تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگرانی که در حوزه رادارها و راهیاب ها کار می کنند، در سال 2010 موفق شدند جی پی اسی بسازند که در زیر زمین هم کار کند. این محصول موقعیت یابی در زیر زمین را فراهم می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جی پی اس زیر زمینی

جی پی اس


استفاده از جی پی اس در موقعیت‌های سرپوشیده و زیر زمین، مانند غارها و معادن هیچ وقت امکان پذیر نبوده است. چون جی پی اس ها  فقط تا زمانی کار می کنند که گیرنده آنها بتواند با حداقل 3 ماهواره در آسمان ارتباط داشته باشد. بنابراین به طور معمول در غارها، جنگل های انبوه، تنگه ها یا دره های باریک و... استفاده از جی پی اس برای راهیابی غیرممکن است.


غار

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید پژوهشگرانی که در حوزه رادارها و راهیاب ها کار می کنند، در سال 2010 موفق شدند جی پی اسی بسازند که در زیر زمین هم کار کند.

این محصول که توسط شرکت( InfraSurvey) به بازار آمده،موقعیت یابی در زیر زمین را فراهم می‌کند و بنابراین با خرید یکی از این دستگاه ها می توانید مطمئن باشید که حتی در غارها هم خطر گم شدن شما را تهدید نمی کند.

این سیستم شامل دو بخش است:

- بخش زیرزمینی که یک فرستنده سیار به وزن 8 کیلوگرم دارد و توسط غارنورد و یا هر فردی در زیر زمین، حمل می‌شود.

- بخش سطح زمین که شامل چهار گیرنده در موقعیت‌های ثابت، لینک رادیویی بین گیرنده‌ها و یک کامپیوتر که دارای نرم افزار پردازش و مشاهده سیگنال ها است.

جی پی اس

این چهار گیرنده در موقعیت‌های خاصی در بالای مسیر حرکت شما در غار و بر روی سطح زمین نصب می‌شوند. فرستنده زیر زمینی سیگنالی ارسال می‌کند که توسط گیرنده‌ها دریافت می‌شود سپس نرم افزار، موقعیت دقیق را محاسبه کرده و محل فرستنده را در زیر زمین نمایش می‌دهد.

با آزمایش‌های به عمل آمده، این دستگاه سطحی در حدود 300 در 300 متر را بدون تغییر موقعیت گیرنده‌ها پوشش می دهد.

نسخه سبکتر و همچنین نسخه ضد آب این سیستم هم امسال (سال 2011) عرضه خواهد شد که ایده آن از جی پی اس های زیر آبی گرفته شده است.

بنابراین می توانید مطمئن باشید که تا یکی دو سال دیگر که بازار از این محصولات جدید پر شود، هیچ سفر طبیعت گردی ای تهدید کننده شما نخواهد بود.

الهام مرادی

بخش گردشگری


برگرفته از: غارهای ایران، karstworlds.com

مطالب مرتبط:

راهیابی با جی پی اس