تبیان، دستیار زندگی
طرح وزارت ورزش وجوانان از زمانی کلید خورد که هیچکدام از مسئولان وقت پس از نتایج ناامید کننده و دور از انتظار کاروان ورزشی ایران در المپیک 2008 هیچ یک از متولیان امر ورزش پاسخگو نبودند .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتیرایی از وزارت ورزش می گوید

کتیرایی

پس از تصویب شدن وزارت ورزش و جوانان منتقدان زیادی با این طرح مخالفت کردند و تفاوت ماهیت این دو سازمان مهم‌ترین دلیل كسانی بود كه در برابر این تصمیم مجلس ساز مخالف می‌زدند.

آیا ضابطه‌مند شدن و اینكه تمام امور ورزش در چارچوب اصولی‌تر پیش برود، امر بدی است كه برخی مخالف بودند؟باید همه باور كنند كه سازمان تربیت‌بدنی به تاریخ پیوست و با شكل جدید وارد میدان خواهد شد.

بهزاد کتیرایی ازجمله مدیرانی است که در طول مدت مدیریت در حراست سازمان تربیت بدنی و رییس فدراسیون ووشو و رییس فدراسیون کاراته ودر حال حاضر به عنوان رییس ورزش صداو سیما نقش تاثیر گذاری در پیشبرد و توسعه ورزش داشته است.

دیدگاه کاملا مثبت با رویکرد توسعه موفق مدیریتی ازجمله نگاههای ایشان در احداث بیست و دومین وزارتخانه (ورزش وجوانان) می باشد.

رییس تربیت بدنی صدا وسیما افزود:تشكیل وزارت ورزش از زمانی كه به صورت طرح در مجلس مطرح شد تا وقتی به تصویب رسید، اهالی زیادی از ورزش را به واكنش وادار كرد. پس از اعلام رسمی تشكیل این وزارتخانه اظهارنظرهای متفاوتی در میان صحبت‌های روسای فدراسیون‌ها به چشم می‌خورد.در سوی دیگر، برخی مدیران ورزش با حمایت از این طرح دلایل خود را عنوان كردند چرا باید از قانونمند شدن بهراسیم؟

رییس سابق فدراسیون‌های ووشو و كاراته تشكیل وزارت ورزش را حركت مباركی می‌داند و می‌گوید: قانونمند شدن حركت‌ها و فعالیت‌های ورزشی كه در نهایت به نفع ورزش كشور است، چرا برخی‌ها را در جبهه مخالف قرار داده؟ آیا ضابطه‌مند شدن و اینكه تمام امور ورزش در چارچوب اصولی‌تر پیش برود، امر بدی است كه بعضی ها را نگران کرده است؟

رییس سازمان ورزش صدا وسیما در ادامه صحبت‌هایش گفت: سازمان تربیت‌بدنی، مجموعه‌ای بسیار بزرگ است كه ساختارش قبل از انقلاب شكل گرفته، لذا در ابعاد گسترده‌ای قدرت عمل دارد كه در نتیجه عملكرد آنها مستقیما پاسخگو نیست.به عنوان مثال وقتی سازمان تربیت بدنی اختیار عزل و نصب بیش از 50 رییس فدراسیون و بالای 30 مسوول اداره كل تربیت‌بدنی را دارد، زمانی كه در این نهادها هم اقدامی صورت می‌دهد، جواب مستقیمی درخصوص تصمیمش نمی‌دهد.. كه مثلا چرا در فلان فدراسیون‌ها تغییر مدیریتی صورت داده؟ بنابراین وقتی وزارت ورزش شروع به كار كند فدراسیون قطعا ثبات امنیتی بیشتری خواهند داشت.ولی متاسفانه مدیریت فدراسیون‌ها بی‌جهت نگران تشكیل وزارت ورزش هستند، چراكه درصد زیادی از مزایای این طرح كاملا متوجه خود فدراسیون‌ها است. واز اختیارات مثلا مدیریتی ضربه به بدنه ورزش کشور خواهد شد.

