تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از مردم اعتقاد دارند که دندانسازان تجربی چون دارای سابقه کار چند ساله در این زمینه هستند، در نتیجه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندانساز یا دندانپزشک!

4 دلیلی که باعث می شود برخی بیماران، دندانسازان را به دندانپزشکان ترجیح بدهند

دست دندان


بسیاری از مردم اعتقاد دارند که دندانسازان تجربی چون دارای سابقه کار چند ساله در این زمینه هستند، در نتیجه کار بهتری به بیماران خود ارایه می کنند.

1- باورهای غلط

بسیاری از مردم اعتقاد دارند که دندانسازان تجربی چون دارای سابقه کار چند ساله در این زمینه هستند، در نتیجه کار بهتری به بیماران خود ارایه می کنند. دندانی که توسط یک دندانساز تجربی ساخته می شود، معمولا زدگی ندارد و بدون آن که در لثه ایجاد زخم، قرمزی یا آزردگی کند بیمار آن را بسیار راحت در دهان می گذارد. در صورتی که حاصل کار دندانپزشکان، مخصوصا در روزهای اول پس از تحویل پروتز، ممکن است بیمار را آزرده کند. کسب رضایت بیماران توسط دندانساز البته فرمول ساده‌ ای دارد و آن کوتاه کردن لبه ‌های پروتز است. در حالی که دندانپزشکان با چند سری قالب ‌گیری تلاش می کنند تا لبه‌ های پروتز بیشترین تطابق را با عمق لثه بیمار داشته باشد، می توان لبه‌ های لثه را به صورتی کوتاه کرد که هنگام فانکشن عضلات دهان و صورت هیچ ‌گونه فشاری را تحمل نکنند و در نتیجه زخمی ایجاد نشود.

لزوم مراجعه به فردی که در زمینه درمان‌ های دندانپزشکی دارای تحصیلات آکادمیک است، هنوز برای بسیاری از مردم شناخته شده نیست. حتی بسیاری از آن ها میان خدماتی که از سوی یک دندانپزشک و دندانساز ارایه می شود تفاوتی نمی بینند!

2- ارزان بودن خدمات آن ها

متوسط قیمتی که دندانپزشکان برای ساخت پروتز دو فک توسط بیماران اخذ می کنند رقمی میان 300 تا 500 هزار تومان است در حالی که حتی می توان با رقمی معادل 50 هزار تومان در مطب یک دندانساز صاحب یک دست ‌دندان شد! در پژوهش انجام شده در حالی تنها 40 درصد افراد اعتماد خود را به دندانساز تجربی عنوان داشته ‌اند که 60 درصد ایشان به کار دندانپزشکان اعتماد بیشتری دارند. از این مساله چنین برمی آید که اگر روزی مشکل اقتصادی مردم رفع شود و میزان درآمد آن ها در حد قابل قبولی باشد، دندان‌ مصنوعی ای که از روی علم و آگاهی ساخته شده باشد، ارزش بیشتری برای ایشان خواهد داشت.

دندان مصنوعی

3- تحویل زودهنگام دندان مصنوعی

مبانی علم پروتز دندان چند مرحله قالب‌ گیری و ثبت رکورد فکی برای ساخت یک پروتز دندانی را ضروری می داند اما محدود کردن کلیه مراحل قالب ‌گیری و رکورد گیری در یک جلسه، موجب می شود در حالی که بیمار مراجعه کننده به یک دندانپزشک در ابتدای ماراتون ساخت دست دندان قرار دارد، بیمار مراجعه‌ کننده به یک کمک ‌دندانپزشک تجربی دست دندان خود را تحویل بگیرد.

شاید اگر روزی شما نیز بی دندانی کامل را تجربه می کردید، می توانستید ارزش تحویل زودهنگام پروتز برای بیمار را درک کنید!

4- تشویق دوستان و آشنایان

توصیه دیگران، بدون شک یکی از عوامل اصلی رونق یک مطب دندانپزشکی است که می تواند یک مطب را تا حد انفجار از بیمار آکنده کند! نقش این عامل به حدی است که در حدود 50 درصد از افراد مورد پرسش قرار گرفته در این تحقیق، یکی از علت‌ های مراجعه به دندانساز را توصیه دوستان و آشنایان خود عنوان کرده ‌اند. در حالی که هزینه کمتر و نزدیک بودن به محل سکونت در مراتب بعدی قرار گرفته ‌اند.

پیشگیری در عین ناتوانی از درمان

با توجه به قراین موجود در جامعه شاید بتوان این ‌طور اظهار عقیده کرد که در کشور ما، با اختلاف بسیار فاحشی، بیشتر پروتزهای دندانی توسط افرادی غیراز دندانپزشکان ساخته می شود.

در چنین وضعیتی برای حفظ سلامت بیمارانی که به هر دلیلی یک دندانساز را به یک دندانپزشک ترجیح می دهند، عملی کردن پیشنهادهای زیر می تواند موثر باشد:

* آموزش روش‌ های کنترل عفونت به دندانسازان به صورت آموزش مستقیم یا غیرمستقیم با ارایه بروشور یا کتابچه

* جلوگیری از فعالیت افراد فاقد صلاحیت در امور دندانپزشکی توسط مسوولان ذیربط یا در صورت امکان بازآموزی علمی این افراد

* افزایش سطح آگاهی مردم از طریق رسانه‌ ها برای تغییر نگرش مردم

* واکسینه کردن افرادی که تحت عنوان‌ های مختلف "دندانسازان تجربی" مشغول به کار هستند به منظور ایمن شدن افراد در مقابل بیماری های واگیردار و خطرناک

* نظارت و اجرای پروتکل کنترل عفونت در مطب دندانسازان تجربی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منبع:

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

دندانپزشکی فقط برای درمان نیست

به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

من هست یک دندانپزشک!

اگر دندان مصنوعی دارید ...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.