تبیان، دستیار زندگی
عقاید دینی بخش مهمی از فرهنگ و ذهنیت یک فرد را تشکیل می‌دهند که از شیوه زندگی و فعالیت های روزمره تا تربیت فرزندان و نوع روابط و معاشرت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم که تناسب اعتقادی در ازدواج اولین و مهمترین عامل تفاهم است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج با ادیان دیگر

ادیان


شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در موقعیت ازدواج با کسی قرار گرفته باشید که دین یا مذهبی متفاوت از شما دارد. یا کسی که تصمیم داشته دینش را تغییر دهد تا بتواند با شما ازدواج کند. فکر می کنید ازدواج با چنین فردی چقدر شانس موفقیت دارد؟


البته که تمام ادیان توحیدی مقدس و مورد احترام هستند اما این به معنای موفق بودن ازدواج بین پیروان این ادیان نیست. بالاتر از آن حتی، ازدواج بین پیروان مذاهب مختلف از یک دین (مثل شیعه و سنی) هم می تواند چالش های زیادی را در بر داشته باشد.

چنانچه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: انکِحوالاَکفاء : با همتایان خود ازدواج کنید.

و این تناسب و همتایی در مهم ترین بخش خود تناسب اعتقادی را شامل می شود که به شکلی مستقیم در شکل گیری افکار و شخصیت یک فرد نقش دارد. عقاید دینی بخش مهمی از فرهنگ و ذهنیت یک فرد را تشکیل می‌دهند که از شیوه زندگی و فعالیت های روزمره تا تربیت فرزندان و نوع روابط و معاشرت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم که تناسب اعتقادی در ازدواج اولین و مهمترین عامل تفاهم است.

راه حل

یک آزمون اصولی

با تمام این اوصاف اگر هنوز فکر می کنید که طرف مقابلتان با وجود تفاوت های مذهبی و اعتقادی می تواند همسر مناسبی برای شما باشد، پیشنهاد می کنیم این تمرین را انجام دهید و از فرد مقابلتان هم بخواهید که آن را انجام دهد. به این ترتیب می توانید نگاه روشن تری نسبت به این مساله پیدا کنید.

در ستون سمت راست جدول، ملاک ها و باورهای دینی خود را به ترتیب اولویتی که برایتان دارند یادداشت کنید و در 4ستون مقابل بنویسید که از همسر آینده تان در مورد آن ملاکها چه انتظاری دارید. هر کدام از این 4ستون سطوح پایبندی یک فرد نسبت به فرایض و عقاید دینی را مشخص می کند. در مثال زیر می توانید باورهای شخص X و انتظارات او را از همسرش ببینید.

ملاکهاوباورهای دینی

خطوط سبز

خطوط آبی

خطوط زرد

خطوط قرمز

1. نماز او هم مانند من همیشه نماز بخواند.اگر بعضی اوقات نخواند مهم نیست.اگر نخواند، خوب نیست.اگراعتقادی به نماز نداشته باشد. اصلاً با او ازدواج نمی کنم.

2. مسئله امامت امامت 14 معصوم را به عنوان امامان ما قبول داشته باشد.

-

-

اگر به این مسئله اعتقاد نداشته باشد، اصلاً با او ازدواج نمی کنم.

3. نحوه برگزاری مراسم دینیمراسم دینی مانند من نماز بخواند و مراسمهای مذهبی اش را انجام دهد.

-

-

اگر مانند ما نماز نخواند اصلاً با او ازدواج نمیکنم. زیرا در این صورت نماز او باطل است.

توجه: اگر فرد مقابل در ستون خطوط سبز قرار داشت، پس همسر ایده آلیست. ستون خطوط آبی ستونی است که می توان از آنها چشم پوشی کرد. ستون خطوط زرد مربوط به مسائلی است که افراد را در تصمیم‌گیری حساس و دودل می‌کنند. در ازدواج با کسانی که دارای این خطوط هستند، باید بیشتر دقت کرد. ستون خطوط قرمز نیز مربوط به مسائلی هستند که برایت خیلی مهم هستند. به عبارت دیگر عدم وجود آنها، زندگی را سخت یا غیرممکن می‌کنند.

* وجود هر سه خط زرد در یک فرد به منزله‌ی یک خط قرمز است.

*  باافردی که دارای خطوط قرمزهستند، ازدواج نکنید.

