تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله مقتدایی: حکومت امروز نیازمند پژوهش‌های حوزوی است / درس خارج حوزه بر موضوعات مورد نیاز جامعه متمرکز شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درس خارج حوزه بر موضوعات مورد نیاز جامعه متمرکز شود

آیت الله مقتدایی

آیت‌الله مقتدایی:

حکومت امروز نیازمند پژوهش‌های حوزوی است / درس خارج حوزه بر موضوعات مورد نیاز جامعه متمرکز شود

مدیر حوزه‌های علمیه خواستار انطباق فعالیت‌های علمی بر نیازهای جامعه شد و گفت: موضوع‌های موردنیاز جامعه استخراج و در درس خارج استادان برجسته حوزه بررسی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه، سه شنبه شب در نخستین نشست مسؤولان و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی خواستار انطباق فعالیت‌های علمی بر نیازهای جامعه شد.

وی خواستار تشکیل ستاد پیگیری نیازهای نهادهای مختلف جامعه از سوی حوزه علمیه شد و افزود: حکومت امروز نیازمند پژوهش‌های حوزوی است؛ از این‌رو ستاد پژوهش‌های حوزوی می‌تواند با سایر نهادهای جامعه مکاتبه کرده و نیازهای این نهادها را برطرف شود.

آیت‌الله مقتدایی با بیان این‌که لازم است موضوعات مورد نیاز جامعه استخراج و در اختیار اساتید قرار گیرد، گفت: استادان برجسته حوزه، موضوعات موردنیاز جامعه را بحث درس خارج خود قرار داده و نتیجه نهایی را در اختیار نهادهای مربوطه بگذارند.

وی تصریح کرد: درس خارج حوزه بر موضوعات مورد نیاز جامعه متمرکز شود و در نهایت موضوعاتی که دستگاه‌های اجرایی به آن محتاجند به صورت پایان‌نامه علمی دقیق از سوی حوزویان تنظیم شدید و در اختیار مراکز اجرایی قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه بخش دیگری از سخنان خود را به ضرورت پیگیری فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سفر اخیرشان به شهر مقدس قم اختصاص داد و گفت: مناسب بود عنوان این نشست، پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به حوزه علمیه قم گذاشته شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای مراکز پژوهشی و ایجاد زمینه مناسب با هدف مدیریت امر پژوهش از طریق فراهم‌سازی ارتباط فراگیر بین مراکز پژوهشی حوزه، اطلاع‌رسانی پیرامون خدمات ارزشمندی که از سوی حوزه‌های علمیه ارائه شده را ضروری دانست و خواستار مدیریت مناسب در این زمینه شد.

آیت‌الله مقتدایی همچنین با تأکید بر جلوگیری از موازی‌کاری و همیاری حوزویان، ایجاد همگرایی و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود حوزه‌های علمیه در بخش پژوهش با هدف نقش‌آفرینی در زمینه نیازمندی‌های حوزه علمیه و نظام اسلامی را بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری امر تحول در حوزه را ضروری دانستند، اما فرمودند مراد از تحول تغییر وضع کنونی حوزه نیست، گفت: یکی از مصداق‌های رهبر معظم انقلاب برای امر تحول در حوزه، انطباق پژوهش‌ها و خدمات حوزه با نیازهای جامعه و نظام اسلامی است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به بودجه‌های کلانی که در امور پژوهشی صرف می‌شود، جذب این بودجه‌ها را در حوزه‌های علمیه ضروری دانست و گفت: متأسفانه دست حوزه به سبب عدم اطلاع‌رسانی دقیق از این بودجه‌ها کوتاه است.

وی در ادامه به خاطره‌ای از آیت‌الله شرعی اشاره کرد و با بیان این‌که وی وقتی در جلسات جامعه مدرسین شرکت می‌کرد، تا نتیجه نهایی هر جلسه حاصل نمی‌شد، اجازه خروج از جلسه را به اعضا نمی‌داد، خواستار تشکیل نهادی برای سامان‌دادن به امر پژوهش حوزه‌های علمیه پیرو پیگیری فرمایشات رهبر معظم انقلاب شد. /920/پ201/ص


منبع: خبرگزاری رسا

تنظیم: گروه حوزه علمیه تبیان