تبیان، دستیار زندگی
دكتر بهشتی در دوران بعد از انقلاب همواره آماج تبلیغات منافقین و بنی‌صدر قرار داشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردی که یک ملت بود

بهشتی


با پیروزی انقلاب اسلامی، دكتر بهشتی سمت‌های زیادی را برای اداره و پیشبرد انقلاب برعهده گرفت كه مهم‌ترین آن ریاست شورای انقلاب، نیابت رئیس مجلس خبرگان و ریاست دیوان عالی كشور بود. وی مؤسس حزب جمهوری اسلامی و اولین دبیركل این حزب بود.


دكتر بهشتی در دوران بعد از انقلاب همواره آماج تبلیغات منافقین و بنی‌صدر قرار داشت و سرانجام در اوج مظلومیت در شامگاه هفتم تیر 1360 در جریان انفجار بمبی، كه منافقین در ساختمان مركزی حزب جمهوری اسلامی كار گذاشته بودند، به همراه 72 تن از یارانش، كه اغلب نماینده‌ی مجلس بودند، به شهادت رسید.

کتاب "زندگی و مبارزات آیت‌الله بهشتی" که بیان‌گر نحوه‌ی فعالیت‌های سازنده‌ی دكتر بهشتی است، در دو قسمت نگاشته شده است. در قسمت نخست، كه خود به هفت فصل تقسیم شده، از تولد تا زمان شهادت ایشان به روایت اسناد، خاطرات همرزمان و بعضاً سخنرانی‌های خود ایشان مطالبی به‌صورت پیوسته و منظم آمده است.

در قسمت دوم، اسناد مبارزاتی شهید بهشتی در ایران و آلمان گردآوری و مرتب شده‌اند. تكیه‌ی این اثر بیشتر به اسناد بوده و در نظر است زندگی و مبارزات این شخصیت ارزنده‌ی انقلاب از خلال اسناد ساواك بیان شود. طبیعتاً حجم بیشتر اسناد، مربوط به سال‌های آغاز مبارزه ـ از سال 1342ش تا زمان پیروزی انقلاب ـ است و فصل‌های نخست از مطالب كتاب‌های دیگر، به‌ویژه در قسمت زندگی‌نامه، اصل مطالب برگرفته از زندگی‌نامه‌ی دكتر بهشتی به زبان خود ایشان می‌باشد كه به‌طور مكرر در مجلات، كتاب‌ها و روزنامه‌ها چاپ شده است.

منبع تهیه‌کنندگان این کتاب در این تحقیق، همان اسناد ساواك است كه در آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی موجود بوده و یا تاكنون به‌وسیله‌ی دیگر مؤسسه‌های پژوهشی و تحقیقاتی منتشر شده است و البته بدیهی است كه در مواردی حتی برای چند سال متوالی از فعالیت‌های ایشان سند زیادی در دست نیست و این با توجه به شكل اثر كه مجموعه‌ی سندی می‌باشد از مشكلات و نارسایی‌های اثر به‌شمار می‌آید.

وجود كتاب‌های تألیفی و پژوهشی فراوان درباره‌ی زندگی و اقدامات این شهید بزرگوار نیز یكی از مسائل بود كه گاه سبب می‌شد این پژوهش به سوی تحلیل‌ها و كلیشه‌ای شدن پیش رود. اما با دقت و حساسیت‌های موجود و با توجه به شكل اسنادی این اثر، نگارش آن انجام پذیرفت.

کتاب "زندگی و مبارزات آیت‌الله بهشتی" که به وسیله‌ی محمدرضا سرابندی تدوین شده، با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 3100 توامن وارد بازار نشر شده است.

گفتمان انقلاب اسلامی

گفتمان


انقلاب اسلامی یكی از اعجاب‌انگیزترین و مهم‌ترین پدیده‌های قرن بیستم می‌باشد كه توجه اكثر علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه‌ی علوم سیاسی را به خود جلب نموده است. این انقلاب، انقلابی عظیم و مردمی است كه با نفی هویت‌های پیشین در قالب‌هایی نظیر: غرب‌گرایی، ایرانشهری و باستان‌گرایی، شبه مدرنیزاسیون، سوسیالیسم، كمونیسم و... و با ایجاد هویتی «معناساز» و «معنابخش» درصدد برآمد با بهره‌گیری از فرهنگ سیاسی اسلامی‌ـ شیعی به ترسیم زوایا و ابعاد «بودن در این جهان» بپردازد.

