تبیان، دستیار زندگی
جین گری تنها نه‌روز ملکه انگلستان بود و پس از آن به جرم خیانت به‌قتل رسید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملکه‌ی خائن یا بی‌گناه

خائن بی‌گناه


"خائن بی‌گناه"، عنوان رمانی از "آلیسون وِیِر" است که به عنوان نویسنده‌ی رمان‌های تاریخی شناخته می‌شود،  این رمان داستان زندگی "لیدی جین گری"، دختر نگون‌بختی را روایت می‌کند که در شانزده‌سالگی و تنها پس از چندهفته ملکه بودن، به قتل رسید.


چندین سال از پایان جنگ رزها گذشته است،‌ خاندان تئودور با موهای قرمز مشهورشان، حکومت را نسل به نسل در قسمت‌های جنوبی جزیره در دست دارند.

هنری هشتم درگیر دو مساله‌ی جدی‌ست، مشکلات‌اش با پاپ که منجر به جدا شدن انگلستان از کاتولیک رومی و شکل‌گیری کلیسای انجلیکن می‌شود،‌ و مساله‌ی جانشینی و ازدواج‌های مکرر خودش. در این میان هنوز فاصله است تا حکومت پنجاه ساله‌ی الیزابت اول و شکل‌گیری امپراتوری انگلستان که به تدریج نیمی از جهان را در دستان خود بگیرد.

حالا دختری به دنیا می‌آید. نام او را لیدی جین گری می‌نهند، او خواهرزاده‌ی هنری هشتم است.

هنری هشتم درگیر دو مساله‌ی جدی‌ست، مشکلات‌اش با پاپ که منجر به جدا شدن انگلستان از کاتولیک رومی و شکل‌گیری کلیسای انجلیکن می‌شود،‌ و مساله‌ی جانشینی و ازدواج‌های مکرر خودش

در تاریخ این دختر نگون‌بخت ثبت شده است او برای چند هفته‌ی کوتاه ملکه‌ی انگلستان می‌شود‌ و بعد گردن او را به دستور ملکه مری و به خواست امپراتور اسپانیا می‌زنند، یا حداقل انگلیسی‌ها همیشه ادعا می‌کنند که فشار از اسپانیا وارد بوده.

آلیسون وِیِر رمان مفصل خود را درباره‌ی این دختر نگون‌بخت که در شانزده سالگی اعدام شد، در لحظه‌یی شروع می‌کند که او حکم مرگ خود را شنیده است، در برج لندن، جایی‌که هم مقر آغاز حکومت هر حاکم جدید جزیره است و هم مهم‌ترین زندان شهر را شکل می‌دهد(‌مکانی‌که بسیاری از اشراف و بزرگان جان و زندگی خود را در آن‌جا از دست دادند.)

بعد رمان به عقب باز می‌گردد و از زبان راوی‌های مختلف،‌ روی‌دادهایی را دنبال می‌کند که انگلستان پشت سر گذاشته،‌ و در عین حال،‌ بزرگ‌ شدن لیدی جین را هم نشان ما می‌دهد از چشمان خودش، دایه‌اش،‌ مادرش و دیگران.

این رمان ماجرایی تاریخی از حکومت 9 روزه‌ی "جین گری" را به عنوان ملکه‌ی بریتانیا، نقل می‌کند. جین گری پس از مرگ ادوارد ششم، بر اساس یک دسیسه به عنوان ملکه بریتانیا اعلام می‌شود.

ماری یکم در زمان زمامداری خود تعداد زیادی از افراد معتقد به مذهب پروتستان را اعدام کرد و به همین علت در تاریخ بریتانیا به او لقب «ماری خون‌آشام» داده‌اند

وی که در آن زمان با 16 سال سن به مذهب پروتستان تعلق داشت، از این‌که به ناحق به حکومت رسیده، ناراضی بود و در نهایت پس از 9 روز تاج و تخت را به وارث واقعی آن ماری تیودور،‌ دختر هنری هشتم واگذار کرد.

از آنجایی‌که جین در دسیسه برای به قدرت رسیدن نقشی نداشت، عفو شد؛ ولی چند ماه بعد در پی شورش پروتستان‌ها بازداشت شد و برای جلوگیری از شورش دوباره پروتستان‌ها به دستور ماری یکم در ارگ لندن به همراه همسرش گردن زده شد.

ماری یکم در زمان زمامداری خود تعداد زیادی از افراد معتقد به مذهب پروتستان را اعدام کرد و به همین علت در تاریخ بریتانیا به او لقب «ماری خون‌آشام» داده‌اند.

"جین گری" که در هیچ دسیسه‌ای علیه حکومت بریتانیا دست نداشت، به اتهام خیانت اعدام شد تا علاوه بر لقب «ملکه‌ی 9 روزه» در تاریخ بریتانیا به «خائن بی‌گناه» هم معروف شود. جین گری محبوبیت زیادی در میان پروتستان‌ها داشته و زندگی پرفراز و نشیب و حکومت 9 روزه او بر انگلستان، بارها دست‌مایه‌ی رمان‌های تاریخی قرار گرفته است.

در تاریخ این دختر نگون‌بخت ثبت شده است او برای چند هفته‌ی کوتاه ملکه‌ی انگلستان می‌شود‌ و بعد گردن او را به دستور ملکه مری و به خواست امپراتور اسپانیا می‌زنند

این رمان به معنای واقعی رمان است. کلاسیک، لب‌ریز از دیالوگ،‌ نامه، سند و توصیف، و با فراغ بال نوشته شده است. نویسنده تاریخ را در کلمات جاری کرده، و همان‌طور که در موخره‌ی خود هم اعلان می‌کند، بخش قابل‌توجه‌ای از اثر خیالی‌ست.

در صفحات ‌خائن بی‌گناه‌ خواننده می‌تواند چهار‌صد سال به گذشته بازگردد،‌ و شکل‌گیری امپراتوری را به تماشا بنشیند. همین نشر‌ و همین مترجم‌ از همین نویسنده ‌لیدی الیزابت‌ را منتشر کرده‌اند که به زندگی الیزابت اول تا زمان رسیدن به سلطنت می‌پردازد.

رمان "خائن بی‌گناه"، با ترجمه‌ی طاهره صدیقیان، در 605 صحه و قیمت 10000 تومان منتشر و وارد بازار کتاب شده است.

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منبع: سایت اینترنتی "هزار ‌کتاب"