تبیان، دستیار زندگی
8 فوریه مصادف روز اینترنت ایمن تر در سراسر دنیا است که امسال هشتمین دوره خود را با موضوع زندگی مجازی پشت سر گذاشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی مجازی

زندگی مجازی


8 فوریه مصادف روز "اینترنت ایمن تر" در سراسر دنیا است که امسال هشتمین دوره خود را با موضوع "زندگی مجازی" پشت سر گذاشت.


همانند سال های گذشته "روز اینترنت ایمن تر" در دومین روز دومین هفته از دومین ماه سال برگزار می شود و بنابراین برنامه های هشتمین دوره بزرگداشت این روز در روز 8 فوریه 2011 اجرا شد. کمیسیون اروپا در سال 2004 این روز را نامگذاری کرد و از آن زمان همه ساله متولی برگزاری این مراسم در سراسر دنیا است به طوری که امروز در بیش از 60 کشور دنیا بزرگداشت این روز برگزار می شود.

موضوع "روز اینترنت امن تر سال 2011" زندگی مجازی است که با شعار "این بیشتر از یک بازی است، این زندگی توست" در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا بررسی می شود.

زندگی مجازی

موضوع "زندگی مجازی" طیف وسیعی از فعالیتهای بر روی شبکه از بازیهای ساده تا MMOGs (بازیهای آنلاین چندبازیکنی بسیار بزرگ) و شبکه های اجتماعی را در بر می گیرد. در حقیقت شبکه های اجتماعی و بازیهای آنلاین، دو فعالیتی هستند که امروز در بین جوانان اروپایی بیشترین محبوبیت را دارند و بنابراین نیازمند دقت و توجهی بالایی برای محافظت از جوانان و نوجوانان در مقابل خطراتی هستند که در این فعالیتهای آنلاین وجود دارد.

زندگی مجازی

چند حقیقت تلخ درباره زندگی مجازی

- کاربران بازیکن به طور متوسط 8 ساعت در هفته بازی آنلاین می کنند

- جوانان نسبت به 10 سال قبل شبها 2 تا 3 ساعت کمتر می خوابند

- در ژانویه 2010 بیش از 18 میلیون اکانت در شبکه اجتماعی Second Life ثبت شده بودند

- 13 میلیون بازیکن عضو شبکه World of Warcraft، بزرگترین شبکه بازیهای آنلاین در دنیا عضو هستند

- شبکه های چند بازیکنی آنلاین در سال 2008 بیش از 1.5 میلیارد دلار درآمد داشتند که این رقم تا سال 2012 به 2.5 میلیارد دلار می رسد

- بیش از 250 هزار بازیکن به صورت شبیه سازی شده در شبکه World of Warcraft به صورت فعال بازی می کنند

- سطح معاملات و فروش کالاهای مجازی در دنیای مجازی در سال 2009 بیش از 18 میلیارد دلار تخمین زده شد

این آمارها خطراتی که جوانان آنلاین را تهدید می کنند نشان می دهد. برای مثال جوانانی که در قالب یک آواتار (شخصیت مجازی) وارد شبکه های بازی می شوند با خطر گم کردن مرز میان دنیای واقعی و مجازی روبرو هستند.

استفاده از موبایل‌های هوشمند نیز یکی از ویژگی‌های زندگی مجازی است که در اینجا به چند نکته برای امن‌تر کردن این سیستم‌ها می‌پردازیم.

چگونه تلفن همراه هوشمند خود را امن تر کنیم؟

هر زمان این امکان وجود دارد که تلفن همراه شما  ناخواسته به دست افرادی با نیت سوء بیافتد. اکنون زمان بسیار خوبی برای تفکر و بررسی امنیت گوشی های هوشمندمان است. خوشبختانه، این امر بسیار آسان است .

فعال سازی حفاظت از موبایل با رمزعبور

در اکثر گوشی های هوشمند می توانید یک گزینه تعیین رمزعبور ورود به گوشی را در تنظیمات گوشی پیدا کنید. (Settings -> Security) اما باید کتابچه راهنمای گوشی را مطالعه کرده (و یا به کاوش در منوها بپردازید) تا دقیقا قسمت مربوط به این کار در گوشی خود را بیابید.

