تبیان، دستیار زندگی
ایمن الظواهری مردی که نامش با ترور و تروریسم گره خورده، چهارده روز است که نسبت به مهم ترین چالش جهان عرب سکوت اختیار کرده است. دموکراسی بزرگترین کابوس او و شاگردانش در القاعده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردی که هر شب کابوس دموکراسی را می بیند


 ایمن الظواهری مردی که نامش با ترور و تروریسم گره خورده، چهارده روز است که نسبت به مهم ترین چالش جهان عرب سکوت اختیار کرده است. دموکراسی بزرگترین کابوس او و شاگردانش در القاعده است.


بروس رایدل

اعراب ضرب المثلی دارند که می گوید: سگ ها پارس می کنند اما کاروان به راه خود ادامه می دهد. در مصر امروز ، کاروان تغییر به راه افتاده و با سرعتی غیرقابل پیش بینی حرکت می کند. با این همه مردی که همگان فکر می کردند باید بسیار زودتر از این حرف ها به صدا درمی آمد تاکنون سکوت اختیار کرده است. مرد شماره دو القاعده، ایمن الظواهری. مردی که تمام عمر در برابر حسنی مبارک جنگید و هموطنانش را به قیام علیه او فراخواند. سرزمین مادری ظواهری این روزها در التهاب و آتش می سوزد اما او سکوت اختیار کرده است. این سکوت موقتی است و معناهای بسیاری را در خود جای داده است : رهبران ارشد القاعده در پاکستان مامن دارند اما این روزها تحت شدید ترین فشارها و بیشترین تعقیب و گریزها قرار گرفته اند. دو سال است که باراک اوباما فرمان حمله را صادر کرده است.

مصر

ظواهری کارآموزی خود را از اکتبر 1981 آغاز کرد. همان تاریخی که انور سادات رئیس جمهوری مصر به ضرب گلوله از پای درآمد. وی در شبکه ای که ترور ظواهری را رقم زد، در حقیقت نقش کارآموز و عضوی تازه را بازی کرد. به همین اتهام بازداشت و مورد شدید ترین شکنجه ها قرار گرفت. پس از آزادی به تبعید فرستاده شد و در همان جا بود که کمپین جهاد اسلامی مصر را راه اندازی کرد. در تمام طول سالهایی که مبارک بر مسند قدرت بود تا همین امروز که این جایگاه متزلزل شده است ظواهری با او و همراهانش جنگید. شبکه تروریستی او سفارتخانه های متفاوت در پاکستان را هدف قرار داد. توریست ها در مصر هدف حملات این شبکه قرار گرفتند. هدف تنها نیروهای وابسته به دولت حسنی مبارک در داخل نبودند بلکه این دولتمردان در خارج از کشور هم مورد تعقیب قرار گرفته و کشته شدند. ظواهری از سودان که محل فعالیت وی بود گریخت و در سال 1998 به گروه اسامه بن لادن در افغانستان پیوست. در همان سال بود که اسامه بن لادن علیه آمریکایی ها اعلام جنگ کرد. یک دهه است که الظواهری صدای القاعده است . در تمام این سالها او ده ها نوار صوتی و تصویری داشت که در آنها به عملیات های موفقیت آمیز جنبش های اسلامی اشاره داشت و البته توجیهاتی هم برای این عملیات ها بر زبان می راند. وی از یک سال پیش تا کنون تقریبا بیش از دیگر سخنگوهای القاعده دیده و صدای وی شنیده شده است. در 2010 اما تعداد نوارهای ویدیوئی وی تنها به ده مورد رسید که نسبت به سال های قبل افت فاحشی داشت. بسیاری از این نوارها هم کمتر از دو دقیقه زمانی بودند . اکنون دو هفته از آغاز انقلاب در مصر می گذرد و همه منتظریم که از وی خبری شود: صدایی یا تصویری . شاخه القاعده در آفریقای شمالی و در مغرب هر کدام به آنچه در تونس و مصر گذشت و می گذرد واکنش نشان دادند. بن لادن از زمان آغاز خیزش ها در تونس زبان به انتقاد از دولت فرانسه گشود. اما نه بن لادن و نه ظواهری در خصوص تغییرات شگرفی که در مصر در حال رخدادن است، سخنی به زبان نیاوردند.

