تبیان، دستیار زندگی
در سال 1992، اسحاق رابین (نخست وزیر وقت اسرائیل) و شیمون پرز (وزیر خارجه وقت اسرائیل) برای اولین بار به صورت علنی اعلام کردند، اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد ایران تا پایان دهه 1990 به سلاح اتمی‌ مجهز خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه کاریکاتور منتشر شده در سایت کریستین ساینس مانیتور

ایران هراسی هسته‌ای استراتژی تبلیغاتی غرب


سایت کریستین ساینس مانیتور در چند روز گذشته کاریکاتوری را در سایت خود قرار داده است. این کاریکاتور در حالی بر روی خروجی سایت این مجله قرار گرفته که تنها چند روز از مذاکرات ایران و  گروه 5+1 می‌‌گذرد.


کاریکاتور ایران هسته ای

متن سمت چپ: این یک کارخانه هسته‌ای در ایران برای تولید الکتریسیته است.

متن سمت راست: این یک لامپ است!

سایت کریستین ساینس مانیتور در چند روز گذشته کاریکاتور بالا را در سایت خود قرار داده است. این کاریکاتور در حالی بر روی خروجی سایت این مجله قرار گرفته که تنها چند روز از مذاکرات ایران و  گروه 5+1 می‌‌گذرد.

با توجه به برنامه هسته‌ای ایران و روند رو به پیشرفت آن و علی رغم همکاری‌های گسترده كشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ و گروه 5+1، سوال اینجاست که چرا کشورهای غربی روز به روز از هسته‌ای شدن ایران بیشتر نگران می‌شوند؟

بدون شک یکی از مهمترین اهداف غرب از رویارویی با برنامه هسته‌ای ایران، جلوگیری از روند رو به رشد علمی‌ و عملی دانشمندان جوان ایرانی و قدرت گرفتن جمهوری اسلامی‌ در مدت زمان کوتاه سی ساله پس از انقلاب اسلامی‌ با کمک پژوهشگران بومی‌ است. قدرت‌های غربی که روزگاری خود را قدرت‌های بلامنازع جهان می‌‌شناختند اکنون با ظرفیت بالقوه جدیدی روبرو شده‌اند که روز به روز در حال تبدیل شدن به حالت بالفعل است.

نکته دیگر در باب قدرت گرفتن علمی‌ و عملی جمهوری اسلامی‌ ایران، ترس قدرت‌های جهانی از الهام پذیری سایر کشورهای جهان سوم و مخصوصا کشورهای اسلامی‌ از این روند است. آنها یک بار پس از وقوع انقلاب اسلامی‌ در سال 1357 قدرت این انقلاب را مشاهده كرده و ضربات سنگینی را متحمل شدند. حال مطمئنا آنها نمی‌‌خواهند تجربه تلخ سی سال گذشته شان که اکنون بسیاری  از معادلات جهانی را تحت شعاع خود قرار داده است دوباره به وقوع بپیوند.

با دقیق شدن در نقشه جغرافیای طبیعی و مناطق نفت خیز در خلیج فارس مشخص می‌ شود که بیشتر منابع نفت در بخش شرقی خلیج فارس قرار دارند

علاوه بر این، پذیرش کامل ایران هسته‌ای که این دانش پیچیده را بر اساس تحقیقات بومی‌ کسب کرده سبب می‌شود اکنون که ایران به زمره کشورهای قدرتمند و  اعضای باشگاه هسته‌ای جهان وارد شده، هرچه بیشتر در این مسیر قدم بردارد و درب‌های دیگری را به سوی خود بگشاید. البته دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای سبب شده که هم‌اکنون نیز این خودباوری در عرصه‌هایی مانند حضور در فضا و دانش‌های بنیادی ظهور و بروز داشته باشد.

