تبیان، دستیار زندگی
نخستین پیوند بین موسیقی و مجالس مذهبی در نشست همایش روایت شیدایی 20 بهمن از ساعت 15 تا 18 با حضور حسام الدین سراج در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین پیوند بین موسیقی و مجالس مذهبی
نخستین پیوند بین موسیقی و مجالس مذهبی

نخستین پیوند بین موسیقی و مجالس مذهبی در نشست همایش روایت شیدایی 20 بهمن از ساعت 15 تا 18 با حضور حسام الدین سراج در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.


این همایش در سه بخش انتخاب آثار و نوحه‌های عاشورایی برگزار و پنج نفر برگزیده شدند. امسال در این همایش به صورت ویژه از غلامرضا سازگار، مرحوم حاج مهدی خرازی، حاج سلیم مؤذن‌زاده، حسام‌الدین سراج، حاج صادق آهنگران و امیرحسین مدرس تجلیل شدند.

حجت الاسلام وافی:با این همایش با معرفی بخشی از نوحه‌هایی که در گذشته به‌عنوان پایه‌های موسیقی، اصالت‌ها و میراث فرهنگی جامعه به شمار می‌رود می‌توانیم مروری به سنت‍‌‌‌های اصیل آئینی خود و گذشته درخشان کشور در فضای مهدوی داشته باشیم

به گفته حجت الاسلام مرتضی وافی، این همایش از حیث و جهت اجرا، کلام، ملودی، آهنگ و ابتکار در ابداع و ایجاد نوحه مورد توجه داوران بوده است.

او معتقد است: با این همایش با معرفی بخشی از نوحه‌هایی که در گذشته به‌عنوان پایه‌های موسیقی، اصالت‌ها و میراث فرهنگی جامعه به شمار می‌رود می‌توانیم مروری به سنت‍‌‌‌های اصیل آئینی خود و گذشته درخشان کشور در فضای مهدوی داشته باشیم، همچنین هدف نخست از برگزاری این برنامه بازخوانی نوحه‌ها و آثاری است که در گذشته‌ها با عنوان هنر مرثیه خوانی مشاهده شده است.

مسئولان و مشارکت کنندگان اصلی این همایش به دنبال این مهم هستند که در سال آینده نواها و نوحه‌هایی که در فضای موسیقایی مذهبی هستند را بتواند در بخشی مستقل در جشنواره موسیقی فجر معرفی کند. چرا که معتقدند هنر مرثیه خوانی که ترکیبی از کلام، ریتم، اجرا، آهنگ، سبک و ملودی است باید یک بخشی از جریان جدی موسیقی فجر را پوشش دهد.

در این برنامه از نوحه‌های دوران انقلاب اسلامی، موسیقی اقوام ایرانی و اهالی قلم مطبوعات تجلیل کرد.

یادآ نخستین همایش «روایت شیدایی» از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و با مشارکت مرکز موسیقی حوزه هنری، اداره کل نغمات آئینی رادیو نوا، بنیاد دعبل خزاعی و هیات رزمندگان اسلام برگزار شد.


بخش هنری تبیان