این مساله برای القاعده یک مصیبت محض است. آنها سالهاست که اخوان را برای شرکت های دست و پا شکسته در روند انتخاب های آلوده به تقلب مبارک مورد تقبیح و انتقاد قرار می دهند. هم ظواهری و هم بن لادن روزهایی عضو اخوان بودند و البته این گروه را ترک کردند چرا که با از نظریه های تروریستی آنها تبعیت نمی کرد

تنها می توانیم حدس بزنیم که جنگنده های بدون سرنشین با مانورهای عجیب و غریب خود به نوعی تهیه و توزیع نوارهای صوتی و تصویری را برای ظواهری و بن لادن سخت کرده اند. ظواهری بی شک مایل به سخن گفتن در این خصوص است اما تیم تبلیغاتی او از یک سال پیش تا کنون به شدت دچار مشکل شده است. با افزایش فشارها القاعده هم به سختی می تواند در عملیات های خود موفقیت آمیز عمل کند.

وی بی شک احساسات متناقضی در خصوص آنچه که در سرزمین مادری اش رخ می دهد،دارد. بی شک از افول مبارک لذت می برد. سه دهه است که وی در گوشه و کنار خواهان پایین کشیدن مبارک از قدرت است . اما القاعده و ظواهری به خوبی می دانند که هیچ کس در خیابان های قاهره یا اسکندریه نام آنها را به جای مبارک فریاد نزد. این انقلاب آنها نیست و آنها هم رهبران معنوی آن نیستند. شاید تلاش می کنند خود را به داخل کاروان بیندازند اما ناگفته پیداست که این کاروان از آن آنها نیست. خبر بدتر هم این است که اخوان المسلمین که اصلی ترین رقیب و البته دشمن معنوی القاعده است در این انقلاب نقش چشمگیری داشت و البته دارد. در حال حاضر نماینده اخوان با عمر سلیمان مشاور تازه منصوب حسنی مبارک در حال مذاکره برای تقسیم قدرت و پذیرفتن سهمی در دولت انتقالی است. بی شک اگر انتخاباتی برگزار شد عادلانه و منصفانه، اخوان المسلمین در آن فضا موفق خواهد بود. این گروه می تواند بخشی از دولت ائتلافی در آینده باشد .

این مساله برای القاعده یک مصیبت محض است. آنها سالهاست که اخوان را برای شرکت های دست و پا شکسته در روند انتخاب های آلوده به تقلب مبارک مورد تقبیح و انتقاد قرار می دهند. هم ظواهری و هم بن لادن روزهایی عضو اخوان بودند و البته این گروه را ترک کردند چرا که با از نظریه های تروریستی آنها تبعیت نمی کرد. اخوان بی شک در شکست القاعده در مصر بسیار موثر بود. در شرایطی که اخوان به آرامی بر روی کار بیاید و مصر دموکراسی را تجربه کند، باید بر مرده القاعده نماز خواند. ظواهری هنوز امیدوار است که القاعده بتواند از آب گل آلود این روزهای مصر ماهی بگیرد . این گروه بی شک از شلوغی ها در مصر برای تحریک مسلمانان تندرو در دیگر کشورهای مسلمان به نفع خود استفاده خواهد کرد. به نوعی روی آوردن به مصادره انقلاب. اگر هم مبارک و متحدان آمریکایی اش خیزش را پس زده و دولتی دیگر را به جای خود بنشانند بی شک القاعده می تواند آنها را به خیانت به خیزش متهم کرده و از خشم مردم در راستای اهداف تروریستی خود استفاده کند.


منبع: خبر آنلاین

بخش سیاست