تبیان، دستیار زندگی
شاید الان که این گزارش را می‌خوانید، ‌تکلیف کارلوس کرش با فدراسیون فوتبال ایران مشخص شده باشد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرش و امتحان بزرگ جامعه ایرانی

کارلوس کرش


کارلوس مانوئل بریتو لئال کرش نام کامل کسی است که از او به عنوان سرمربی بعدی تیم ملی ایران نام می‌برند. کرش که زاده موزامبیک است یکی از نامدارترین مربیان فوتبال پرتغال است


شاید الان که این گزارش را می‌خوانید، ‌تکلیف کارلوس کرش با فدراسیون فوتبال ایران مشخص شده باشد. کرش 57 ساله پرتغالی که زاده موزامبیک است، دوشنبه شب طی یک عملیاتی کاملا پلیسی وارد ایران شد و مورد استقبال عباس ترابیان سرپرست کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال قرار گرفت. حالا چرا عملیات پلیسی؟

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ قضیه از این قرار است که 72 ساعت پیش از ورود کرش به ایران، عباس ترابیان از "هجمه"‌هایی گفت که برخی افراد "معلوم الحال" علیه ایران ایجاد کرده‌اند تا اجازه ندهند سرمربی بزرگی بر روی نیمکت تیم ملی بنشیند. ترابیان که حتی صبح دوشنبه هم نام کرش را به عنوان گزینه اصلی فدراسیون فوتبال برای حضور در تیم ملی رد می‌کرد، ساعت 20 دوشنبه به فرودگاه امام خمینی (ره) رفت تا از مهمان ویژه فوتبال ایران استقبال کند؛ او که بدون دادن کوچکترین خبری به رسانه‌ها به استقبال کرش رفته بود، در آنجا با حضور دوربین 90 غافلگیر شد. ترابیان که با گلایه خبرنگاران خبرگزاری‌ها روبه‌رو شده بود گفت که همزمانی سفر تیم ملی به ابوظبی برای بازی با روسیه و حضور کرش در تهران سبب شده بود که این خبر به شکل ناشیانه‌ای به بیرون درز کند و تنها دوربین 90 به فرودگاه بیاید.

کرش که زاده موزامبیک است یکی از نامدارترین مربیان فوتبال پرتغال است و نسل طلایی فوتبال این کشور نظیر لوییس فیگو، روی کاستا، فرناندو کوتو، ژائو پینتو و ... حاصل کار این مربی است.

این البته روایت ترابیان از حضور دوربین برنامه 90 در فرودگاه بود اما روایتی دیگر می‌گوید ترابیان خودش بدون دادن اطلاع به خبرگزاری‌ها تنها از دوربین برنامه پربیننده 90 دعوت کرده بود که برای پوشش دادن حضور کرش در تهران به فرودگاه امام بیایند. جدا از اینکه کدام روایت صحیح است، باید بتوان به فدراسیون گلایه کرد که چرا به این شیوه کرش را به ایران آورده‌ است. البته شاید تجربه تلخ حضور خاویر کلمنته در تهران و آن جریان معروف سقوط کلمنته از روی پله برقی فرودگاه امام خمینی (ره) باعث شده که این بار بدون سر و صدا فدراسیون شرایط را برای حضور کرش در ایران فراهم شده باشد.

کارلوس کروش در کنار الکس فرگوسن

* کرش کیست و از کجا آمده؟

کارلوس مانوئل بریتو لئال کرش نام کامل کسی است که از او به عنوان سرمربی بعدی تیم ملی ایران نام می‌برند. کرش که زاده موزامبیک است یکی از نامدارترین مربیان فوتبال پرتغال است و نسل طلایی فوتبال این کشور نظیر لوییس فیگو، روی کاستا، فرناندو کوتو، ژائو پینتو و ... حاصل کار این مربی است. کرش که در مدت بازیگری دروازه‌بان بوده در دوران بازیگری سابقه بزرگی ندارد اما موفقیت‌های او در عرصه مربیگری، اهالی فوتبال ایران را به آینده امیدوار کرده است.

کرش به غیر از مربیگری در تیم جوانان پرتغال که توانست این تیم را با ستاره‌های آن سال‌های پرتغال قهرمان جهان و اروپا کند، سابقه مربیگری در تیم‌های پرتغال، رئال مادرید، ناگویای ژاپن، امارات، آفریقای جنوبی را به عنوان نفر اول داشته و سالها دستیار اول الکس فرگوسن هم بوده است. مهمترین قسمت مربیگری کرش در تیم رئال مادرید و پرتغال است. او در رئال مادرید قهرمان سوپر جام اسپانیا شد اما نتوانست رئال مادرید را با ستاره‌هایی چون دیوید بکام، زین‌الدین زیدان و رائول به قهرمانی در لالیگای اسپانیا برساند. همین مساله باعث اخراج او از رئال مادرید شد.

کرش برای سه سال قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران مبلغ شش میلیون دلار طلب کرده که با یک احتساب سر انگشتی این مبلغ به شش میلیارد تومان می‌رسد که با توجه به قیمت مربیانی در سطح کرش، رقم تقریبا معقولی به نظر می‌رسد. با

او دو سال بعد هدایت تیم ملی کشورش را بر عهده گرفت و توانست پرتغال را به جمع شانزده تیم پایانی جام جهانی 2010 برساند اما به خاطر ناکامی در رساندن پرتغال به جام ملت‌های اروپا در سال 2012 به حکم رییس فدراسیون فوتبال پرتغال از کار برکنار شد. کرش پس از اخراج از تیم ملی پرتغال در تابستان گذشته تا به حال در هیچ تیمی حضور نداشته است. سیاه‌ترین بخش کارنامه کرش جایی است که این مربی پرتغالی به دلیل ارتکاب چند بازیکن پرتغالی به دوپینگ، فیفا این مربی را شش ماه از نشستن بر روی نیمکت تیم‌های فوتبال محروم کرد.

کارلوس کرش

* آینده تیم ملی با کرش

پیش از اینکه کرش به ایران بیاید، بعضی از مربیان داخلی از جمله امیر قلعه‌نویی نسبت به حضور مربیان خارجی جبهه گرفتند. قلعه‌نویی و همفکرانش معتقدند مربی خارجی به درد تیم ملی بزرگسالان نمی‌خورد و اگر قصد استفاده از مربیان خارجی داریم باید این مربیان در تیمهای پایه‌ای فعالیت کنند اما واقعیت این است که مربیان داخلی در این 4 ساله در سطح تیم ملی کارنامه قابل قبولی نداشته‌اند. امیر قلعه‌نویی در جام ملتهای 2007 با تیم ملی به توفیقی نرسید. بعد از آن نوبت به علی دایی رسید اما او هم نتوانست تیم ملی را به جام جهانی 2010 بفرستد. بعد از دایی نوبت افشین قطبی شد اما قطبی هم در قهرمان کردن تیم ملی در جام ملتهای 2011 ناکام ماند. با این کارنامه به وضوح ضعیف، قطعا نظر قلعه‌نویی و همفکرانش جایی در میان افکار عمومی ندارد.

شنیده می‌شود که کرش برای سه سال قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران مبلغ شش میلیون دلار طلب کرده که با یک احتساب سر انگشتی این مبلغ به شش میلیارد تومان می‌رسد که با توجه به قیمت مربیانی در سطح کرش، رقم تقریبا معقولی به نظر می‌رسد. با این حال کرش کار دشواری در فوتبال ایران پیش‌رو دارد. منتقدانی مانند ناصر حجازی که از همین حالا علیه کرش شمشیر را از رو بسته‌اند، یک طرف کار هستند و ذهن جامعه نتیجه‌گرای ایرانی هم طرف دیگر قضیه است. با کرش باید صبر و تحمل و پذیرفتن شکست برای ایجاد زیر ساختی جدید را آزمایش کنیم و همه ما در این آزمایش بزرگ ملی سهیم هستیم.

بخش  ورزشی

نویسنده - محسن معتمدکیا