سیستم عامل iOS (گوشی های آیفون)

تنظیم یک رمزعبور یا اصطلاحا passcode در iOS بسیار آسان است، اما هیچ چیز امن تر از تنظیم پین کد (PIN number) نیست. اگر از نسخه چهارم این سیستم عامل با نام iOS4 یا بالاتر استفاده کنید، می توانید به جای passcode از یک رمزعبور استفاده نمایید. اگر نه، تنها می توانید از چهار رقم برای پس کد استفاده کنید، اما بهتر از هیچ است! برای تنظیم پس کد یا رمزعبور در iOS، بخش تنظیمات (Settings) را باز کنید. از آنجا General و سپس گزینه Passcode Lock  را انتخاب کنید. گزینه را روشن (ON) کرده و رمزعبور جدید و یا passcode  خود را وارد کنید. اگر شما پیش از این passcode چهار رقمی در ذهن نداشتید، سعی کنید از چیزی تصادفی استفاده کنید. توجه داشته باشید روز تولد شما، سالگرد ازدواج و یا معادل عددی حروف نام شما، همه چیزهایی هستند که هر کسی به راحتی می تواند حدس بزند. پس کد چهار رقمی امن ترین گزینه برای شروع نیست، بنابراین شما نمی باید آن را از آن چیزی که هست بدتر کنید.

زندگی مجازی

سیستم عامل آندروید

امنیت بیشتر آندروید در قالب یک الگوی حرکت جادویی (swipe) به دست می آید (مگر اینکه نگارش 2.2 آندورید-Froyo را داشته باشید، که در این صورت می توانید یک پین یا کلمه عبور هم تنظیم کنید). برای تنظیم یک حرکت جادویی، به تنظیمات (settings) گوشی آندروید خود بروید، Security را انتخاب کنید و سپس در قسمت Change Unlock Pattern، الگوی باز کردن گوشی را به دلخواه خود تغییر دهید. بخش Require Pattern را تیک بزنید تا قادر به وارد کردن یک الگوی دلخواه باشید. ایجاد الگوی جادویی اساسا مانند اتصال نقاط به یکدیگر است. یادتان باشد که یک شکل آشکار و بدیهی ترسیم نکنید. طراحی این الگو به اندازه تعیین یک کلمه عبور قوی و دشوار برای حدس زدن اهمیت دارد و یک الگوی پیچیده به همان اندازه مفید است. تعیین یک الگوی بسیار آسان کمکی به افزایش امنیت گوشی شما نخواهد نمود. از طرف دیگر پیچیدگی الگو باید به نحوی باشد که بتوانید آن را برای همیشه به یاد داشته باشید. هنگامی که این الگو را تعیین کردید، قادر خواهید بود الگو را بر روی صفحه اصلی (هوم اسکرین) گوشی خود قرار داده و برای باز کردن گوشی هوشمند آندروید خود از آن استفاده کنید. در حالت دیگر ، اگر روی گوشی خود نگارش 2.2 و بالاتر آندروید را دارید، می توانید علاوه بر الگو از پین استاندارد و یا رمزعبور هم استفاده کنید و این در حالتی است که شک دارید الگوی جادویی انتخابی شما امنیت گوشی را تضمین نماید.

ویندوز فون 7

در ویندوز فون 7 شما توسط رمزعبور قادر به تنظیم قفل روی صفحه نمایش هستید. برای انجام این کار،  به لیست برنامه های کاربردی بروید و گزینه تنظیمات را انتخاب کنید. در آنجا، Lock & Wallpaper را انتخاب کنید. با فرض این که اولین بار است که رمزعبور وارد می کنید، بخش Password را فعال کنید. هنگامی که این کار را انجام دهید، از شما درخواست می شود رمزعبور جدید را دوبار وارد کنید. این کار را انجام داده و با فشردن Done  تغییرات را ذخیره کنید.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

مهر

نگهبان