تبیان، دستیار زندگی
مردم، بصورت گروهی، انفرادی، دسته دسته، خانوادگی و نیز به تنهایی به خیابان ها آمدند؛ آمدند تا سی و دوسالگی انقلاب خود را جشن بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتابها و حواشی راهپیمایی22 بهمن


هوای برفی بامداد جمعه تهران و بسیاری از شهرهای كشور، با سرمای مطبوع بهمن ماه همراه بود، اما شور و حرارت جمعیت میلیونی ایرانیان در سالگشت پگاه پیروزی انقلاب، گرمای دلپذیری به فضای كشورمان بخشید.مردم، بصورت گروهی، انفرادی، دسته دسته، خانوادگی و نیز به تنهایی به خیابان ها آمدند؛ آمدند تا سی و دوسالگی انقلاب خود را جشن بگیرند.


راهپیمایی 22 بهمن 89

بسیاری از رسانه ها حضور مردم ایران در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گسترده دانستند و به تداوم حضور مردم اذعان کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود سکوت برخی از رسانه های غربی به ویژه در اوایل و نخستین ساعات برگزاری تظاهرات میلیونی در تهران و سراسر کشور، اما سرانجام این رویداد نیز به سرخط مهمترین عناوین خبری رسانه های مذکور بازگشت.

این رسانه ها ویژگی بارز تظاهرات امروز را ضد آمریکایی بودن و طرفداری آنها از مردم مصر عنوان کرده اند. حمل پرچم های ایران و مصر توسط تظاهرات کنندگان از دیگر موارد مورد اشاره در محافل رسانه ای در غرب بوده است.

راهپیمایی22 بهمن

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این باره نوشت: صدها هزار تظاهرات کننده با بر افراشتن پرچم ها و پلاکاردهایی به سوی میدان اصلی شهر تظاهرات کردند تا 32 امین سالگرد انقلابی را که شاه مورد حمایت آمریکا را سرنگون کرد گرامی بدارند.

این خبرگزاری در ادامه می نویسد: زنان، کودکان، با بی اعتنایی به سرمای هوا و ابری بودن شرایط آب و هوایی از چندین نقطه شهر بسوی میدان آزادی تظاهرات کردند.

خبرگزاری فرانسه همچنین اشاره می کند که تظاهرات های مشابهی نیز در استانها برگزار شد.

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در سکوت محض در قبال تظاهرات امروز در ایران محاکمه ترویج کننده سایت های اینترنتی غیر اخلاقی را به جای پوشش تظاهرات مردمی برجسته کرده است.

شبکه فرانس 24 هم به حضور گسترده مردم در تظاهرات 22 بهمن اذعان کرد.

برخی رسانه های غربی دیگر مانند بی بی سی و روزنامه های هافینگتون پست و نیویورک تایمز نیز به رویه خصومت آمیز خود در قبال حضور میلیونی مردم ادامه دادند و سعی کردند با طرح مسائلی دیگر از ایران، از کنار حضور گسترده مردم در 32 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بگذرند

حاشیه های تظاهرات:

حمل پلاکارد و شعار علیه کارگزاران فتنه 88، حضور فرمانده ارتش جمهوری اسلامی با لباس شخصی و تبلیغات فراوان دو شرکت سرویس دهنده خدمات تلفن همراه کشور از دیگر حاشیه های مراسم 22 بهمن امسال بود.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش چهارم حاشیه های راهپیمایی حماسی مردم تهران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

راهپیمایی 22 بهمن 89تهران

* پلاکاردی حاوی عکس مهدی کروبی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی بود با درج جمله‌ای مبنی بر درخواست محاکمه این افراد در راهپیمایی توسط عده‌ای حمل می‌شد. این پلاکارد که در آن تصریح شده بود "تنها درخواست ما اعدام این سه تن است" توجه تعدادی زیادی از راهپیمایان را به خود جلب کرده بود و تجمع زیادی را حول این پلاکارد به وجود آورده بود.

در جریان حمل این پلاکارد عده‌ای نیز اقدام به شعار بر علیه کارگزاران فتنه 88 می‌کردند.

* پرویز مظلومی سرمربی تیم فوتبال استقلال از اولین ساعات شروع راهپیمایی با حضور در خیابان آزادی به گفتگو با مردم پرداخت و در ادامه به همراه آنها به خیل عظیم راهپیمایان پیوست.

