تبیان، دستیار زندگی
خوشبختانه عکاسی پس از انقلاب اسلامی به عنوان یک رشته هنری جای خود را در دانشگاه ها باز کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیک و دیلیت شبانه‌روزی!
کلیک و دیلیت شبانه‌روزی!

خوشبختانه عکاسی  پس از انقلاب اسلامی به عنوان یک رشته هنری جای خود را در دانشگاه ها باز کرد و امروزه علاقه‌مندان به آن می‌توانند مراحل آکادمیک را تا سطح کارشناسی ارشد طی کنند و در طول دوران تحصیل، شاخه‌های مختلف عکاسی را فرا گیرند. یکی از این شاخه‌ها «عکاسی خبری» است که تمرین و ممارست بسیار می‌طلبد و بایستی همراه و همگام با اساتید باتجربه، دوران کارآموزی را سپری نمود تا در نهایت در مطبوعات مشغول به کار شد.


عکاسی دیجیتالی

هنوز واژه‌های «دیجیتال، دوربین دیجیتال و عکاسی دیجیتالی» برای عامه مردم جامعه ما تبیین نشده و علت این مشکل چیزی جز کوتاهی اهل فن و دست‌اندرکاران این هنر در ارتقای سواد بصری نیست و تا زمانی که این کوتاهی ادامه یابد هر روز شاهد مشکلات جدیدتری خواهیم بود. نوع نگاه و چگونه دیدن جهان هستی، در عکاسی بسیار مهم است. هنوز بسیاری از افراد، عکس گرفتن را با عکاسی کردن یکی می دانند؛ درست همان گونه که برخی میان نگاه کردن و دیدن تمایزی قائل نیستند!

فرق عمده دوربین آنالوگ با دیجیتال در نوع «صفحه حساس» است که در آنالوگ انواع «فیلم» و در دیجیتال «سنسور» های مختلف به کار می رود.

اگر پشت ویزور دوربین عکاسی، تفکر و نگاه خاص و ویژه قرار نگیرد آن چه بر صفحه حساس دوربین ثبت می‌شود اثرگذار و جاودان نخواهد شد و مخاطب توجه چندانی به این گونه تصاویر نمی‌کند و حاصل این هنر چیزی جز عکس‌های خاکستری نیست! این که امروزه می‌بینیم دوربین و عکس جزء لاینفک زندگی روزانه مردم شده جای بسی خرسندی است که  این هنر علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کرده، اما افرادی که می خواهند به طور جدی وارد حیطه عکاسی شوند باید بدانند بدون شناخت همه جانبه قطعا نمی‌توانند آثار چشمگیری را ارائه دهند و در یک کلام عکاس حرفه‌ای و موفقی نخواهند شد.

دوربین دیجیتال تنها با حذف مرحله ظهور و چاپ عکس بر سرعت کار افزوده است که این خود برای عکاسان خبری بسیار مهم است. دوستداران هنر عکاسی  توجه کنند که فرق عمده دوربین آنالوگ با دیجیتال در نوع «صفحه حساس» است که در آنالوگ انواع «فیلم» و در دیجیتال «سنسور» های مختلف به کار می رود. عدم شناخت صحیح از دیجیتال موجب شده از این فن‌آوری به خوبی استفاده نشود و حتی با خرید یک دوربین دیجیتال خود را عکاس بنامیم و متوقع باشیم که عکس هایمان در قاب دل مخاطب جای گیرد!

به عنوان یک ایرانی خوشحالم که هر تکنولوژی جدیدی که اختراع می‌شود پس از اندک زمانی در ایران زمین یافت می‌شود گرچه به اصل بودن تکنولوژی، عدم کپی‌برداری غیرقانونی و ناقص نبودن آن نیز باید امیدوار بود! اما آن چه مهم و قابل توجه است و اکثرا از آن غافل هستیم استفاده صحیح و مناسب از دوربین‌های دیجیتال است که شاهد این مدعا ارائه آثار سخیف در برخی جراید و نمایشگاه‌ها است!

درست است که همه دوست دارند از این هنر بهره ببرند و آثارشان مورد لطف و توجه مردم قرار گیرد، اما اگر ارائه تصاویر از سر صداقت و تبحر و اندیشه نباشد قطعا موفقیت پایداری را از آن خویش نخواهند کرد.

یادمان باشد اگر نسبت به عکاسی شناخت و نگاه خاص نداشته باشیم از صبح تا شب «کلیک» می‌کنیم و از شب تا صبح « دیلیت»!

بخش هنری تبیان


منبع: خبرآنلاین / محمود عبدالحسینی