تبیان، دستیار زندگی
زوال ناپذیر بودن و تجدید پذیری این نوع انرژیها (بر خلاف انرژیهای حاصل از سوختهای فسیلی)، كاهش آلودگی های زیست محیطی، امكان دسترسی به فن آوری تولید این قبیل انرژیها در كشور كه باعث عدم اتكا به سایر كشورها خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صرفه اقتصادی ناشی از حق مسلم ما

ایران


هیچ كشوری سعی نمی كند از لحاظ استراتژیك، انرژی مورد نیازش را فقط از یك منبع تأمین كند، ولو آنكه در آن كشور به فراوانی یافت شود. مثلاً اگر در كشوری منابع آبی زیاد است، به این سمت نمی رود كه انرژی برق خودش را فقط از آب تأمین كند. همه کشور ها به دنبال تركیب منابع انرژی هستند و دستیابی به انرژی های نو


براساس اظهارات آژانس بین المللی انرژی تقاضا برای انرژی در  جهان رو به افزایش است و این تقاضا در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با سرعت بیشتری رو به رشد است.در دنیا تقریباً 30درصد انرژی جهت تولید برق مصرف می‌شود. بقیه 70درصد آن در بخش حمل و نقل، تولید آب گرم و بخار و یا کلاً تولید انرژی حرارتی مصرف می‌شود.این مسئله بیانگر این واقعیت است که کاربردهای غیرالکتریکی انرژی بخصوص در زمینه انرژی حرارتی، بخش قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.در نتیجه نیاز به منابع انرژی که از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی مزیت داشته باشد، روز به روز بیشتر احساس می‌شود. استفاده از انرژیهای نو در كشورهای جهان مورد توجه خاص برنامه ریزان و فرهیختگان فنی، اقتصادی و سیاسی قرار گرفته است، پاره ای از دلائل رویكرد به این نوع انرژیها به شرح زیر است:

زوال ناپذیر بودن و تجدید پذیری این نوع انرژیها (بر خلاف انرژیهای حاصل از سوختهای فسیلی)، كاهش آلودگی های زیست محیطی، امكان دسترسی به فن آوری تولید این قبیل انرژیها در كشور كه باعث عدم اتكا به سایر كشورها خواهد شد.

فناوری پیشرفته امروزی این امکان را به بشر داده است تا بتواند از انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع بیکران و در شرایطی کاملاً ایمن، جهت تولید انرژی الکتریکی و غیرالکتریکی بهره جوید.

انرژی در جهان امروز یك عامل راهبردی است و همه کشورها برای کسب رشد اقتصادی مناسب و کاهش هزینه های تولید و مانند آن به منابع انرژی ارزان احتیاج دارند. از جهت دیگر اهمیت کسب توسعه پایدار و حفظ منابع انرژی برای نسلهای آینده و وجود مسئله ای مثل گازهای گلخانه ای و آلودگی محیط زیست که از به کار گیری بی رویه سوخت های فسیلی حاصل می شود کشورها را بر آن داشته تا به دنبال مننابع جدید انرژی باشند و موضوع انرژی های نو مطرح می شود. بی شک یکی از مناسب ترین این انرژی ها انرژی هسته ای است. فناوری پیشرفته امروزی این امکان را به بشر داده است تا بتواند از انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع بیکران و در شرایطی کاملاً ایمن، جهت تولید انرژی الکتریکی و غیرالکتریکی بهره جوید. گرچه شناخت این منبع عظیم انرژی بی نظیر با انفجارات هسته‌ای جنگ جهانی دوم روبه‌رو شد، ولی باید اذعان نمود که تصمیمات کشورهای مختلف برای استفاده از آن جهت تولید انرژی و از طرفی استفاده پزشکی، صنعتی و کشاورزی از تولیدات آن به نحوی است که دیگر هیچ جامعه‌ای از آن بی نیاز نیست.

