تبیان، دستیار زندگی
مطالعات جدید نشان می دهند؛ زبان انسان قادر به شناسایی مزه چربی است و افرادی که نسبت به این مزه حساس تر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چربی ششمین مزه است

همبرگر،غذای چرب


مطالعات جدید نشان می دهند؛ زبان انسان قادر به شناسایی مزه چربی است و افرادی که نسبت به این مزه حساس تر هستند، تمایل کمتری به مصرف غذاهای چرب دارند.


یافته های اخیر نشان می دهند؛ علاوه بر مزه های شیرین، ترش، شور، تلخ و غنی از پروتئین، زبان قادر به شناسایی مزه دیگری نیز هست که این مزه، مزه چربی می باشد .

مطالعه اخیر، در راستای مطالعات گذشته است که در آن مطالعات با استفاده از مدل های حیوانی سعی در کشف مزه چربی شده بود.

سرپرست تیم تحقیق کننده معتقد است؛ هر چه افراد به مزه چربی حساس تر باشند، کمتر به مصرف غذاهای چرب روی می آورند و کمتر از دیگران به اضافه وزن دچار می شوند.

محققان دریافتند: آستانه قدرت چشایی افراد نسبت به مزه چربی با یکدیگر متفاوت است و برخی نسبت به این مزه حساس تر هستند.

محققان معتقدند: با بالا رفتن حجم چربی در رژیم روزمره انسان، حساسیت قدرت چشایی نسبت به مزه چربی کاهش پیدا کرده به همین دیل برخی افراد مستعد پرخوری غذاهای چرب شده اند.

محققان هنوز قادر به توضیح علت حساس تر بودن برخی افراد نسبت به مزه چربی نمی باشند ولی امیدوار هستند، کشف این علت از چاق شدن انسان ها جلوگیری کرده یا رژیم های غذایی جدیدی را با سطح چربی پایین تر بیابند. همچنین این یافته به پیشگیری و درمان بیماری چاقی کمک شایانی خواهد کرد.

حس چشایی

حس چشایی در افراد مختلف متفاوت است  

محققان می گویند اگر طعم كلم بروكسل در دهان شما تلخ است علت را در تعداد پرزهای چشایی كه با آن ها به دنیا آمده اید جستجو كنید نه در دست پخت آشپز. آن ها می گویند اگر بوی غذایی برای شما خوشایند نیست مزه آن نیز دلپسند شما نخواهد بود. احساس طعم غذاها كاملا پیچیده است و حاصل تعامل زبان، بینی، سرنخ های روانی و تنوع غذاها در محیط زندگی است. این محققان می گویند ما طعم غذاها را با مغز خود احساس می کنیم.

دکتر بارتوشاک متخصص ژنتیک حس چشایی انسان می گوید مغز انسان طوری برنامه ریزی شده است که تمایل به مصرف چربی دارد که احتمالا از آثار دوران کمبود مواد غذایی در محیط است.

محققان دانشگاه میشیگان به تازگی دریافته اند خوردن غذاهای خوشمزه می تواند باعث فعال شدن سریع آن دسته از سلول های مغز شود که وظیفه احساس لذت را به عهده دارند.

این محققان می گویند نحوه احساس طعم های مختلف بر سلامت افراد تاثیر می گذارد.

برای برخی افراد مزه سبزیجات تلخ تر از افراد معمولی است و محققان می گویند این افراد بیشتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.

دکتر دافی سرپرست تحقیق در مورد ارتباط سلامتی با حس چشایی می گوید مردم بسیاری از تقصیرها را به گردن خود می اندازند درحالی که حس چشایی در افراد مختلف، متفاوت است.

این محقق می گوید به جای ارایه یک توصیه غذایی برای همه باید برای هر فرد توصیه غذایی جداگانه ای داده شود.

از هر چهار نفر در جمعیت یکی به طعم غذاها بسیار حساس است و بر روی زبان خود پرزهای چشایی بیشتری دارد.

طعم بعضی از سبزی ها برای این افراد بسیار تلخ است و از غذاهای طعم دار متنفرند. فلفل زبان آن ها را بیشتر می سوزاند و مزه شیرینی را بیشتر از دیگران حس می کنند. اما به چربی علاقه ای ندارند. این افراد به خاطر سخت گیری در خوردن غذاها لاغر اندام هستند.

اما برخی دیگر عکس گروه اول هستند و در احساس طعم مواد غذایی ضعیف تر از افراد معمولی هستند.

یک چهارم افراد جمعیت را نیز این گروه تشکیل می دهند. آن ها به سبزیجات علاقه دارند، اما چربی و شیرینی را، هر چند باعث گرفتگی سرخرگ های قلبی می شود، ترجیح می دهند.

بقیه مردم بین این دو گروه قرار می گیرند.

بارتوشاک می گوید می توان پرزهای چشایی را تعلیم داد. تنوع غذایی در دوران کودکی، ارتباطات عاطفی با برخی غذاها بیشتر از زیست شناسی افراد در تمایلات غذایی نقش دارد.

حتی می توان پرزهای چشایی را فریب داد. استفاده از سبزیجات شیرین همراه با سبزیجات تند و یا استفاده از شکر برای کاهش تلخی برخی سبزی ها می تواند مفید باشد. ایام تعطیلات و عیدها موقعیت مناسبی برای افراد سخت گیر است تا تنوع غذایی خود را گسترش دهند.

محققان همچنین می گویند حس چشایی با بالا رفتن سن ضعیف تر می شود.

احساس طعم غذاها قبل از آن که غذا با زبان تماس پیدا کند آغاز می شود.

حتی مهم تر از بو کشیدن، عمل جویدن است که بخاراتی آزاد می کند که تا عقب بینی می رسد. فرد گمان می کند طعم ماده ای را حس می کند که در واقع به طور ناخودآگاه بوی آن را احساس نموده است. در این جا اطلاعات مربوط به طعم غذا از یک مسیر متفاوت و حساستری نسبت به مسیر معمول به مغز می رود.

گردآوری- معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

سلامت نیوز

ویستا- روزنامه ابرار

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

زبان و مزه ی غذاها

کیک ها خوشمزه هستند ولی ...

شیرینی خامه ای را کم بخورید

چربی های خوب و بد را بشناسید

به مقدار کافی چربی بخورید

انواع چربی ها و منابع غذایی آنها

رژیم کم چرب به معنای حذف چربی ها نیست

چرا باید قند و شکر را کم مصرف کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.