الگویی كه با ارائه‌ی دركی نو، اما ریشه‌دار از مذهب شیعه و با بهره‌گیری از نظام معنایی و اندیشگی بدیع توانست بر بحران هویت پیش از انقلاب غلبه كند و طی یك فرآیند تاریخی به‌صورت الگوی غالب فعالیت سیاسی جلوه نموده و هویتی نوین و متمایز را بر پایه‌ی بنیان‌های ارزشی و آموزه‌های دینی شكل دهد.

حال مسئله‌ی اصلی این است كه علی‌رغم وجود تنوعات هویتی موجود در جامعه‌ی ایران و ورود جریان‌های فكری ایدئولوژیك بیگانه، چگونه اسلام شیعی توانست به مرجع یگانه‌ی وضع هویت غالب مبدل گردد و طی فرآیند هویت‌سازی، انسجام از دست‌رفته‌ی ناشی از بحران هویت را به جامعه بازگرداند.

فهم این امر جز با توجه به دو بعد هویت؛ یعنی هویت‌های درون گفتمانی اسلام‌گرایان و فهم هویت‌های دیگر امكان‌پذیر نیست. هویت در این معنا به‌مثابه چارچوب‌های مشخصی است كه شباهت‌ها و تفاوت‌ها را آشكار می‌سازد و امكان برقراری ارتباطی معنادار و مستمر را میان افراد جامعه فراهم می‌سازد.

به تعبیر بهتر، فهم هویت، متضمن توجه به دو معنای اصلی آن است: اولین معنای آن بیانگر مفهوم تشابه مطلق و معنای دوم آن به مفهوم تمایز است و آنچه هویت اشخاص و جوامع را می‌سازد، اغلب درك تفاوت‌ها و تمایزات میان «ما و دیگری» است.

پژوهش حاضر در چهار بخش تنظیم شده است:

در بخش اول مفهوم هویت براساس تحلیل گفتمان مورد تبیین قرار می‌گیرد. در این گفتار مفاهیم هویت، بحران هویت، گفتمان، هژمونی، مركزیت‌یابی گفتمان‌های هویتی و ابعاد فردی و جمعی هویت مورد تأمل قرار می‌گیرد.

در بخش دوم گفتمان‌های هویتی جامعه‌ی سیاسی ایران در سال‌های 1320ـ 1357 بررسی می‌شود. در این زمینه چهار گفتمان هویتی ناسیونال ـ سكولار (گفتمان رسمی دولت پهلوی)، گفتمان سوسیالیسم و ماركسیسم (گفتمان هویتی چپ) گفتمان هویتی لیبرال ـ ملی‌گرا و گفتمان هویتی اسلام‌گرایان مورد واكاوی قرار می‌گیرد.

بخش سوم به بحث درباره‌ی چگونگی مركزیت‌یابی گفتمان اسلامی ـ شیعی در انقلاب اسلامی می‌پردازد. اینكه عناصر درون‌گفتمانی هویت اسلامی ـ شیعی كدام‌ا‌ند و متأثر از چه مؤلفه‌ها و عواملی در كانون گفتمان‌های هویتی قرار گرفته است؟

و در واپسین گفتار این پژوهش فرآیند هویت‌سازی در دوران پس از انقلاب اسلامی بررسی می‌شود و در این راستا گفتمان‌های هویتی لیبرال، اسلام‌گرا، سازندگی و اصلاح‌طلب مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این کتاب تلاش شده است با اتخاذ رویكرد علمی، ابعاد هویتی مندرج در گفتمان هویتی انقلاب اسلامی مورد تأمل و توجه قرارگیرد. نویسندگان اثر تلاش كرده‌اند با بهره‌گیری از آثار و نوشته‌های معتبر و علمی پژوهشگران و متخصصین داخلی و خارجی، تصویری كامل از هویت انقلاب اسلامی و تحولات رخ داده در متن آن ارائه شود.

کتاب "گفتمان و هویت انقلاب اسلامی ایران" با تدوین علی اشرف نظری با قیمت 2500 تومان وارد بازار نشر کتاب شده است.

بخش کتاب‌خوانی تبیان