تبیان، دستیار زندگی
برای كسی كه به انجام تكلیف می پردازد و كار را برای رضای خدا انجام می‌دهد، شكست و یا پیروزی مفهومی ندارد و امام(ره) مصداق بارز این اتفاق بود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملتی دارای هویت ملی، دستاورد انقلاب اسلامی

آیت الله واعظ طبسی:

مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، ساختن ملتی دارای هویت ملی است

به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران و نیز معلمان و مدیران آموزش و پرورش استان با نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی دیدار كردند.

ملتی دارای هویت ملی، دستاورد انقلاب اسلامی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، در این دیدار كه در پنجمین روز از دهه فجر با عنوان «روز انقلاب اسلامی، نهضت حسینی، آزاداندیشی و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی» در محل تالار اماكن متبركه رضوی برگزار شد، آیت الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی بر گرامی‌داشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاكید كرد و گفت: دهه فجر امسال با روزهای حساس و سرنوشت‌سازی برای جهان اسلام همراه شده و باید با شكوه بیشتری برگزار شود.

وی ضمن اشاره به آغاز ربیع‌الاول و سالروز هجرت پیامبر اعظم(ص) به مدینه، هجرت را عاملی تاثیرگذار در شخصیت های دینی دانست و گفت: هجرت امام خمینی(ره) از ایران در قالب تبعید و نیز بازگشت ایشان به كشور در بهمن 57 زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان افزود: امام خمینی(ره) با علم به این كه طرح موضوعاتی كه حیات و ممات قدرتهای مستكبر را تعیین می‌كند، می‌تواند عواقب فراوانی برای آنها داشته باشد، به بحث كاپیتولاسیون پرداختند كه طرح این موضوع، دنیای اسكتبار را به وحشت انداخت و قدرتهای سلطه‌گر و مستكبر دانستند كه سرنوشت بدی در انتظار آنها است.

وی ادامه داد: امام(ره) به تركیه و عراق هجرت كرد و سپس برای مدت كوتاهی به فرانسه رفت و بعد با وجود تذكرات فراوان كه ایشان را از حضور در كشور باز می داشت، از سر تكلیف، به كشور بازگشت و حركت بزرگ مردم ایران را به پیروزی رسانید.

آیت الله واعظ طبسی به قدرت معنوی رهبر جامعه اسلامی اشاره كرد و افزود: «كارتر»، رییس جمهور وقت آمریكا و دیگر مقامات آمریكایی در برابر امام(ره) رسما اعلام ضعف كردند و پذیرفتند از رژیمی كه با سرمایه‌گذاری‌های فراوان و حمایت‌های همه‌جانبه ساخته و پرداخته بودند، دست بردارند.

وی به خودباوری به عنوان یكی از شاخص‌ترین وجوه شخصیتی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: امام خمینی(ره) به خود و راهی كه انتخاب كرده بود، ایمان كامل داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادای تكلیف دینی را اصلی‌ترین انگیزه امام خمینی(ره) در مبارزه با رژیم طاغوت برشمرد و گفت: برای كسی كه به انجام تكلیف می پردازد و كار را برای رضای خدا انجام می‌دهد، شكست و یا پیروزی مفهومی ندارد و امام(ره) مصداق بارز این اتفاق بود.

وی دوراندیشی و جامع نگری را دیگر شاخصه بارز شخصیتی رهبر كبیر انقلاب اسلامی عنوان كرد و گفت: ایشان بسیار دوراندیش و دارای تدیر بود و از آنجایی كه جوانب را سنجیده و شناخت كاملی از اوضاع داشت، اگر دشمن را تهدید می‌كرد، تهدیدش واقعی و عملیاتی بود و اگر وعده می‌داد، خلف وعده اتفاق نمی‌افتاد.

آیت الله واعظ طبسی مسوولان كشور را به الگوبرداری از شخصیت امام خمینی(ره) توصیه كرد و گفت: باید با دوراندیشی، مشكلات داخل و خارج را بشناسیم و به پشتوانه این شناخت، به اظهارنظر بپردازیم. وی تأكید كرد: مسوولان كشور مبلغ توان خود را بسنجند تا اگر ژستی می‌گیرند و یا سخنی می‌گویند، بدون پشتوانه نباشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ثبات قدم، صراحت لهجه، گفتار شفاف و مواضع اصولی را از جمله ویژگی‌های شخصیتی امام راحل عنوان كرد و گفت: امام خمینی(ره) اهل مشورت بود اما آنجایی كه به علم می رسید و تصمیم می گرفت، هیچ قدرتی نمی توانست وی را منصرف كند.

وی دهه فجر را زمان مناسبی برای تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و افزود: مدعی نیستیم كه جامعه ما مشكل نداشته و ندارند، بلكه مشكلات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را می دانیم اما معتقدیم، حتی با اندك مطالعه ای می توانیم انصاف بدهیم كه جمهوری اسلامی ایران چه دستاوردهایی داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان افزود: انقلاب اسلامی سرمایه‌های ماندگاری را به ملت ایران اعطا كرده كه مهم‌ترین آن ساختن ملتی دارای خویشتن و هویت ملی است. وی داشتن «خویشتن ملی» را رمز تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ملت ایران بر سایر جوامع دانست و افزود: امروز چشم همه جهان به تحولات و پیشرفت‌های ملت ایران است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شرط تداوم انقلاب اسلامی را تداوم خودباوری ملت ایران دانست و افزود: امروز همان مواضع اصولی و همان صراحت لهجه امام خمینی(ره) تداوم یافته و می بینیم كه در سایه این رهبری، دشمن همچنان در برابر ملت ایران، ناتوان است.

وی به نفوذ معنوی ملت ایران در سایر ملل اشاره كرد و گفت: امروز در تركیه كه حكومتی لائیك دارد، نگاه به مسائل حجاب و عفاف به عنوان یك تعهد دینی شكل گرفته و دنیا را مبهوت كرده است.

آیت الله واعظ طبسی با اشاره به تحولات مصر افزود: «حسنی مبارك» سالهای سال به عنوان یك نوكر در خدمت سیاست‌های آمریكا بود اما امروز می‌بینیم كه همین مردم مصر، ندای اسلام‌خواهی و آزادی‌خواهی خود را به گوش جهانیان رسانده است.

وی تاكید كرد: شك ندارم اگر نگاه ملت ایران همچنان به مبانی دینی و هدایت‌های رهبری انقلاب اسلامی باشد، ملت ایران و نظام مقدس اسلامی می‌تواند مدیریت جهان را در دست بگیرد.

نماینده ولی فقیه به نقش معلمان در ساختن جامعه و تربیت نوجوانان و جوانان منطبق با مبانی اسلامی اشاره كرد و گفت: نظام آموزشی وظیفه دارد جوانانی تربیت كند كه خودباور باشند؛ زیرا ملت متكی به خدا و برخوردار از ایمان و شهامت، با احساس استقلال و استغنا، می‌تواند به همه خواسته‌های متعالی خود دست یابد و نصرت الهی و عنایات ائمه معصومین(ع)، پشتوانه آنها خواهد بود.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سلطانی، مسئول ستاد دهه فجر استان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد پرداخت.


منبع: پایگاه آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی