تبیان، دستیار زندگی
او بارها برای تربیت دیگران می فرمود: در نظر ندارم در تمام عمر و ایام حیاتم حتی یک مرتبه خلف وعده ای نموده باشم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
در آیینه اخلاق

پرهيز از خلف وعده

برپايي درس و بحث در شبهاي احيا

شيوه انتخاب همسفر

به خاطر رفاقت وارد جهنم نمي شوم

وقف بالاسر حضرت عليه السلام

فراسوی فروتنی

نمونه هايي از جلوه هاي رفتاري و اخلاقي آيت الله قمي را که هر کدام ستاره اي فروزان براي رهروان فضيلت و چراغ هدايتي براي شيفتگان رسيدن به کمال خواهد بود، بيان مي کنيم

پرهيز از خلف وعده

او بارها براي تربيت ديگران مي فرمود: در نظر ندارم در تمام عمر و ايام حياتم حتي يک مرتبه خلف وعده اي نموده باشم.

برپايي درس و بحث در شبهاي احيا

درس و بحثهاي علمي آن بزرگوار حتي در شبهاي احياي ماه مبارک رمضان داير بود. در حالي که مردم در کنار مرقد پاک سيدالشهداء عليه السلام سخت مشغول خواندن قرآن ، زيارت و انجام اعمال شب قدر بودند، ايشان به درس و بحث مشغول مي گشت و مي فرمود: فراگيري علم، از حرم رفتن و قرآن خواندن برتر و افضل است.

شيوه انتخاب همسفر

او هرگاه قصد مسافرت به جايي را داشت با کساني که در بحث خصوصي او حاضر مي شدند همسفر مي شد تا درس سفر مشغول مباحثه شوند.

به خاطر رفاقت وارد جهنم نمي شوم

حاج آقا حسين قمي در دوستي، بر رفاقت صحيح، فوق العاده پاي بند بود و رفيق را تا جايي دوست داشت که حدود اسلامي اجازه مي داد و هرگز حاضر نبود به خاطر دوستي، ضوابط شرعي را به هيچ مقدار و تحت هيچ عنواني زير پا بگذارد. بارها مي فرمود: من تا در جهنم با رفيق هستم ولي به خاطر رفاقت داخل جهنم نمي شوم .

وقف بالاسر حضرت عليه السلام

روزي آيت الله قمي در حالي که در حرم مطهر حضرت ابي عبدالله الحسين عليه السلام مشغول نماز جماعت بود، نماز خود را قطع کرد و اقتدا کنندگان نيز با تعجب نماز را ناتمام رها کرده ، نزد آقا آمدند تا از علت اين کار اطلاع پيدا کنند.

حاج آقا حسين فرمود:

در هنگام خواندن نماز، متوجه شدم که کنار فرشي که روي آن ايستاده ام نوشته است، وقف بالاسر حضرت عليه السلام !سريعا فرش را برداريد و سر جاي خود پهن کنيد تا دوباره نماز را شروع کنم .

فراسوي فروتني

روزي گروهي از برادران عرب زبان که به حرم امام حسين عليه السلام آمده بودند در نماز جماعت حاج آقا حسين قمي شرکت کردند. بعد از اتمام نماز به حضور آقا رسيدند و گفتند: ما به شما اقتدا کرديم در حالي که اطمينان به صحت قرائت شما نداشتيم، چون اصل زبان شما ايراني است ! حاج آقا حسين در پاسخ به آنان با تواضع و فروتني فرمود: من هم اينک نزد شما مي نشينم و حمد و سوره را قرائت مي کنم تا مطمئن شويد.


منابع:

1. عنصر فضيلت و تقوي.

2. اهميت علم و تقوي در اسلام .

3. حاج آقا حسين قمي.

تهيه: گروه حوزه علميه