در نهایت جدول خود را با جدول فرد مقابل و اولویتهای او مقایسه کنید. اگر در مسائل مهم اختلاف یا تفاوتی مشاهده می کنید، مطمئن باشید که این تفاوتها پیامدهایی را در زندگی مشترکتان خواهند داشت. آیا راه حلی برای حل این مشکلات دارید؟ یا فکر کرده اید که فرزندتان چطور تربیت می شود و از کدامیک از شما باید الگو بگیرد؟

در روزهای اول آشنایی شاید به نظر برسد که تفاوت های اعتقادی کم اهمیت تر از آن هستند که روی شخصیت، سازگاری و عشق و گذشت شما سایه بیندازند و شما را از هم دور کنند. امارفته رفته دچاراختلاف نظر و احتمالا

ناسازگاری می شوند

عاشقانه

کبوتر با کبوتر

 کفویت اعتقادی به دو دسته تقسیم می شود:

- کفویت دینی: طبق این کفویت دختر و پسر باید با هم دین خود ازدواج کنند. اسلام در شرایط خاصی به مرد مسلمان اجازه می دهد که با زن اهل کتاب ازدواج کند؛ اما به زن مسلمان اجازه ازدواج چه با اهل کتاب و چه با غیر آنها و چه به صورت دائم یا موقت را نمی دهد.

- کفویت مذهبی: کفویت مذهبی مربوط به ازدواج شیعه و سنی است. ازدواج با فرد سنی به شرط اینکه ناصبی (دشمن اهل بیت) نباشد، اشکالی ندارد. اگر مرد شیعی با زن سنی ازدواج کند، اشکالی ندارد و اگر زن شیعی با مرد سنی ازدواج کند، خلاف احتیاط است. (امام خمینی (ره)، تحریر الوسیله، ج 2، ص 286، مسئله 8.)

در روزهای اول آشنایی شاید به نظر برسد که تفاوت های اعتقادی کم اهمیت تر از آن هستند که روی شخصیت، سازگاری و عشق و گذشت شما سایه بیندازند و شما را از هم دور کنند. اما کافی است مدتی از این شور و هیجانات بگذرد و زندگی وارد روزهای جدی تر و منطقی تری شود. آن وقت است که دختر و پسری كه با اعتقادات دینی متفاوت ازدواج كرده اند، در زمینه های مختلف دچار اختلاف نظر و احتمالا ناسازگاری می شوند. این اختلاف ها بیشتر به دلیل تفاوت در این مسایل است:

دل شکسته

- اختلاف در احکام فقهی: با توجه به اختلافات دو دین یا مذهب در احکام فقهی، ممکن است زن و شوهر در مقام عمل به این احکام دچار مشکل و اختلاف شوند. به عبارت دیگر عدم هماهنگی در انجام فرایض و مراسم دینی می تواند زمینه هایی برای ناسازگاری خانوادگی باشد و با توجه به اینکه هریک از زن و مرد بر اعتقادات خود تاکید می کنند، احتمال تنش و درگیری در زندگی زیاد می شود.

- اختلاف در فرهنگ و آداب و رسوم: دین و مذهب همیشه در فرهنگ مردم ریشه می گیرد و درست به همین دلیل، افرادی با دین ها یا مذاهب مختلف، دارای فرهنگ و در نتیجه آداب و رسوم خاصی هستند. این آداب و رسوم معمولا خیلی جدی تر و عمیق تر از آداب و رسوم مردم از دو منطقه جغرافیایی مختلف است و امکان بروز اختلاف را در زندگی شما بیشتر می کنند.

- عدم تناسب خانواده ها: ممکن است که دختر و پسر بر اعتقادات دینی یا مذهبی خود پافشاری نکنند و تعصب نشان ندهند. اما آیا خانواده های آنان هم چنین اند؟ اگر آنها متعصب باشند در روابط خانواده ها با هم و زن و مرد با آنها نیز مشکلاتی ایجاد می شود.

- اختلاف در تربیت فرزندان: زن و مردی كه دارای دو دین یا دو مذهب متفاوت هستند، مسلماً در چگونگی تربیت و آموزش فرزندان و نیز انجام مراسم دینی آنها با مشكلات و مسائل عدیده ای مواجه خواهند شد.

تفاوت

-  اختلاف در نوع معاشرتها، تفریحات، پوشش و... : ایجاد اختلاف و مشکل در این امور نیز برای زن و مردی كه دارای دو دین یا دو مذهب متفاوت هستند، بدیهی است. مثلاً مرد یا زن مسلمان ممکن است به سفرهای زیارتی علاقه مند باشد؛ در حالی كه مرد یا زن غیر مسلمان به چنین برنامه هایی رغبت ندارد.

با توجه به موارد بالا، ازدواج دختر و پسر از دو دین یا دو مذهب متفاوت بخصوص اگر ایمان هر دو یا یکی از آنها قوی باشد، زندگی زناشویی را به سوی اختلاف و درگیری سوق می دهد.

یادتان باشد که زندگی با افرادی که به خاطر ازدواج با فرد مقابل تغییر دین داده اند هم خالی از مشکلات نیست. درواقع فرد مقابل شاید بتواند همسرش را با خود همراه ساخته و او را از نظر دینی همتای خود کند (که چنین مساله ای به ندرت و بسیار سخت اتفاق می افتد)، اما با فرهنگ و آداب و رسوم او و خانواده اش چه باید بکند؟!

نویسندگان:اکرم اشرفی نژاد، پروانه یار محمدی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.