تبیان، دستیار زندگی
یکی از مکان‌ هایی که خانم‌ ها در آن بسیار رفت‌ و‌آمد دارند، آرایشگاه‌ است. روزانه افراد مختلفی به یک آرایشگاه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرایشگاه یا درمانگاه؟

آرایشگاه


یکی از مکان‌ هایی که خانم‌ ها در آن بسیار رفت‌ و‌آمد دارند، آرایشگاه‌ است. روزانه افراد مختلفی به یک آرایشگاه مراجعه می نمایند که معمولاً برای بیشتر آن ها از یک سری وسایل آرایش استفاده می شود در صورتی که یکی از مشتریان آرایشگاه دچار بیماری های قابل انتقال در این مکان باشد، می تواند از این طریق دیگران را مبتلا نماید.

چه خدماتی را نباید از آرایشگر خواست و چه معیارهایی را باید در آرایشگاه سالم مد نظر قرار داد؟

امور مختلفی شامل کوتاه کردن، رنگ کردن، آرایش مو و همچنین برداشتن ابروها، اپیلاسیون و نیز آرایش‌ ناخن‌ ها در آرایشگاه‌ های زنانه قابل انجام است.

فعالیت دیگری که در آرایشگاه‌ ها علی ‌رغم توصیه ‌های متخصصان پوست و مو انجام می‌ گیرد، خالکوبی است. متاسفانه گاهی شاهدیم که در آرایشگاه ‌ها حتی اعمالی مانند تزریق بوتاکس، لایه ‌برداری (پیلینگ) شیمیایی و حتی لیزردرمانی موهای زائد نیز بدون هیچ‌ گونه نظارتی انجام می‌ گیرد؛ اعمالی که می‌ توانند عوارض متعددی را در پی داشته باشند؛ عوارضی مانند سوختگی پوست در اثر لیزر یا مواد شیمیایی مانند اسید میوه و نیز عوارض تزریق بوتاکس شامل آلرژی به این ماده و افتادگی پلک یا انحراف چشم که برخی از این عوارض برگشت ‌ناپذیرند و فرد مدت ‌های طولانی باید درصدد رفع بخشی از آن ها باشد.

وسایل مخصوص آرایشگاه

در برخی آرایشگاه‌ ها نیز کابین‌ های سولاریوم مشغول برنزه کردن مراجعان هستند و افراد نیز بدون توجه به این که این کار چه عواقبی می‌ تواند برایشان داشته باشد، معتاد استفاده از این کابین‌ های سرطان ‌زا می‌ شوند.

نکات اولیه‌ ای که در یک آرایشگاه باید به آن توجه داشت، رعایت بهداشت فردی آرایشگر و مجزا بودن وسایل مورد نیاز برای هر فرد است. تا جایی که امکان دارد، هر فرد باید از وسایل منحصربه ‌فرد شامل شانه، قیچی، کلاه رنگ و حوله استفاده کند. تیغ‌ های مصرفی حتما باید نو باشند و برای افراد مختلف تحت هیچ شرایطی به طور اشتراکی استفاده نشوند. آرایشگر نیز باید از نظر سلامت جسم و پوست بررسی شود و سالم باشد. این افراد باید هر 6 تا 12 ماه آزمایش ‌های کامل شامل آزمایش‌ های ویروس ‌هایی مانند هپاتیت و ایدز را انجام دهند و کارت سلامت داشته باشند.

سلامت پوست آن ها نیز مهم است. به عنوان نمونه، اگر آرایشگری مبتلا به زگیل در ناحیه دست‌ های خود باشد، می ‌تواند در طول روز افراد زیادی را مبتلا کند. پس توجه به بیماری ‌های مسری اهمیت بسیاری دارد. بهتر است برای هر فرد از حوله‌ های یکبار مصرف که امروزه در دسترس هستند استفاده شود یا هر فرد حوله خود را بیاورد. استفاده از شانه، برس و قیچی منحصر به فرد نیز در پیشگیری از بیماری‌ های مختلف حائز اهمیت است. نکته بسیار مهمی که در بحث بهداشت و پیشگیری از انتقال بیماری‌ های در آرایشگاه ‌ها وجود دارد، توجه به رعایت بهداشت در اپیلاسیون‌ ها است.

مومک آماده

موم مشترک، ممنوع!

ضرورت دارد که هر فرد از موم نو بازنشده استفاده کند و باقی ‌مانده آن را با خودش به منزل ببرد. استفاده از موم مشترک برای مشتریان متعدد عامل انتقال بسیاری از بیماری ‌های ویروسی مانند زگیل و نیز تبخال است. استفاده از کاردک‌ های جداگانه برای هر فرد کافی نیست و برای هر فرد باید از یک ظرف موم جداگانه و نو استفاده کرد. اگر فردی مبتلا به زگیل روی سطح بدنش باشد و به طور اتفاقی ظرف حاوی موم آلوده به ویروس زگیل شود، می ‌تواند عاملی برای انتقال بیماری‌ به دیگران شود. ویروس‌ های جلدی دیگری نیز می ‌توانند از این طریق منتقل شوند. ممکن است زگیل ‌های تناسلی نیز از طریق استفاده از موم آلوده از فردی به فرد دیگر هنگام اپیلاسیون ناحیه تناسلی انتقال یابند و مشکلات عدیده روحی و اجتماعی را برای فرد فراهم کنند.