ایران هسته‌ای یعنی قدرت گرفتن شیعیان

یکی از نظریات مهمی‌ که درباره تبلیغات سوء غرب در مسئله هسته‌ای ایران مطرح می‌‌شود این است كه غرب سعی دارد از طریق جلوگیری ایران از دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای جلوی قدرت گیری مسلمانان و به خصوص شیعیان را در منطقه بگیرد. چرا كه منطقه خلیج فارس یکی از مهمترین مناطق در خاورمیانه است. خلیج فارس با 650 هزار بشکه از 991 میلیارد بشکه نفت خام در جهان نزدیک به 65% از کل ذخایر شناخته شده نفت را دارا می‌ باشد. از سوی دیگر تنگه هرمز یکی از 14 نقطه استراتژیک جهان نیز در خلیج فارس واقع شده است. این دو مورد در کنار ذخایر گاز و تجارت در منطقه و... نشان از اهمیت بالای این منطقه در مبادلات بین الملل دارد.

نفت

با دقیق شدن در نقشه جغرافیای طبیعی و مناطق نفت خیز در خلیج فارس مشخص می‌ شود که بیشتر منابع نفت در بخش شرقی خلیج فارس قرار دارند. در مقابل با بررسی نقشه جمعیتی منطقه خلیج فارس متوجه می‌ شویم که پراکندگی جمعیت شیعیان نیز بر همین بخش منطبق است به طوری که بخش اعظم منابع نفتی عربستان و دیگر کشورهای عربی اطراف در مناطق شیعه نشین قرار دارد.

در اینجاست که یکی از دلایل اصلی کشورهای غربی و حاشیه خلیج فارس از ابراز نگرانی از هسته‌ای شدن ایران آشکار می‌‌شود. هسته‌ای شدن ایران منجر به قدرت یافتن جمعیت شیعه در منطقه می‌‌شود که این امر برای سران عرب چندان جالب نیست. زیرا جمعیت شیعه این کشورها سال‌ها از شرایط بد و تبعیض‌های اجتماعی رنج برده‌اند. این دلیل اصلی نگرانی کشورهای عربی به ویژه عربستان از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

همچنین به راه انداختن موج هراس از ایران هسته‌ای از جنبه دیگری نیز برای قدرت‌های غربی و اسرائیل حائز اهمیت است. از سویی هراس از ایران هسته‌ای در سال‌های گذشته سبب شده كه تجار اسلحه غربی سود كلانی را از راه فروش تسلیحات به كشورهای خاورمیانه به دست آورند. از سوی دیگر توجه بیش از حد به ایران هسته‌ای و تبعات تخیلی آن موجب می‌شود افكار مردم خاورمیانه از عملكرد رژیم صهیونیستی و ارتباطات سران كشورهای منطقه با این رژیم منحرف شود.

در سال 1992، اسحاق رابین و شیمون پرز برای اولین بار به صورت علنی اعلام کردند، اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد ایران تا پایان دهه 90 به سلاح اتمی‌ مجهز خواهد شد

تبلیغات اسرائیل علیه ایران هراسی هسته‌ای تمامی‌ ندارد

از سال‌های قبل ماشین دروغ‌پراکنی اسرائیل همواره سعی دارد پیش‌بینی‌های دروغین قبلی خود را که مرتب ادعا می‌کند ایران به زودی به سلاح هسته‌ای مجهز می‌شود، توجیه کند.

مروری بر ادعاهای اسرائیلی‌ها درباره فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به خوبی نشان‌گر ماهیت دروغ ادعاهای آن‌ها درباره ساخت بمب هسته‌ای در ایران است؛ اظهارنظرهایی که تاکنون هیچ کدام از آن‌ها تحقق نیافته اما در راستای اجرای یکی از مهم‌ترین راهبردهای اسرائیل برای توسعه پروژه «ایران هراسی» همچنان ادامه دارد:

در سال 1992، اسحاق رابین (نخست وزیر وقت اسرائیل) و شیمون پرز (وزیر خارجه وقت اسرائیل) برای اولین بار به صورت علنی اعلام کردند، اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد ایران تا پایان دهه 90 به سلاح اتمی‌ مجهز خواهد شد.

سه سال بعد و این بار در واشنگتن، شیمون پرز و ایهود باراک ادعا کردند که جهان باید منتظر ایران مجهز به سلاح اتمی‌ تا پایان سال 1997 باشد، اظهارنظرهایی که در یکی از اسناد ویکی لیکس نیز این‌گونه مطرح شده است: «بخش روابط راهبردی وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده است که ارزیابی‌های دولت اسرائیل از سال 1993 میلادی حاکی از آن بوده که ایران، در دیرترین زمان، تا سال 1998 به سلاح اتمی‌دست خواهد یافت.»

