تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم همراه با سالمندی زندگی کنید، همیشه نگران زمین خوردن او و مشکلات ناشی از آن خواهید بود. زمین خوردن و سقوط یکی از مشکلات و حتما جزو شایع ترین حوادثی است که برای افراد مسن پیش می آید. زمین خوردن در كودكی و نوجوانی مسئله معمولی است اما در افراد مسن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمین خوردن بابابزرگ ها


اگر شما هم همراه با سالمندی زندگی کنید، همیشه نگران زمین خوردن او و مشکلات ناشی از آن خواهید بود. زمین خوردن و سقوط یکی از مشکلات و حتما جزو شایع ترین حوادثی است که برای افراد مسن پیش می آید. زمین خوردن در كودكی و نوجوانی مسئله معمولی است اما در افراد مسن به علت عوارض و حوادث و مرگ و میر ناشی از زمین خوردن توجه به آن بسیار مهم است.


سقوط و زمین خوردن عامل مهم آسیب در سنین بالای 65 سال و مهمترین علت مرگ در اثر آسیب است. اكثر زمین خوردنها در منزل اتفاق می‌افتد. با افزایش سن تعداد افرادی كه دچار زمین‌خوردن منجر به فوت می‌شوند بیشتر می‌شود. حداقل یك سوم افراد مسن بالای 65 سال در سال دچار زمین خوردگی می‌شوند. آسیبهای ناشی از زمین‌خوردن شامل شكستگی لگن و استخوان ران و كوفتگی عضلات این ناحیه و شكستگی مهره‌های كمری و ساعد است. علاوه بر این یك بار زمین خوردن ممكن است باعث ایجاد نگرانی و ترس از راه رفتن و از دست دادن اطمینان شخص به خود گردد و فرد به خاطراین ترس حاصله زمین‌گیر شود. افراد مسنی که سالم و قوی به نظر می رسند نیز ممکن است زمین بخورند. پس باید به شیوه هایی از بروز این مشکل پیشگیری کرد.

- چرا سالمندان زمین می خورند؟

تغییراتی که بر اثر افزایش سن در انسان ها رخ می دهد، از جمله ضعف بینایی و شنوایی، بیماری های مختلف و شرایط خاص جسمانی که ممکن است تعادل و قدرت فرد را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله علل شایع افزایش احتمال زمین خوردن میان سالمندان هستند. مصرف داروهایی خاص که عوارض جانبی آنها ممکن است موجب عدم تعادل شوند نیز به این مشکل می افزایند. وجود علائمی مثل گیجی، ضعف و اشكال در راه رفتن می‌تواند فرد را مستعد به زمین خوردن كند. عوامل محیطی مانند راه رفتن روی سطوح لغزنده، قالیچه‌هائی كه زیر پا لیز می‌خورند. نور كم و موانع می‌توانند باعث زمین خوردن گردند. استفاده از داروهای خواب‌آور و وجود مشكل در پاها نیز از عوامل دیگر می‌باشند. ضعف عضلات اندام تحتانی و اشكالات اسكلتی بخصوص در زانو و پاها عامل مهمی در زمین خوردن می‌باشد. زمین خوردن بخصوص اگر بصورت مكرر رخ دهد می‌تواند نشانه طیف وسیعی از بیماریها و یا اولین علامت و زنگ خطر یك بیماری باشد. لذا نیازمند یك بررسی دقیق و همه جانبه است.

دوباره دستش را بگیرید تا زمین نخورد

-پیشگیری از زمین خوردن

زمین خوردن سالمندان همیشه مشکلاتی برای آنها پدید می آورد که گاه جبران ناپذیر است. مشکلاتی مانند شکستگی دست و پا و لگن، ضربه به سر، صدمه دیدن اعضای بدن مانند صورت و چشم ها از آن جمله است. ولی همیشه راه های پیشگیری وجود دارد.

-مشورت با پزشک

شاید یکی از اولین نکاتی که برای این منظور باید در نظر گرفت، مشورت با یک دکتر است. به پزشک خود بگویید که از چه داروهایی استفاده می کنید. او می تواند هر دارو را از نظر عوارض جانبی یا تداخل با سایر داروها بررسی کند. در ضمن اگر قبلاً زمین خورده اید آن را با جزئیات برای پزشک خود تشریح کنید.همچنین برخی مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی یا شنوایی می توانند احتمال سقوط را افزایش دهند؛ در این موارد نیز با پزشک مشورت کنید.

