تبیان، دستیار زندگی
کارگردان فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین این فیلم را ادامه منطقی تجربه‌های قبلی‌اش در سینما دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"جدایی نادر از سیمین" ادامه فیلم‌های قبلی‌ام است

جدایی نادر از سیمین


کارگردان فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" این فیلم را ادامه منطقی تجربه‌های قبلی‌اش در سینما دانست.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی، شامگاه جمعه 22 بهمن‌ماه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری، پیمان معادی، ساره بیات، شهاب حسینی، مریلا زارعی، و سارینا فرهادی بازیگران، کیوان مقدم طراح صحنه و لباس و هایده صفی‌یاری تدوین‌گر حضور داشتند و اجرای جلسه را سعید قطبی‌زاده منتقد سینما برعهده داشت.

فرهادی درباره تولید این فیلم گفت: دشواری‌های ساخت این فیلم به اندازه دشواری‌های ساختن هر فیلم دیگری در ایران است. بخت من این بود که این مشکلات خارج از گروه فیلمسازی بود. از ساختن فیلم لذت بردم و هرآنچه بعد از آن اتفاق بیفتد به مثابه یک هدیه است. من مسیرم را ادامه می‌دهم.

جدایی نادر از سیمین

کلاری درباره همکاری با فرهادی توضیح داد: کار با فرهادی مثل یک حادثه است. در طول 30 سال کار در سینما با بسیاری از بزرگان کار کرده‌ام اما درس‌هایی که هنگام فیلمبرداری "جدایی نادر از سیمین" گرفتم، نه سینما بلکه فراتر از سینما و خود زندگی بود.

فرهادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: من به دنیا و زندگی نگاه مطلق ندارم. دیدم نسبت به همه چیز نسبی است و این اندیشه و نگاه در کارهایم نمود دارد.

مریلا زارعی بازیگر این فیلم گفت: حضور در صحنه فیلم فرهادی حضور در دنیایی دیگر با استانداردهای دیگر است. اتفاقات در این فضا از درون به بیرون منتقل می‌شود و در آن زندگی جاری است. آرزوی من این است که بازیگران سینمای ایران سعادت بازی در یکی از فیلم‌های آقای فرهادی را داشته باشند.

دشواری‌های ساخت این فیلم به اندازه دشواری‌های ساختن هر فیلم دیگری در ایران است. بخت من این بود که این مشکلات خارج از گروه فیلمسازی بود. از ساختن فیلم لذت بردم و هرآنچه بعد از آن اتفاق بیفتد به مثابه یک هدیه است. من مسیرم را ادامه می‌دهم.

سارینا فرهادی درباره حضور در این فیلم گفت: اوایل بازی برایم سخت بود و فیلمبرداری را جدی نمی‌گرفتم. پس از چند بار حضور در صحنه و دیدن جدیت عوامل به ویژه پدرم، انگیزه پیدا کردم و موقع فیلمبرداری یا صحبت‌های پیش از فیلمبرداری اصلا فکر نمی‌کردم که پدرم دارد من را هدایت می‌کند.

جدایی نادر از سیمین

پیمان معادی بازیگر اصلی فیلم درباره همکاری با فرهادی گفت: پیش از آغاز فیلمبرداری یک ماه با فرهادی تحلیل‌های مفصلی درباره نقش داشتیم. وقتی به جزئیات رسیدم دیگر کار سختی نبود. به نظر من سختی کار مراحل کشف و شناخت نقش است و ایفای آن اصلا کار دشواری نبود.

شهاب حسینی درباره نقش کوتاهش در این فیلم گفت: من در پذیرفتن نقش مکمل در فیلم‌هایی که برای آقای فرهادی بازی کردم هرگز تردید نکردم، اصطلاحاتی مثل سوپراستار و نقش اصلی از بیرون به بازیگر وصل می‌شود و به آن باور ندارم. دعوت آقای فرهادی مثل دعوت به یک کشتی مجهز و بزرگ است. من فقط لذت می‌برم و می‌آموزم.

کلاری درباره فیلمبرداری "جدایی نادر از سیمین" گفت: کار با فرهادی گرچه بسیار با ظرافت، دقت و هوشمندانه است اما سخت نیست چون اگر او را درک کنید به بهترین شکلی هم هدایت خواهی شد. برای من سخت بود که از قالب کلاسه شده و قاعده‌مند سال‌های گذشته بیرون بیایم و وارد دنیایی بشوم که آنقدر آزاد و سیال است که فضایی مثل فیلمبرداری با موبایل را تداعی کند.

جدایی نادر از سیمینجدایی نادر از سیمین

فرهادی درباره شباهت مضمون "جدایی نادر از سیمین" با دیگر فیلم‌هایش گفت: مضمون و تم "جدایی  نادر از سیمین" به نوعی در امتداد "درباره الی" است. شاکله‌‌اش از "شهر زیبا" می‌آید، در "چهارشنبه ‌سوری" پررنگ‌تر شد، در "درباره الی" آشکارا بیان شد و ادامه‌اش را در "جدایی نادر از سیمین" دیدیم.

جدایی نادر از سیمینجدایی نادر از سیمین

شهاب حسینی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: بعد از پروژه کمال تبریزی که دو سال دیگر ادامه دارد، برای مدتی کار  نخواهم کرد. دوست دارم ادامه تحصیل بدهم، چیزهایی را یاد بگیرم که در حال حاضر ندارم.

سینما و تلویزیون تبیان


مهر