کتیرایی

وی كه از حمایت‌كنندگان تشكیل وزارت است، در خصوص شكایات فدراسیون‌ها از این امر افزود: با این اتفاق نه‌تنها راه برای فدراسیون‌ها درازتر نمی‌شود، بلكه آنها در مسیر كوتاه‌تری می‌توانند امور خویش را پیش ببرند چراكه از این پس كمیته ملی المپیك پیگیر كارهای فدراسیون‌ها در زمینه اعزام‌های برون‌مرزی و مسائل قهرمانی خواهد بود. باید همه باور كنند كه سازمان تربیت‌بدنی به موزه رفت و با شكل جدید جریان منطبق شوند.

كتیرایی با اشاره به حركت كارشناسانه و برنامه‌ریزی شده در وزارت ورزش اظهار داشت: وقتی این وزارت با هدف موفقیت ورزش شروع به كار كند، از نیروهای متخصص بهره‌گیری می‌كند كه به نتیجه كار آنها اعتماد كامل دارد، زیرا در غیر این صورت باید پاسخگو باشد و مثل سازمان تربیت‌بدنی نمی‌تواند در برابر ناكامی‌ها بدون جوابگویی به كار خود ادامه دهد. متاسفانه در حال حاضر هر فردی كه به راس سازمان تربیت‌بدنی نزدیك‌تر باشد، موقعیتی پیدا می‌كند اما در وزارت ورزش مطمئنا اوضاع به صورت دیگری خواهد بود.

پایه‌گذاری وزارت ورزش و جوانان حساس است و بایستی در راستای نیاز جوانان در امر تحصیل و ازدواج و شغل مناسب از سوی نمایندکان محترم مجلس تدابیری اندیشیده شود تا جوانان با امید و انگیزه نگران آینده خود و فرزندانشان نباشندکه این را هم میتوان به فال نیک گرفت.

بهزاد كتیرایی توجه به پایه‌گذاری وزارت ورزش در مقطع كنونی را برای آینده كاری این نهاد حساس و مهم ارزیابی می‌كند.«نمایندگان مجلس باید بدانند كه تصویب این طرح نقطه عطفی در ورزش كشور است كه برای به نتیجه رسیدن آن باید جریانات مثبت و مفیدی به راه بیفتد و طبق برنامه‌ریزی دقیق و كارشناسی پیش رفت.

ورزش همگانی ازمادر ورزشهاست و بایستی توجه ویژه به ان بشود.اگر ورزش همگانی به شهرداری‌ها سپرده و از محل عوارض شهروندی هزینه‌های آن تامین، همینطور امور قهرمانی به كمیته ملی المپیك واگذار شود، گام محكمی در ابتدای تولد این وزارت برداشته شده است.»‌

مدیركل تربیت‌بدنی صدا و سیما با اشاره به حركت انقلابی نمایندگان مجلس می‌گوید: نمایندگان در گام بعدی باید صلاح ورزش و رسیدگی به نیاز جوانان ایران در تمامی ابعاد را در نظر بگیرند و تقسیم‌بندی مناسبی در بخش‌های مختلف وزارت ورزش وجوانان با كمك كمیته ملی المپیك و دیگر نهادها و سازمانها داشته باشند تا به نوعی فدراسیون‌ها را با خود همراه كنند.

وی در خصوص بحث سرپرستی وزارت ورزش نیز گفت: سرپرست این وزارتخانه باید سابقه مدیریت ورزشی داشته باشد. البته نباید اشتباهی صورت بگیرد و به مدیران فوتبالی اعتماد شود چراكه در گوانگ ژو همه شاهد بودند كه ورزش‌هایی غیر از فوتبال كشور را نجات دادند. با كارشناسی دقیق می‌توان فرد مناسب را جهت تصدی این وزارتخانه انتخاب كرد تا در ابتدای امر كه دوران حساسی است، امور به خوبی كنترل شود.

بخش ورزشی

حشمت بهادری