- انجام فعالیت های مفید

فعالیت های فیزیکی برای پیشگیری از سقوط و زمین خوردن موثر هستند. با تایید پزشک خود، فعالیت هایی مانند پیاده روی یا تمرینات آبی و در کل ورزش های ملایم که حرکاتی آرام و دلپذیر را شامل می شود در برنامه روزانه خود قرار دهید.

این گونه فعالیت ها با بهبود و افزایش قدرت، تعادل، هماهنگی و انعطاف پذیری، خطر زمین خوردن را کاهش می دهند.

اگر فعالیت بدنی را به دلیل ترس از زمین خوردن کنار گذاشته اید با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند برنامه های ورزشی مناسبی را به شما توصیه کند.

- کفش مناسب

کفش های پاشنه بلند، دمپایی های شل یا کفش هایی با کفه لغزنده می توانند موجب لغزش، زمین خوردن و سقوط شما بشوند. پس این موارد را رعایت کنید: همیشه کفشی با اندازه مناسب بخرید؛ کفشی مناسب اندازه پای خود و با کفه دارای اصطکاک کافی. به یاد داشته باشید که هنگام راه رفتن، بند کفش ها را بسته نگه دارید.

- خانه و خطرات داخل آن

سعی شود محیط زندگی كاملاً منظم باشد.اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، حمام، راهروها و راه پله ها ممکن است پر از عوامل خطر آفرین باشند. به نکات ذیل توجه کنید:

* در صورت ریختن غذا و مایعات روی زمین، بلافاصله آن محل را پاک کنید.

*حمام خطرناك‌ترین محل منزل است در زیر دوش حمام از كفی‌های پلاستیكی عاج‌دار استفاده گردد. كف حمام باید دارای پوشش غیرلغزنده باشد.در صورت زیاد بودن خطر ایستادن در حمام می‌توان از دوش سیار و یك صندلی حمام استفاده كرد.

*در صورت اشكال در ظرفشوئی یا لباسشوئی و نشت یا ریختن آب در كف آشپزخانه بهتر است آن را فوراً تمیز كرد . وجود آب در سطح آشپزخانه باعث لیزخوردگی می‌شود.

* بهتر است از فرشهائی كه الیاف آنها بلند است یا به مرور زمان لیز شده‌است استفاده نشود. ریشه‌های اطراف فرش می‌تواند باعث زمین خوردن شود آنها را باید زیر فرش قرار داد.  از قالیچه‌های كوچك كه به علت اتكای كم احتمال دارد در زیر پا لیز بخورد استفاده نشود.

دوباره دستش را بگیرید تا زمین نخورد

* در نقاطی كه خطر سقوط زیاد است مثل حمام، دستشوئی و پله‌ها از دستگیره استفاده شود. برای این كار می‌توان لوله‌های آب را به دیوار وصل كرد.

* از توالت فرنگی استفاده شود (بلند شدن ناگهانی می‌تواند باعث زمین خوردن شود. كوتاهی توالت نیز می‌تواند باعث زمین خوردن شود).

*ارتفاع تخت باید به اندازه ارتفاع پا تا كشكك زانو باشد (ارتفاعی حدود 45 سانتیمتر معمولاً ارتفاع مناسبی است).از تشكهائی كه كناره آنها نرم شده استفاده نگردد چون ممكن است باعث افتادن از تخت شوند.

* از صندلی های كوتاه استفاده نشود ارتفاع صندلی باید حدود 40-35 سانتیمتر باشد. صندلی باید دسته‌دار باشد و دسته صندلی تا  محل نشستن حدود 18 سانتیمتر ارتفاع داشته باشد همچنین دسته صندلی 5 سانتیمتر جلوتر از پایه آن باشد.

*   پوشاک، ظروف، غذاها و سایر لوازم مورد نیاز را حتی الامکان در دسترس قرار دهید.

* دمای پائین اتاق ممكن است باعث كاهش دمای بدن و به دنبال آن زمین خوردن گردد. دمای اتاق را در زمستان در حدود 22 درجه سانتی‌گراد باشد. درهوای سرد هنگام بیرون رفتن از منزل لباس كافی پوشیده شود.

* حاشیة پائین چارچوب در اتاق محل شایعی برای زمین‌خوردگی است بهتر است آنها را بر چسب یا رنگ قرمز مشخص كرد.

*  مبلمان و وسایل به نحوی چیده شوند كه حداقل خطر برخورد وجود داشته باشد.از تغییر دكوراسیون مكرر مبلمان و میز و صندلی پرهیز شود.

* اسباب بازی بچه‌ها روی زمین عامل مهمی در زمین‌خوردگی است.

* تلفن در جائی قرار گیرد كه سیم آن باعث زمین خوردن نشود.

*  از گذاشتن وسایل و ظروف روی زمین خودداری گردد.

* پله‌ها محل شایع سقوط و آسیب شدید در افراد مسن است. بیشتر حوادث هنگام پائین‌آمدن از پله اتفاق می‌افتد. دیدن لبه‌های پله عامل مهمی در بالا و پائین رفتن بی‌خطر از پله‌ها است. فرش كردن پله‌ها با موكتهای نقش دار می‌تواند باعث اختلال در دیدن لبه‌های پله و زمین خوردن شود. طول و ارتفاع پله ها باید متناسب باشد ارتفاع پله نباید بیشتر از 18 سانتیمتر و عمق آن نباید كمتر از 28 سانتیمتر باشد. استفاده از پله‌هائی كه لبه آن جلو است می‌تواند باعث گیركردن پا و زمین خوردن شود همچنین پله‌هائی كه لبه آن گرد تراش داده شده باعث لیزخوردگی افراد می‌گردد. سعی شود پله‌ها مفروش شوند.

- نور خانه

خانه خود را روشن نگاه دارید؛ این کار کمک می کند تا به اشیا برخورد نکنید. همچنین هنگام شب در اتاق خواب، سرویس های بهداشتی و راهروها چراغ خواب هایی در دسترس داشته باشید. چراغی را نزدیک محل خواب خود نصب کنید تا در صورت نیاز هنگام شب از آن استفاده کنید. قبل از بالا و پایین رفتن از پله ها چراغ را روشن کنید.   كلید برق باید هم در ابتدا و هم در انتهای پله‌ها باشد .  چراغ قوه ای نیز در دسترس داشته باشید تا در صورت قطع برق از آن استفاده کنید.  اگر نور پنجره‌ به پله ها می‌تابد نور با استفاده از پرده كنترل شود تا باعث ایجاد درخشندگی نشود.

دوباره دستش را بگیرید تا زمین نخورد

- انجام یك برنامه منظم ورزشی جهت تقویت عضلات ضروری است .

- لوازم کمکی

ممکن است پزشک استفاده از عصا یا واکر را به شما توصیه کند. در این صورت استفاده صحیح و مناسب از آنها را بیاموزید و در صورت نیاز، از دیگران کمک بگیرید. سایر لوازم کمکی نیز ممکن است به شما کمک کنند. به عنوان مثال نرده های دو طرف پله ها یا صندلی پلاستیکی محکم برای حمام کردن. هیچ وقت برای دسترسی به لوازم، از چهار پایه و نردبان بالا نروید و از کس دیگری برای این نوع کارها کمک بخواهید.

با انجام همین توصیه های ساده می توانید از زمین خوردن و صدمات و زحمات بعدی دور بمانید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان


منبع:

سایت آفتاب

سایت ویندوز لایو

کاربران محترم می توانند مطالب خود در این زمینه را در بخش انجمن های تخصصی تبیان به بحث بگذارند.

لطفا سوالات خود در این زمینه را از اینجا بپرسید

مقالات مرتبط:

سالمندی تمام شدن زندگی نیست

پدربزرگ رانندگی ممنوع!

چرا دریغ؟؟

الهی پیر شی جوون!

تکریم پروانه ها

سالمندی تمام شدن زندگی نیست

همچو گل حفظش کنیم

مردان و هم نشینی با زنان