تبیان، دستیار زندگی
با خودتان دفتر و قلم همراه داشته باشید و پیش دانشمندان که مى روید، حرفهایشان را هدر ندهید، حرفهایى را که مى شنوید در دفترتان یادداشت نمایید که یک روز به کارتان خواهد آمد. با خودتان دفتر و قلم همراه داشته باشید و پیش دانشمندان که مى روید، حرفهایشان را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وصیت امام حسن به کودکان

بقیع

با خودتان دفتر و قلم همراه داشته باشید و پیش دانشمندان که مى روید، حرفهایشان را هدر ندهید، حرفهایى را که مى شنوید در دفترتان یادداشت نمایید که یک روز به کارتان خواهد آمد.

این بخش‌هایی از وصیت امام حسن(علیه السلام) به برادرزاده‌ها، فرزندان خود و... می‌باشد که قبل از شهادتشان بیان شده است.


کتاب «فضائل و سیره چهارده معصوم(علیهم السلام) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی» تالیف عباس عزیزى، ضمن بازخوانی برخی ویژگی‌های علمی و عملی معصومین با استناد به روایات و مستندات موجود، سیره سیاسی و اجتماعی ائمه(علیهم السلام) را نیز بررسی می‌کند.

شناخت ائمه‌ی اطهار(علیهم السلام) و اولیای دین امری است که محقق شدن آن، پیمودن راه دیانت را سهل‌تر خواهد نمود. چه این که ایشان هم‌چون چراغی روشن‌گر این مسیر هستند و انسان را به سرمنزل مقصود خواهند رساند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: شخصى به خدمت امام حسن مجتبى علیه السلام رسید، آقا فرمایشاتى به ایشان فرمودند، آن شخص بنا کرد به تمجید، گفت: به به، آقا جان! این فرمایشات دُر است، جواهر است!

جواهر و طلاجات که جماد است و خارج از انسان، و هیچ وقت غذاى جان نمى شوند؛ چون باید بین غذا و غذا گیرنده سنخیت باشد، آن جماد است و ماده؛ نفس ناطقه از وراى عالم طبیعت است، با یکدیگر سنخیت ندارند

امام فرمودند: دُر و جواهر همه یک نوع جماد است. این حرفها نورند، جان شما را اشتداد وجودى مى دهند، روح مى‌دهند، غذا و طعام روحند، جواهر و طلاجات که جماد است و خارج از انسان، و هیچ وقت غذاى جان نمى شوند؛ چون باید بین غذا و غذا گیرنده سنخیت باشد، آن جماد است و ماده؛ نفس ناطقه از وراى عالم طبیعت است، با یکدیگر سنخیت ندارند.

پس جواهر و در در مقابل قرآن چیست، حرف فوق اینهاست... در این خزانه وارد شوید و در قرآن تدبر کنید.

کلینى در باب مؤمن و علامات و صفات او در کتاب ایمان و کفر کافى نقل کند:

امام حسن علیه السلام مردم را مورد خطاب قرار داده، فرمود: اى مردم! درباره برادرى با شما سخن مى گویم که بهترین مردم در نظر من است و آن چیزى که او را در نظر من بزرگ نموده، این است که در نظر او دنیا حقیر و کوچک است. از سلطه شکمش خارج است، پس به چیزى که ندارد اشتها ندارد و چون بیابد زیاده روى نکند.

از سلطه شهوتش خارج است؛ پس ‍ عقل و راى را سبک نشمارد. از تسلط جهالت خارج است؛ پس آن کند که بر نفع آن یقین دارد، اشتهاى مفرط ندارد و غضبناک و ملول نگردد بیشتر اوقاتش در خاموشى است و چون سخن گوید، غالب شود در جدال وارد نشود و در دعوایى شرکت نکند و تا قاضى نبیند، حجت نیاورد. از برادرانش غافل نباشد و چیزى را، جداى از آنان، به خود اختصاص ندهد. ضعیف و مستضعف است؛ ولى وقت جنگ، مانند شیر، جسور است.

پس بر شما باد، تخلق به چنین اخلاق کریمه‌اى! و اگر توان تخلق به تمام آنان را ندارید، پس هر اندازه که توانید، کسب نمایید! چه اخذ قلیل، بهتر از ترک کثیر است

کسى را به کارى که برایش بتوان عذر آورد، ملامت نکند، تا مرتکب آن عذر آورد. آنچه بگوید عمل کند، و چون نگوید عمل نکند. چون دو امر برایش ‍پیش آید که نداند کدام یک برتر است، به آن که نزدیک به هوا و هوس نباشد نظر افکند. از بیمارى شکایت نکند، جز نزد آن که امید بهبودى از جانبش‍ برود. فقط با کسى که امید نصیحت از او دارد مشورت کند. غضب نکند. شکایت ننماید و اشتهایش زیاد نباشد. انتقام نگیرد و از دشمن غافل نباشد.

پس بر شما باد، تخلق به چنین اخلاق کریمه‌اى! و اگر توان تخلق به تمام آنان را ندارید، پس هر اندازه که توانید، کسب نمایید! چه اخذ قلیل، بهتر از ترک کثیر است.

حدیثى از امام حسن مجتبى علیه السلام هست که آن حضرت براى چهارمین بار مسموم شدند و آثار زهر در جانشان رخنه کرد و کارگر شد و دیدند که از این نشاه ارتحال مى کنند.

امام علیه السلام چه کرد؟ یکى از کارهاى آموزنده امام علیه السلام که حجت الله است، البته همه کارهایشان آموزنده براى تعلیم بشر است - آن حضرت دستور دادند که: برادرزاده ها، فرزندان خود و خردسالان دودمانش در منزل جمع گردند (این مطلب را یعقوبى در تاریخش ذکر کرده است) و با اینها به گفت و شنود نشست و به آنها فرمود: شما امروز خردسالان اجتماع هستید و در آینده پدر و مادر و رجال و نساء اجتماعید، از الان به فکر آینده خودتان باشید که اجتماع بعدى را شما باید اداره کنید.

در ابتداى این فرمایشها به آنان فرمود: با خودتان دفتر و قلم همراه داشته باشید و پیش دانشمندان که مى روید، حرفهایشان را هدر ندهید، حرفهایى را که مى شنوید در دفترتان یادداشت نمایید که یک روز به کارتان خواهد آمد.

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منبع: خبر آنلاین