تبیان، دستیار زندگی
سیاست‌های فلیکس ماگات، سرمربی و مدیر ورزشی باشگاه شالکه آلمان، در فصل نقل‌وانتقالات، انتقادهای شدیدی را متوجه او کرده ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش نشریات آلمانی به انتقال کریمی

علی کریمی در تمرینات شالکه 04

سیاست‌های فلیکس ماگات، سرمربی و مدیر ورزشی باشگاه شالکه آلمان، در فصل نقل‌وانتقالات، انتقادهای شدیدی را متوجه او کرده. علی کریمی، آخرین خرید ماگات، دلیل تازه‌ای به دست داده تا منتقدان واکنش‌های تندتری از خود نشان دهند.

علی کریمی پس از فراز و نشیب‌های فراوان در فوتبال ایران، در آخرین روز نقل‌وانتقال‌های نیم‌فصل بوندس‌لیگا به باشگاه شالکه پیوست؛ جایی که تا آخر فصل زیر نظر فلیکس ماگات بازی خواهد کرد. کریمی از سال 2005 تا 2007در مجموع 33 بازی برای بایرن مونیخ به مربی‌گری ماگات انجام داد؛ جایی که به اعتقاد برخی از کارشناسان، قربانی سیستم این مربی شد و نتوانست توانایی‌های فردی خود را در میانه‌ی میدان به نمایش بگذارد.

حال کریمی، آن‌طور که ماگات گفته، «فارغ از هر گونه ریسک سرمایه‌گذاری و برای تقویت توان تهاجمی شالکه» به این تیم پیوسته است؛ «تا انتقال توپ از خط میانی به مهاجمان را تسهیل کند». سرمربی شالکه در اظهار نظر خود به "عدم ریسک در سرمایه‌گذاری" اشاره می‌کند. او با این گزاره به صورت غیرمستقیم به منتقدان خود پاسخ می‌گوید.

نگاهی به سابقه‌ی "خرید و فروش‌های" ماگات در شالکه، درک نگرانی‌های هواداران و انتقاد منتقدان را تا حدی آسان‌تر می‌کند: کریمی سی و نهمین خرید ماگات در19 ماه حضورش در شالکه (از سپتامبر 2009) است. این نقل‌وانتقال‌ها 50 میلیون یورو برای باشگاه هزینه در بر داشته‌اند. هونتلار 14 میلیونی و خورادوی 13 میلیونی گران‌ترین خریدهای تاریخ شالکه هستند که در زمان ماگات انجام شده‌اند. این در حالی‌ست که پای هونتلار هلندی از سه ماه پیش به گل باز نشده و خورادو هم بیشتر روی نیمکت می‌نشیند.

در این زمان هم‌چنین 34بازیکن شالکه به باشگاه‌های دیگر پیوسته‌اند. به زبان ساده‌تر: از تیمی که ماگات یک سال و نیم پیش تحویل گرفت تنها 4 بازیکن باقی مانده‌اند که البته معامله‌ی فروش یکی از آنها هم در روزهای اخیر و در آخرین لحظات به هم خورد، وگرنه او هم رفته بود.

ماگات خود می‌گوید که باید آتش رقابت بین بازیکنان را همیشه گرم نگهداشت. هواداران و کارشناسان اما موضوع را به گونه‌ی دیگری تعبیر می‌کنند.

فلیکس ماگات از آخرین خرید خود دفاع می‌کند: نویسنده‌ی روزنامه‌ی "زود دویچه تسایتونگ" رفتار مربی شالکه را "اسرارآمیز و غریب" می‌داند. او ماگات را به کارگردان تئاتری تشبیه می‌کند که با آوردن بازیگران مسخره به روی صحنه، تماشاگران را به تمسخر می‌گیرد. تماشاگران، طنز این کارگردان را نمی‌فهمند و به جای آن حدس می‌زنند که جناب کارگردان، با تمام احترامی که برایش قائلیم، عقلش درست کار نمی‌کند. به اعتقاد نویسنده‌ی این سطرها، 999 تن از 1000طرفدار شالکه چنین تصوریری در ذهنشان نقش بست، هنگامی که شنیدند ماگات از جمله کریمی را به تیمش فرا خوانده است.

به نوشته‌ی این روزنامه، در یک باشگاه فوتبال که بازیکنان و هوادارانش به آن نزدیکی عاطفی دارند، نباید با بازیکنان حرفه‌ای هم‌چون کالا رفتار کرد. این منش گذشته از اینکه مطلوب نیست، پس از مدتی موفقیت‌های ورزشی باشگاه را هم متوقف خواهد کرد.

نویسنده‌ی روزنامه‌ی "فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ" نیز معتقد است که ماگات باید دلایل فراخواندن بازیکنانی چون علی کریمی را روشن کند، حتا اگر خریدهای دقیقه‌ی نود این مربی، هزینه‌ای برای باشگاه در پی نداشته باشند. به اعتقاد این نویسنده، کریمی به همان دلایلی که ماگات می‌گوید، به تیم‌های دیگر فرا خوانده شده، اما چون نتوانسته خواست‌ها را برآورده کند، از تیم‌ها کنار گذاشته شده است.

روزنامه‌ی پرتیراژ "بیلد" با جمله‌ای کنایه‌آمیز از یکی از خواننده‌هایش، به رفتار ماگات واکنش نشان می‌دهد: «من دیگر برای پسرم پیراهن شالکه را نمی‌خرم، چون نمی‌دانم اسمی که روی پیراهن نوشته شده، دو هفته‌ی دیگر در ترکیب این تیم خواهد بود یا نه.» به نوشته‌ی بیلد، ماگات چرخ نقل‌وانتقال‌ها را چنان با سرعت می‌چرخاند که سر هواداران شالکه هم گیج می‌رود.

"برلینر تسایتونگ" در مقابل از جمله نشریاتی‌ست که مستقیم به خصوصیات کریمی پرداخته است. این روزنامه زیر تیتر "عامل حیات‌بخش" در کنار ستایش توانایی‌های کریمی، می‌نویسد: فیلم‌های جدید نشان می‌دهند که گام‌های علی کریمی سنگین‌تر از قبل شده است. کمی چربی هم روی ران‌های او نشسته که از چشم‌ها پنهان نمی‌ماند. حال باید ماند و دید که او در شالکه چگونه ظاهر خواهد شد.

ماگات خود معتقد است که خریدهایش بدون هزینه یا عمدتا با قیمت‌های بسیار مناسب انجام شده‌اند. با وجود این، خریدهای ماگات تا کنون نتیجه‌ی چندانی در بر نداشته و این تیم پس از 20 هفته در مکان یازدهم جدول قرار دارد. این در حالی‌ست که شالکه فصل گذشته پس از بایرن مونیخ، روی سکوی دوم رقابت‌های بوندس‌لیگا ایستاد.

ماگات یک برگ برنده‌ی دیگر هم در دست دارد. او زمانی که در سال‌های 2007 تا 2009مربی تیم ولفسبورگ بود، در مدت دو سال 15 بازیکن را به قیمت50 میلیون یورو خرید و تیم را به قهرمانی بوندس‌لیگا رساند. او پیش از این هم دلایل نتایج ضعیف تیمش در فصل جاری را تغییرات اساسی‌ای دانسته که البته ناگزیر بوده‌اند. به اعتقاد او بازیکنان جدید رفته‌رفته خود را در کنار هم خواهند یافت.

بخش ورزشی


منبع: عصر ایران