از آرایشگاه تا ایدز و هپاتیت

در مورد انتقال عفونت ‌های ویروسی مانند هپاتیت و ایدز در آرایشگاه ‌ها باید گفت که هرگاه امکان سوراخ شدن پوست و خون‌ ریزی وجود داشته باشد، امکان انتقال این ویروس‌ ها هم وجود دارد. به همین دلیل برای هر فرد باید فقط از تیغ نو استفاده کرد و سپس آن را دور انداخت.

در مورد خالکوبی نیز باید این کار را فردی ماهر و با تجربه انجام دهد و همه وسایل کاملا استریل باشند. حتی ظرف رنگ‌ برای هر فرد باید شخصی و سوزن ‌ها کاملا نو و یکبار مصرف باشند. در مورد خالکوبی نکات مهم دیگری هم وجود دارد. اولا اکثر افرادی که تاتو انجام می ‌دهند مدت کوتاهی پس از آن پشیمان می‌ شوند. در این مرحله بدترین حالت این است که فرد مجددا به فرد آرایشگر و خالکوبی‌ کننده مراجعه و تقاضای پاک کردن آن را کند که این امر فقط باید توسط متخصص انجام گیرد.

شپش در آرایشگاه

پدیده مهمی که امروز به کرات با آن روبه ‌رو هستیم، شپش سر است که به راحتی در صورت عدم رعایت بهداشت در آرایشگاه‌ ها قابل انتقال به افراد است. اگر فردی مبتلا به شپش سر باشد و از شانه مشترک برای فرد سالمی استفاده شود، امکان انتقال بیماری به وی وجود خواهد داشت. بنابراین فراموش نکنید که شانه و برس برای هر فرد مجزا و هر فرد ملزم به تهیه این وسایل برای خود باشد. اگر آرایشگر مجبور باشد برخی وسایل را برای افراد به صورت مشترک استفاده کند باید آن را با محلول‌ های ضدعفونی‌ کننده که بر ضد ویروس‌ های هپاتیت و ایدز موثر هستند استریل کند.

مواد آرایشی

مشخصات مواد آرایشی و بهداشتی برای استفاده روی پوست

1- مواد آرایشی و بهداشتی باید از نظر ظاهر و بو مناسب باشند.

2- استفاده و پاک کردن آن ها راحت باشد و باعث تغییر رنگ و لکه شدن پوست و مو نشود.

3- ایجاد التهاب وحساسیت نکند.

4ـ از نظر میکروبی آلودگی نداشته باشد.

تعریف سالن های زیبایی و آرایستگی

به مکانی گفته می شود که با توجه به شرح وظایف، فقط اقدامات زیبایی و آرایشی در امور پاک سازی را انجام داده و به هیچ عنوان حق دخالت در امور و حیطه پزشکی و ورزشی را ندارند.

شرح وظایف

دکلره کردن یا رنگ بَری مو و یا رنگ کردن مو

2ـ گریم پوست، ترمیم ابرو با قلم

3ـ بخور آب گرم بدون استفاده از اُزن واشعه ماوراء بنفش

4ـ استفاده از موم و یا ایپلاسیون

5ـ استفاده از کرم های مرطوب کننده و ماسک های استاندارد و مجاز

نکته:  در مؤسسات زیبایی انجام کلیه امور تاتو، لیزر،کرایو، کاشت مژه و ناخن با نفوذ در پوست ممنوع می باشد.

نکته: جهت ضد عفونی وسایل در آرایشگاه ها بایستی حتماً از الکل 70 در صد استفاده شود.

طرز تهیه الکل 70 درصد

از مخلوط نمودن 73 سی سی الکل 96 درصد (موجود در بازار) با 27 سی سی آبی که به مدت 10 دقیقه جوشیده و سرد شده باشد، الکل 70 درصد به دست می آید.

گردآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

منابع:

دکتر بهروز باریک ‌بین متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی- سلامتیران

نصاب زاده- دانشگاه علوم پزشکی و درمانی استان فارس


اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

ممنوعیت انجام فعالیت تخصصی زیبایی در آرایشگاه ها

تهدید کننده های سلامت در آرایشگاه

پاکسازی پوست‌ : نه دکتر، نه آرایشگاه

زیبایی قلابی در بسته‌های ارزان آرایشی

مشکلات ناشی از مواد آرایشی

فر کردن مو در خانه یا آرایشگاه؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.