* تعدادی از تیم های ورزشی ناشنوایان با لباس ورزشی در این مراسم حضور داشته و به هنرنمایی می پرداختند. همچنین یکی از ورزشکاران در غرفه سازمان تربیت بدنی به هنرنمایی با توپ پرداخت.

* تبلیغات فراوان دو شرکت خدمات تلفن همراه در حاشیه مراسم در حاشیه مراسم راهپیمایی جالب توجه بود.

* تصویر شهیدان علمی کشور دکتر علی محمدی و شهریاری در خیابانهای منتهی به آزادی در دید مردم قرار داشت.

* بازار فروش مستند و فیلم با موضوع فتنه 88 در راهپیمایی داغ بود و مردم نیز با هجوم برای خرید فروشندگان این محصولات را بی نصیب نمی گذاشتند.

* حضور سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش با لباس شخصی از نکات جالب توجه مراسم امروز بود. وی مسیر خیابان آزادی تا انقلاب را به صورت پیاده طی نمود.

* بنر بزرگ "نامبارک رفت" در مراسم امروز در دستان راهپیمایان دیده می شد.

* احمدرضا معتمدی کارگردان سینما و احمد میرعلایی رئیس بنیاد سینمایی فارابی از دیگر حاضران امروز راهپیمایی

راهپیمایی22 بهمن

بودند.

* حضور رحیمی معاون اول رئیس جمهور در جمع راهپیمایان موجب شد که جمعیت زیادی دور وی جمع شوند و در این میان چند تن از بانوانی که وابسته به یکی از سازمان های دولتی به طرح مشکلاتشان پرداختند. در این میان یکی از این بانوان از عدم پرداخت حقوق خود به رحیمی گلایه می کرد و رحیمی نیز پاسخ هایی مبنی بر اینکه "چاره ای وجود ندارد و درصورت امکان پیگیری می کنم" به وی داد که در ادامه یکی از همین بانوان با مخاطب قرار دادن رحیمی گفت: آقای رحیمی یک نکته ای را باید بگویم و آن این است که اگر 10 سال دیگر حق الزحمه ما را ندهند باز هم ما محکم و استوار در مقابل ارزش هایی که شهدای ما آفریدند، می ایستیم و این بی مهری ها اثری در اراده ما نخواهد داشت.

در ادامه رحیمی که از سخنان پرشور این بانوی تهرانی تحت تاثیر قرار گرفته بود، در پاسخ به وی گفت: حالا که این طور شد سریع مشکلت را بنویس تا هر طور شده برایت حقوقت را بگیرم، توی یک کاغذ تلفنت و مشکلات کاری همکارانت را دقیق بنویس.

* پریدن قالیباف از گاردریل بزرگراه یادگار امام از دیگر حاشیه های دیدنی راهپیمایی امروز 22 بهمن ماه بود. شهردار تهران که می خواست به راهپیمایان بپیوندد در مسیر حرکت به سمت آزادی مجبور شد که از گاردریل وسط بزرگراه یادگار امام بپرد.

* تعدادی از کودکان خردسال نیز در راهپیمایی امروز با سربندهای "یا زهرا" و "یا حسین" و همچنین پرچم جمهوری

راهپیمایی22 بهمن

اسلامی ایران که به لباس هایشان وصل شده بود در میان راهپیمایان حضور داشتند که بسیاری از مردم مشتاقانه به دنبال عکس گرفتن از این کودکان به دلیل نوع پوششان و قد و قواره بسیار ریز و کوچکشان بودند.

* جمعی از کارکنان شهرداری یکی از مناطق تهران نیز در حاشیه خیابان حبیب الله که منتهی به خیابان آزادی و خیل عظیم راهپیمایان می شد در حال والیبال بازی کردن بودند که این موضوع نیز موجب می شد تا راهپیمایان عبور کننده چند لحظه ای را مکث کنند و بازی آنان را تماشا کنند.

* بازار چند دسته افراد امروز داغ بود. مسئولانی که به خیل راهپیمایان می پیوستند و مردم آنها را می شناختند و به دورشان حلقه می زدند، جایگاههایی که برای مردم جنگ ترانه های انقلابی و سرودهای حماسی پخش می کردند و دست فروشانی که حاشیه راهپیمایی 22 بهمن را زمان مناسبی برای فروش اجناسشان می دیدند.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست


منبع:مهر،فارس،ایرنا