وقتی دهه نود هم به پایان رسید و خبری نشد، اسرائیلی‌ها از رو نرفتند و مرتب تاریخ پیش‌بینی خود را تغییر دادند در سال 2007 رئیس مرکز تحقیقات امنیتی ارتش اسرائیل اعلام می‌کند که ایران در سال 2007 به سلاح اتمی‌ دست خواهد یافت. اما سال 2007 هم آمد ولی خبری نشد.

طبق اسناد ویكی‌لیكس پس از آن، سردمداران این رژیم بار دیگر موعد جدیدی را معین كردند: «بین سال‌های 2010 تا 2011 میلادی ایران توانایی تکنولوژیکی برای ساخت سلاح اتمی‌خواهد داشت.» اما با پایان سال 2010 باز هم مشخص شد پیش‌بینی موساد هم دروغ‌بافی برای ترساندن جهان از ایران بوده است.

ایران فیلم ایرانیوم ساخته هالیوود به کارگردانی الکس تریامن (اسرائیلی)

اکنون در ادامه ادعاها، سال 2014 را سال دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای عنوان کرده‌اند تا دست کم فرصتی بیشتر برای توجیه این‌گونه دروغ‌بافی‌ها بیابند.

مستند «ایرانیوم» جدیدترین پروژه ایران هراسی هسته‌ای!

بنیاد و صندوق كلاریون، در جدیدترین پروژه «ایران هراسی اتمی‌» با تلفیق دو واژه ایران و اورانیوم، مستند «ایرانیوم» را ساخته كه ایران را خطرناك‌ترین تهدید اتمی‌جهان معرفی كرده است.

در سایت این مستند ادعا شده است: از شروع انقلاب اسلامی ‌در سال 1979 ایران دشمنی تمام عیاری را برای غرب به نمایش گذاشته و با ایدئولوژی افراطی خود بیشتر از 30 سال است كه جهان را تهدید می‌كند. ما معتقدیم این مستند مهمترین و به موقع‌ترین فیلمی ‌است كه می‌توانیم در حال حاضر بسازیم.

تهیه كنندگان «ایرانیوم» در سایت این مستند كه با هدف پیشبرد پروژه ایران هراسی غربی تهیه شده، ادعا می كنند كه «اكنون 30 سال از شروع انقلاب ایران می‌گذرد و ایران در آستانه هسته‌ای شدن است، بر اساس بعضی تخمین‌ها، ایران كمتر از یك سال دیگر تا تولید یك سلاح هسته‌ای فاصله دارد و شاید هم كمتر، ایران به طور نامتناقض سعی در پنهان كردن نیات و پیشرفتش در برنامه هسته‌ای‌ خود دارد و یك بازی محتاطانه و در عین حال تهاجمی ‌و زیركانه را به صورت دیپلماسی فریبنده در دستور كار قرار داده است.»

تهیه كنندگان مستند ایرانیوم همچنین مدعی شده‌اند: توسعه برنامه هسته‌ای ایران فقط به خطرات بزرگ قبلی ایران اضافه می‌كند، سناریوهای تهدیدات متعدد مطرح شده از طریق یك ایران هسته‌ای نیز كاملا واقعی و وحشت‌انگیز است، در تمام این مدت، قدرت‌های غربی و به ویژه آمریكا نسبت به مقاصد سوء رژیم ایران هشدار داده‌اند اما در عین حال بانك‌های غرب، شركت‌ها و حتی دولت‌ها به خاطر میادین نفتی و دیگر منافع اقتصادی از انقلاب ایران حمایت كردند.

تمامی این مطالب در حالی صورت می‌گیرد كه مسئولین كشور در مواقع گوناگون اشاره كرده‌اند كه ایران قصدی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد. چراكه استفاده از این گونه سلاح‌ها را بر اساس تعالیم اسلامی صحیح نمی‌دانند.


سیدمحمد لواسانی

بخش سیاست

منابع:

• سایت كریستین ساینتس مانیتور

• سایت خبری تحلیلی فردا نیوز

• سایت تحلیلی سیاست روز