تبیان، دستیار زندگی
ون شجریان و كیهان كلهر اساتید موسیقی ایرانی دراسکار موسیقی جوایز چهل و هشتمین دوره "گرمی" كه به اسكار دنیای موسیقی معروف است روز چهارشنبه در لس آنجلس به برندگان این جوایز اعطاء خواهد شد. خبرگزاری فرانسه گزارش داده كه در این ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد رضاشجریان، حسین علیزاده ، همایون شجریان و كیهان كلهر

اساتید موسیقی ایرانی دراسکار موسیقی


جوایز چهل و هشتمین دوره "گرمی" كه به اسكار دنیای موسیقی معروف است روز چهارشنبه در لس آنجلس به برندگان این جوایز اعطاء خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده كه در این مراسم غیرقابل پیش بینی ، برترین‌های دنیای موسیقی آمریكا و موسیقی لاتین معرفی خواهند شد.

چهل و هشتمین دوره " گرمی" پیش از این نامزدهای خود را برای دریافت این جایزه ی معتبر اعلام كرده بود .

در این لیست نام آلبوم فریاد در بخش موسیقی‌های سنتی جهان ( همراه آواز ) در كنار چهار نامزد دیگر به چشم می‌خورد .

آلبوم فریاد شامل اشعاری از حافظ ، سعدی ، اخوان ثالث و شفیعی كدكنی می‌باشد و محمدرضا شجریان

حسین علیزاده ، همایون شجریان و كیهان كلهر در آن به اجرا پرداخته‌اند . این آلبوم محصول سال 2003 می‌باشد و شركت دل‌آواز آن را منتشر كرده است.

چند سال پیش نیز آلبوم "بی تو به سر نمی‌شود"، از اساتید موسیقی ایرانی نامزد دریافت جایزه ارزشمند "گرمی شد.

جایزه گرمی، که آکادمى ملى هنرها و صنایع ضبط موسیقی آمریکا هر ساله به تازه‌هاى جهان موسیقى و هنرمندان و فن آوران برگزیده این رشته هنری، اهدا مى‌کند، از مهمترین جوایز موسیقى در آمریکاست. به علاوه آلبوم كلهر در سال 2002 به همراه نوازنده هندی سیتار "شجاعت حسین خان" به نام "باران" آن سال نامزد جایزه گرمی شد.

محمد رضا شجریان درهنگام نامزدی جایزه گرمی در گفتگویى با بى بى سى از انتخاب این دو قطعه ابراز خوشوقتى کرده و گفته بود اگر متخصصان موسیقى جهان با کار هنرمندان ایرانى آشنا مى‌شدند، سال‌ها پیش از این باید آنها را نامزد جوایز بین‌المللى مى‌کردند.

به گفته او این موسیقى همیشه حرفى براى گفتن در عرصه ی جهانى داشته است، اما نبود مدیریت درست براى ارائه آن باعث عدم توجه کارشناسان شده است

این مراسم سه ساعته از تلویزیون برای مردم سراسر آمریكا توسط شبكه ی سی بی‌اس پخش می‌شود تنها محدود به دست اندركاران موسیقی نمی‌شود بلكه هنرمندانی چون "تام هنكس" نیز حضور خواهند داشت . دریكی از بخش‌های مختلف این جایزه از جمله یكی ازسناتورهای دموكرات و "شان پن" بازیگر و كارگردان سینمای آمریكا باهم رقابت می‌كنند.

جوایز گرمی در بیش از صد بخش از جمله موسیقی كلاسیك، راك، رپ و موسیقی لاتین توسط "آكادمی ملی هنرها وعلوم ضبط موسیقی" اعطاء می‌شود.