراحی کنید. شما با طراحی یک برنامه مناسب تلاشهای خود در مراحل بالا را بیمه می کنید. با کمی دقت در زندگی روزمره می توان به این نتیجه رسید که معمولا اطرافیان ما مشخص می کنند چگونه باید از زمان شخصی خودمان استفاده کنیم.

باور کنید که می توانید

موفقیت در هر اقدامی که شما در زندگی انجام می دهید ، بسته به این باور دارد که آیا شما به خود و توانایی هایتان اطمینان دارید یا خیر. برای این که نقش باور در زندگی شخصی را آزمایش کنید ، سعی کنید به توانایی تان در رفع موانع اعتقاد نداشته باشید و ببینید آیا در آن صورت پیشرفتی خواهید کرد یا خیر؟ تاریخ 3 هزار ساله زندگی بشر این حقیقت را ثابت کرده است که تنها مشخصه اصلی آنهایی که به اهدافشان می رسند ، این حقیقت ساده است که به توانایی انجام کارها و رسیدن به اهدافشان اعتقاد راسخ دارند.میزان تحصیلات ، زن یا مرد بودن ، قدرت بدنی ، هوش ، داشتن آشنا و پارتی هیچ کدام به اندازه این باور اهمیت ندارد. خود باوری مهمترین اصل در زندگی انسان هاست.

کار می کنیم تا زندگی کنیم یا

خود را در حال رفع مانع تصور کنید

یکی از قدرتهای بی نظیر فکر انسانی این است که حتی زمانی که از مانع پیش رویتان کاملا می ترسید ، ذهن شما هنوز این قدرت را دارد که تصور کند زندگی بدون آن مانع چگونه خواهد بود. این توانایی در همه اذهان دنیا وجود دارد و آن طور نیست که فقط به عده خاصی از انسان ها تعلق داشته باشد ؛ پس شما نیز از این قدرت استفاده کنید و تصور کنید که مشکلات شما در راه رسیدن به توازن رفع شده است و شما به همه مشکلات خود غلبه کرده اید. تصورات مختلف را به ذهنتان راه دهید و خود را در زندگی متوازنی به گونه ای که دلتان می خواهد تصور کنید. خود را حتی در حال پرداختن به جزیی ترین مسائل ببینید. بهترین فایده این کار این است که انجام دادن آن هیچ هزینه ای برایتان ندارد و مهمتر از همه آن که هیچ کسی نمی تواند به شما بگوید کارتان را درست انجام نداده اید.

طوری رفتار کنید که گویی بر مشکل غلبه کرده اید

اگر باور کرده باشید که می توانید و تصور کرده باشید که موانع را کنار زده اید ، می توانید طوری رفتار کنید که گویی بیش از آنچه که احساس می کنید ، اعتماد به نفس دارید و حتی ممکن است از میزان اعتماد به نفس بالای خود تعجب کنید.

با عمل به موارد فوق می توانید به خود و دیگران نشان دهید که هم شخص مهمی هستید و هم توانایی انجام دادن کارهای مهمی را دارید. در این حالت شما برای مبارزه برای به دست آوردن توازن آماده اید و می توانید اطمینان داشته باشید که راه درستی را برای ادامه مسیر انتخاب کرده اید. هنگامی که این مانع را به طور کامل از زندگی تان حذف کردید ، شروع به حذف مانع دوم کنید. همین طور بتدریج به حذف موانع موجود در فهرست خود بپردازید. فراموش نکنید باید بتدریج این کار را بکنید. یکباره به مقابله با مشکلات نروید. آنها را به قسمتهای کوچکتری تقسیم کنید تا بتوانید شجاعت مورد نظر برای مقابله با مشکلات را به دست آورید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان

________________________________________

منبع:

هماهنگی بین زندگی کاری و خانوادگی،ترجمه:سیما قویدل

سایت علمی دانشجویان ایرانی

سایت گیگا پارس

مقالات مرتبط:

ما ، عامل شکست خودمان

قدم اول خوشبختی...

فرار از انرژی های منفی

وقتی استرس می‌بارد

منظم باش ، تا هدفمند شوی

تبدیل هدف به آرزو!!!

فرمول شناسایی اهداف انحرافی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.