تبیان، دستیار زندگی
آخرین باری که اینترنت خاموش شد، سال 1348 بود؛ زمانی‌که اینترنت شامل فقط 2 دستگاه رایانه بود؛ اما در دنیای امروز که میلیاردها دستگاه به اینترنت متصل شده‌اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور می‌شود اینترنت را خاموش کرد؟

اینترنت


آخرین باری که اینترنت خاموش شد، سال 1348 بود؛ زمانی‌که اینترنت شامل فقط 2 دستگاه رایانه بود؛ اما در دنیای امروز که میلیاردها دستگاه به اینترنت متصل شده‌اند، چطور می‌توان این کار را انجام داد؟


آخرین زمانی که یک نفر توانست اینترنت را خاموش کند سال 1969 / 1348بود، زمانی‌که اینترنت تنها شامل دو کامپیوتر بود. اما نگرانی از یک حمله سایبری احتمالی در سال‌های اخیر، نمایندگان کنگره آمریکا را واداشته که به دنبال چنین گزینه‌ای باشند. اما واقعا چطور می‌شود اینترنت را خاموش کرد؟

اینترنت مجموعه‌ای جهانی از شبکه‌های بزرگ و کوچک است که به هم پیوسته‌اند و نام اینترنت (شبکه‌های در هم تنیده) از همین مجموعه گرفته شده است.

اینترنت کارش را سال 1969 با چهار هسته یا سیستم کامپیوتری میزبان شروع کرد اما امروز میلیون‌ها مورد از آنها در سراسر جهان وجود دارند.

البته این که گفته می‌شود اینترنت صاحب ندارد بدان معنا نیست که هیچ کس بر آن نظارت ندارد. یک موسسه غیرانتفاعی به نام انجمن اینترنت (Internet Society) که در سال 1992 تشکیل شده است مسئول نظارت بر  آن است و مراقب است که پروتکل‌ها و قوانینی که در مورد اینترنت تصویب شده‌اند، در سراسر جهان اجرا شوند.

به گزارش پاپ ساینس، در سال 2009 / 1388، سناتور جی راکفلر لایحه‌ای ارائه کرد که به رییس‌جمهور ایالات متحده، اجازه می‌داد دستور قطع ارتباطات را در زیرساخت‌های حیاتی شبکه‌ها یا سیستم‌های اطلاعاتی صادر کند. این لایحه به جایی نرسید، اما اکنون لایحه جدید در دستور کار قرار گرفته است: لایحه 3480 مجلس سنا برای حفاظت از فضای مجازی به عنوان یک دارایی ملی. آن‌طور که ارائه دهنده این لایحه، سناتور جو لیبرمن می‌گوید، این لایحه به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا به تامین‌کنندگان خدمات اینترنتی (ISP ها) دستور دهد تا اینترنت کاربران آمریکایی را، از ترافیکی که از یک کشور خارجی می‌آید جدا کنند.

ساخت چنین سوئیچی بسیار دشوار خواهد بود. مرزهای اینترنت پر از منفذ است. بسته‌های اطلاعاتی که از یک کشور متخاصم مانند کره شمالی سرچشمه می‌گیرند، می‌توانند از راه‌های مختلفی وارد آمریکا شوند: از طریق ماهواره، کابل‌های زیردریایی، بسته‌های رادیویی، و یا حتی از طریق کشورهای ثالث. همچنین این بسته‌های اطلاعاتی می‌توانند از آدرس‌های جعلی یا تکنیک‌های دور زدن فیلترها استفاده کنند. در نتیجه روش‌های عادی قادر نخواهند بود دریابند کدام اطلاعات مربوط به داخل و کدام‌یک مربوط به خارج از خاک آمریکا است.

سوئیچ مرگ

حتی اگر امکان داشته باشد که سیستم ارتباطی آمریکا را به صورت فیزیکی از بقیه دنیا جدا کرد (با اختصاص پول و زمان کافی، و قبول کردن کاهش قابل توجه سرعت اینترنت، هر کاری را می‌توان انجام داد)، هکرها به سرعت راه‌حلی برای دور زدن آن پیدا خواهند کرد. برای مثال این مورد را در نظر بگیرید: قبل از اینکه پلیس آلمان در نوامبر / آبان گذشته بتواند بات‌نت بردولب را از کار بیاندازد، این بات‌نت توانسته بود بیش از 30 میلیون کامپیوتر آلوده را در سراسر دنیا برای ارسال هرزنامه به کار گیرد. این بات‌نت این کار را تنها با استفاده از 140 کامپیوتر و کنترل سرورهایی که در کشور هلند قرار داشتند، انجام می‌داد. مردی که در این خصوص دستگیر شد تبعه ارمنستان بود. در دوره‌ای که هر کسی از هر جای دنیا می‌تواند اقدام به اجاره سرور در هر جای دیگر دنیا بکند، که شامل سرورهای آمریکایی نیز می‌شود، استفاده از یک سوئیچ مرگ (قطع کننده) بی‌فایده خواهد بود.

اینترنت

در حقیقت این سوئیچ حتی بدتر از بی‌فایده است: چنین سوئیچی یک هدف بالقوه است. در حالی‌که در گذشته تقریبا غیرممکن بود که بتوان تمام شبکه را از کار انداخت، اکنون هکرها می‌توانند به راحتی به خود سیستم سوئیچ مرگ نفوذ کنند. یک تروریست مجازی بسیار ماهر حتی ممکن است یک حمله سایبری جعلی را سازمان دهد که با فریب مسئولان آمریکایی، آنها را وادار کند که خودشان سوئیچ را بزنند. هیچ‌کس واقعا نمی‌داند که پس از آن چه اتفاقی رخ خواهد داد، نه تنها ای ‌میل ‌ها دیگر به مقصد نمی ‌رسند، بلکه خودپردازها، بازار سهام و جریان سرمایه‌گذاری از هر نوعی احتمالا مختل خواهد شدو پس از آن یک مشکل جدید خودش را نشان خواهد داد: چطور می ‌توان اوضاع را به وضع سابق بازگرداند؟

راه‌ حل چیست؟

لزومی ندارد اینترنت را خاموش کرد. رمزگذاری انتها به انتها (رمزگذاری تمام ترافیک اینترنتی) حفاظت بیشتری را برای کاربران اینترنت در مقابل جاسوسان و هکرها تامین می‌کند، بدون توجه به اینکه آنها از داخل یا خارج آمریکا مشغول کار با اینترنت هستند.

فرآوری فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

خبرانلاین

همشهری