تبیان، دستیار زندگی
جهاد دانشگاهی واحد هنر دانشگاه تهران، برای دومین سال متوالی جشنواره «نقش تن پوش» را برگزار می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لباس‌هایی با برند ایرانی اسلامی

لباس‌هایی با برند ایرانی اسلامی


جهاد دانشگاهی واحد هنر دانشگاه تهران، برای دومین سال متوالی جشنواره «نقش تن پوش» را برگزار می‌کند. این جشنواره تلاشی است برای ارئه طرح‌ها و نقش‌هایی ایرانی و اسلامی متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه ایرانی برای استفاده در انواع لباس‌ها.

جشنواره «نقش تن‌پوش» توسط مرکز طراحی و مد لباس طاها برگزار می شود. این مرکز که از جمله مراکز زیر مجموعه جهاد دانشگاهی واحد هنر به شمار می رود در هر دو دوره تلاش کرده هنرمندان را به طراحی و خلق تصاویر زیبا بر روی تن پوشی ساده و معمولی ترغیب کند.


نقش تن پوش

فر یبا آلادینی مدیر این مرکز درباره اهداف جشنواره «نقش تن پوش» می‌گوید: اولین هدف دعوت و ترغیب هنرمندان و حتی سایر علاقمندان به منظور خلق آثاری ماندگار، جدید و برخاسته از فرهنگ و نقوش ایرانی و اسلامی  برای لباس است. از سویی دیگر تولیدکنندگان را تشویق می‌کنیم تا از این طرح‌ها استفاده کنند . تردیدی نیست که مردم ما از لباس‌هایی که با نقوشی متاثر از فرهنگ خودشان زینت پیدا کرده‌اند، استقبال بیشتری بعمل خواهند آورد. اما در کنار این هدف سعی داریم برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر بازار کار ایجاد کنیم تا آنها هم در زمینه ورود به عرصه بازار و شناخت سلیقه مخاطب تجربیاتی کسب کنند و آموخته‌های خود را از این طریق در اختیار جامعه بگذارند.

شکی نیست که جشنواره «نقش تن پوش» زمانی می‌تواند موثر واقع شود که طرح‌هایی که در این جشنواره برگزیده می‌شوند در تولید پوشاک مورد استفاده قرار بگیرند. آلادینی بر این نکته تاکید می‌کند و می‌گوید: ما از تولیدکنندگان دعوت می‌کنیم تا هم در مراسم افتتاحیه و هم در اختتامیه این جشنواره حضور داشته باشند. در نخستین دوره مسابقه بسیاری از تولیدکنندگان حضور داشتند و طرح‌های این نمایشگاه را پسندیدند و خریداری کردند. البته مرکز مد لباس طاها مدت‌هاست که در این زمینه فعالیت‌ می‌کند و طرح‌ خطوط و نوشتار نستعلیق که برای اولین بار در این مرکز ارایه شد – سال 1382- حالا از سوی تولیدکنندگان در تولید لباس‌‌های ایرانی استفاده می‌شود.

آلادینی:سعی داریم برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر بازار کار ایجاد کنیم تا آنها هم در زمینه ورود به عرصه بازار و شناخت سلیقه مخاطب تجربیاتی کسب کنند و آموخته‌های خود را از این طریق در اختیار جامعه بگذارند.

ابتدا قرار بر این بود که جشنواره «نقش تن‌پوش» در بهمن ماه برگزار شود اما به خاطر همزمانی با امتحانات دانشجویان و درخواست علاقمندان به شرکت در جشنواره، قرار شده اردیبهشت سال 90 برگزار شود. به گفته فریبا آلادینی تاکنون استقبال از این نمایشگاه خوب بوده و آثاری که به دبیرخانه این جشنواره رسیده از کیفیت قابل توجهی برخوردار هستند. این در حالیست که شرکت برای عموم علاقمندان با هر سن و میزان تحصیلات آزاد است.

آثاری که به این جشنواره ارسال می‌شوند طرح‌هایی هستند که با استفاده از شیوه های متنوع رنگ  آمیزی و چاپ دستی، چاپ سیلک اسکرین، نقاشی و حتی تکه دوزی و ... بوجود آمده‌اند. هر شرکت‌کننده مجاز است سه طرح را برای شرکت در این جشنواره ارسال کند.

محدودیت جشنواره

تنها محدودیت این جشنواره آن است که استفاده از حروف و اعداد لاتین در طرح ها ممنوع شده و بعلاوه از تقلید تکرار طرحهای موجود در بازار نیز بشدت پرهیز می شود. وگرنه علاقمندان برای طراحی دستشان کاملا باز است تا از همه موتیف‌های ایرانی، خوشنویسی و طرح‌های ایرانی و اسلامی استفاده کنند. پس از برپایی این جشنواره، آثار رسیده به این جشنواره ابتدا در یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت و بعد از آن هم به صورت پوستر یا در قالب یک کتاب منتشر خواهند شد.

آلادینی امیدوار است این جشنواره هرچه زودتر به همه اهداف خود برسد و مطمئن است زیبایی این طرح‌ها باعث خواهد شد بسیاری آنها را بپسندند. به اعتقاد او حتی کسانی که لباس‌هایی با طرح‌ها و برندهای خارجی هم خریداری می‌کنند از لباس‌هایی که با طرح‌ها و نقوش ایرانی زینت داده شده‌اند استقبال خواهند کرد چرا که این نقوش هم برآمده از فرهنگ ما هستند و  طبعاً در همه جای دنیا بی رقیب و غیر تکراری خواهند بود.

با توجه به برنامه‌هایی که جشنواره نقش تن‌پوش در پیش گرفته، امید است که این نقوش در عرصه بین‌المللی هم با استقبال روبرو شوند. آلادینی در این باره امیدوار است و می‌گوید که در آینده برنامه‌هایی در این زمینه دارند اما ترجیح می‌دهد زمانی درباره‌شان صحبت کند که گام‌های اول برداشته شده باشند.

سیما مهاجری

بخش هنری تبیان