به عبارتی اکنون در اکثر کشورها از سوخت‌های فسیلی (نفت، گاز، زغال‌سنگ) به عنوان مهمترین منبع تولید انرژی استفاده می‌شود، ولی آثار زیست‌محیطی آن، عدم قابلیت اطمینان در کافی بودن منابع سوخت‌های فسیلی برای تهیه انرژی در آینده، همچنین لزوم حفظ منابع نفت و گاز برای نسل‌های آینده، مسائلی است که جهان درگیر آن بوده و خواهد بود؛ و انرژی هسته‌ای دارای این پتانسیل و قابلیت است که تمام مسائل فوق را حل نماید. این انرژی پاک باعث آلودگی محیط‌زیست نشده و از قابلیت اطمینان بالایی به عنوان یک منبع انرژی مطمئن برای آینده برخوردار است.

فرق بین انرژی هسته ای و انرژی های كلاسیك، در سرمایه گذاری اولیه بالا و هزینه های پایین راهبری و تعمیرات است. فناوری پیشرفته امروزی این امکان را به بشر داده است تا بتواند از انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع بیکران و در شرایطی کاملاً ایمن، جهت تولید انرژی الکتریکی و غیرالکتریکی بهره جوید.

زوال ناپذیر بودن و تجدید پذیری این نوع انرژیهای نو، كاهش آلودگی های زیست محیطی، امكان دسترسی به فن آوری تولید این قبیل انرژیها در كشور باعث می شود که به دنبال آنها باشیم

چند کاربرد معمول انرژی هسته ای

انرژی هسته ای

فناوری هسته‌ای، پزشکی، کشاورزی و صنعت،قابلیت‌های نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید انرژی، نیروگاه‌های هسته‌ای و آب‌شیرین‌کن‌ها، نیروگاه‌های هسته‌ای و تهیه سوخت مایع، نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید هیدروژن، نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید گاز متان، نیروگاه‌های هسته‌ای و افزایش راندمان چاه‌های نفت و نیروگاه برق اتمی چند کاربرد معروف انرژِ هسته ای است که از این بین آخری را کمی بررسی می کنیم.

تولید برق

یک نمونه بارز استفاده از انرژی اتمی استفاده در نیروگاهای برق است. دغدغه اصلی جهان عادت كرده به مصرف انرژی، در دو دهه آینده، تولید انرژی و ساخت نیروگاه اتمی به عنوان تنها راه خروج از بحران انرژی در دهه های آینده است. در این بین از آن جا كه ساخت یك نیروگاه اتمی اغلب علوم و فنون را به كار می گیرد، این كاربری به مفهوم توسعه و پیشرفت در همه علوم و فنون است. از طرفی هم می توان ادعا كرد كه نیروگاه برق اتمی، اقتصادی ترین نیروگاهی است كه امروز در دنیا احداث می شود كه دلایل آن در ادامه بحث خواهد آمد.

دلایل دیگری هم برای استفاده از نیروگاه اتمی برای تولید برق وجود دارد كه از مهم ترین آنها می توان به پاكیزه بودن این روش، عدم تولید گاز گلخانه ای و دیگر آلاینده های زیست محیطی اشاره كرد. سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ، مقدار قابل توجهی از انواع آلاینده ها همانند تركیبات كربن و گوگرد را وارد محیط زیست می سازند كه برای سلامت انسان زیانبار است. از سوی دیگر با توجه به افزایش مصرف برق و پایان پذیر بودن منابع سوخت فسیلی به نظر می رسد استفاده از انرژی هسته ای بهترین گزینه موجود باشد.

پس جدای از این که استفاده انرژی هسته ای صلح آمیز حق مسلم همه ملتها به شما می رود و مسئولین دیپلماسی کشور در این سالها به دنبال تثبیت این حق برای کشور بوده اند و در برابر فشار های تبعیض آمیز کشورهای غربی کوتاه نیامده اند، مسئله استفاده از انرژی هسته ای به دلیل ارزان بودن و سهولت استفاده دارای صرفه های اقتصادی بسیار است و شاید به همین علت است که کشورهای غربی دارای این دانش مانع از دست یابی سایر کشور ها می شوند تا فن آوری تولید برق ارزان و مانند آ ن را هم چنان در انحصار خود داشته باشند. دست یابی به انرژی هسته ای فرصت خوبی برای کشور است تا برای برخورداری از هوای پاک و توسعه پایدار به آن رجوع کنیم و  از آن در جهت کمک به پزشکی و کشاورزی و صنعت استفاده کنیم و از این رهگذر به رشد و شکوفایی هر چه بیشتر علمی و اقتصادی کشور کمک کنیم.

ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد