تبیان، دستیار زندگی
امیرحسین فردی، ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها در پیشرفت ادبیات داستانی گفت: ارزیابی روند برگزاری جشنواره «داستان انقلاب» بر عهده رسانه‌ها و خبرنگاران این حوزه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امیرحسین فردی:

ارزیابی جشنواره «داستان انقلاب» بر عهده رسانه‌هاست

امیر حسین فردی

امیرحسین فردی، ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها در پیشرفت ادبیات داستانی گفت: ارزیابی روند برگزاری جشنواره «داستان انقلاب» بر عهده رسانه‌ها و خبرنگاران این حوزه است.

به گزارش روابط عمومی،نشست خبری سومین دوره جشنواره «داستان انقلاب» با حضور امیرحسین فردی؛ دبیر جشنواره و محمد ناصری؛ مسئول کمیته داوری در سالن شماره 2 تالار اندیشه برگزار شد.

فردی در ابتدای این نشست با بیان این که داستان انقلاب هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 متولد شده است، اظهار کرد: با این وجود به دلیل وقوع یک حادثه عظیم و عمیق چون جنگ، داستان انقلاب به دست فراموشی سپرده شد. البته در این میان هیچ کس کوتاهی نکرده است چراکه شرایط اجتماعی به گونه‌ای بود که جنگ در اولویت قرار گرفت.

وی افزود:‌ با فروکش کردن تب و تاب داستان دفاع مقدس، مجدداً ادبیات داستانی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و در جامعه مطرح شد.

نویسنده رمان «اسماعیل» با اشاره به برگزار نشدن جشنواره داستان انقلاب در سال 88، گفت: به اعتقاد من ارزیابی روند ادبیات داستانی انقلاب بر عهده رسانه‌هاست که بررسی کنند روش برگزاری جشنواره به چه صورت است. ما به خبرنگاران به چشم کارشناس نگاه می‌کنیم و به اعتقاد من رسانه‌ها باید درباره مقوله داستان انقلاب، صحبت کنند.

فردی در ادامه این نشست با اشاره به افزوده شدن بخش نوجوان و درباره ظرفیت جشنواره برای اضافه کردن بخش کودک، اظهار کرد: درباره بخش کودک نیز باید با سیاست‌گذاران جشنواره صحبت کنیم که آیا می‌توان بخش کودک را نیز به جشنواره اضافه کرد یا خیر؟ چطور می‌توان داستان انقلاب را که سی سال پیش اتفاق افتاده است، برای کودکان امروز تعریف کرد؟ آیا نهادهای ما این آمادگی را دارند یا خیر؟ و همه این سوال‌ها طی بررسی پاسخ داده می‌شود و من امروز نمی‌توانم درباره این موضوع قاطعانه نظر بدهم.

دبیر جشنواره داستان انقلاب درباره سی سال ادبیات داستانی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: این گردآوری یکی از کارهای اساسی است که باید صورت می‌گرفت و البته چون خود داستان،‌ مورد غفلت واقع شده است. بخشی از این غفلت متوجه نهادها است و بخش دیگر نیز متوجه رسانه‌ها که از مسئولان در این باره پاسخ نخواسته‌اند. در هر حال، ما امروز نمی‌دانیم که ادبیات داستانی انقلاب چه وضعیتی دارد و برای گردآوری و بررسی آثار منتشر شده این حوزه در تمام طیف‌های فکری و داخل و خارج از کشور، نیاز به یک کار عظیم دارد و زمان‌بر است. ما سه سال پیش، در این باره با وزارت ارشاد صحبت کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم هر چه زودتر این کار را عملی کنیم.

وی سپس درباره انتشار آثار برگزیده دومین دوره با تاخیر دوساله، نیز گفت: ما پس از برگزاری جشنواره، آمادگی انتشار آثار برگزیده را داشتیم اما خود نویسنده‌ها تمایل داشتند که آثار را با بازبینی منتشر کنند. برای نمونه محمدکاظم مزینانی حدود یک سال پس از جشنواره رمان «شاه بی شین» را بررسی کرده و بازنویسی کرد. این وسواس مثبت میان نویسندگان وجود دارد که نمی‌خواهند با عجله اثر خود را چاپ کنند.

امیرحسین فردی درباره حمایت مالی جشنواره از برگزیدگان و مشارکت حوزه هنری و وزارت ارشاد در برگزاری جشنواره، ابراز کرد: حمایت مالی از برگزیدگان بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و هزینه‌های برگزاری جشنواره و ستادی نیز بر عهده حوزه هنری. وزارت ارشاد به هیچ‌جه در داوری آثار دخالتی ندارد و تنها در روز اختتامیه جوایز را می‌آورند و زمان اعلام نتایج، به برگزیدگان اهدا می‌کنند. مشارکت این دو نهاد در برگزاری جشنواره همراه با اعتماد متقابل و مثبت است.

سومین جشنواره داستان انقلاب

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، مبنی بر چاپ و انتشار داستان‌‌های کوتاه برگزیده جشنواره، گفت: داستان‌های کوتاه برگزیده و تقدیری در قالب یک مجموعه منتشر خواهند شد و تمامی برگزیدگان که آثارشان منتشر می‌شود، از سوی ناشر نیز حق‌التالیف دریافت خواهند کرد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، با تاکید بر این که بخش مهمی از پیشرفت ادبیات داستانی بر دوش رسانه‌هاست، تصریح کرد: درست است که خواندن یک داستان و رمان سخت‌تر از تماشای یک فیلم و تئاتر است اما باید توجه داشت که ادبیات داستانی نه فقط در حوزه خلق، بلکه در رسانه‌ نیز عقب است و مغفول‌مانده. به جای این که بگوییم ادبیات داستانی ضعیف است ببینیم خود چه کرده‌ایم و تا چه اندازه به نقد ادبیات داستانی ورود کرده‌ایم؟ من خبرنگارانی را دیده‌ام که بدون مطالعه اثر یک نویسنده، با او به مصاحبه می‌نشینند و این در حالی است که همه باید برای رشد ادبیات داستانی زحمت بکشند.

فردی در ادامه درباره احیای کارگاه‌های نقد در حوزه هنری، گفت: حتما روی این مساله فکر خواهیم کرد و در صورت امکان، نسبت به برگزاری کارگاه‌های نقد،‌ اقدام می‌کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود درباره اختلاف جوایز بخش رمان و داستان کوتاه نیز، تصریح کرد: نمی‌خواهم درباره ساختار این دو صحبت کنم اما به صورت واقع‌بینانه، باید توجه داشت که نگارش رمان، وقت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و طبیعی است که میان جوایز این دو اختلافی وجود داشته باشد.

تنظیم: هومن بهلولی