تبیان، دستیار زندگی
بخش تجسمی حوزه هنری مدتی‌ است فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه‌های متنوع آغاز کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار هنری در بیمارستان
آثار هنری در بیمارستان

بخش تجسمی حوزه هنری مدتی‌ است فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه‌های متنوع آغاز کرده است و در تازه‌ترین اقدام خود با همکاری  وزارت بهداشت «طرح جامع تعدیل و تلطیف‌کردن فضاهای بیمارستانی» را آغاز کرده است. در اولین گام برای اجرای این طرح آثار تجسمی در بیمارستان مهدیه تهران رونمایی شد.


«طرح جامع تعدیل و تلطیف کردن فضاهای بیمارستانی» به صورت آزمایشی به عنوان اولین بخش از این پروژه مشترک میان وزارت بهداشت و حوزه هنری صبح روز، 18 بهمن با حضور محمدرضا رزاقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرتضی گودرزی دیباج، مدیر امور هنرهای تجسمی حوزه هنری در بیمارستان مهدیه رونمایی شد.

رزاقی:یکی از شاخصه‌هایی که در درمان بیماران نقش دارد ایجاد فضایی مناسب و نشاط ‌‌آور است تا نتیجه درمان بهتر شود.

در این طرح که در بخش زایمان بیمارستان مهدیه مورد آزمایش قرار گرفته است، سقف‌ها و دیوارها با سرامیک‌های رنگی و تابلوهای سرامیکی منقش به تصاویر طبیعت تزئین شده تا محیط امنی را برای بیماران بوجود بیاورد.

سقف‌ها به عمد با رنگ آبی آسمانی و ابر پوشیده شده‌اند تا فشار روانی زنان قبل و بعد از زایمان کاهش پیدا کند. همچنین علاوه بر کف‌پوش‌های رنگی تابلوهای سرامیکی روی دیوارها نصب شده است که قابل شستشو و هماهنگ با محیط بیمارستان باشد.

رزاقی در این مراسم در مورد استفاده از آثار هنری در فضاهای بیمارستانی گفت: یکی از شاخصه‌هایی که در درمان بیماران نقش دارد ایجاد فضایی مناسب و نشاط ‌‌آور است تا نتیجه درمان بهتر شود.

وی افزود: این فضای نشاط آور می‌تواند از طریق فضای سبز و پاکیزگی محیط ایجاد شود اما یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر فضای بصری است که در مقابل بیمار قرار دارد. کار مجموعه پزشکی خدمات درمانی است و خلق یک تصویر مناسب و زیبا برای بیماران از فعالیت‌های هنرمندان محسوب می‌شود.

رزاقی عنوان کرد: به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم با همکاری حوزه هنری آثاری روی سرامیک و دیوارها قرار دهیم که علاوه‌بر ماندگاری در تلطیف کردن محیط تاثیرگذار باشد.

قرار است در طی نظرسنجی نظرات بیماران، همراهان آنها و کارکنان بیمارستانی مورد پرسش قرار بگیرد تا در صورت مثبت بودن رای‌ها این طرح در دیگر بیمارستان‌ها نیز اجرا شود.

بخش هنری تبیان


منبع: خبرگزاری مهر