تبیان، دستیار زندگی
امسال نیز می گذرد و در گذر ست و ما باز هم فضای دیگری از حزن و اندوه را پشت سر گذاشتیم با این تفاوت که این حزن و اندوه در دل و جان ما رخنه کرده و با نسیم بهار و عیدهای رنگارنگ تسلی نمی یابد. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حزن ادبیات تبیان

حزن ادبیات تبیان

امسال نیز می گذرد و در گذر ست و ما باز هم فضای دیگری از حزن و اندوه را پشت سر گذاشتیم با این تفاوت که این حزن و اندوه در دل و جان ما رخنه کرده و با نسیم بهار و عیدهای رنگارنگ تسلی نمی یابد. فضای محرم، عاشورا، تاسوعا ، اربعین حسینی و صفر را گذراندیم و ماندیم با دلی تنگ و غریب در حسرت دیدار مهدی فاطمه!

روزها را به شب و شب ها را به روز رساندیم  اما نیامد که نیامد! شاید درست منتظر نبودیم و جز این چه دلیل دیگری می تواند داشته باشد؟ انتظاری کشیدیم نه از جنس انتظار اصیل؟ به هنگام خواسته هایمان تضرع می کنیم و به درگاهش روی می آوریم اما به هنگام بی نیازی راه خود را و گاهی هم راه دیگری را می رویم! شاید این است که نمی آید، این محرم نیز گذشت و عمر ما نیز بگذشت.

محرم و صفر نیز سفر کردند و شاید باز هم بتوانیم تا سالهای دیگر شاهد بازگشت این کاروان حسینی باشیم می خواهم این شاید را کمی غلیظ تر بگویم، عمر دست ما نیست و گذرش نیز هم.

امسال نیز سعی کردیم تا با مطالبی از جنس نثر و نظم ادبی، اندکی از درد قلب هایمان را بکاهیم .

باز در خاطره ها یاد تو ای رهرو عشق

این مطلب حاوی سه شعر عاشورایی با عناوین : "باز در خاطره‌ها یاد تو، ای رهروِ عشق" از محمدرضا شفیعی کدکنی، "ای ماه چه دیر آمدی از راه و عجیب است" از عبدالجبار کاکایی و "راه پیمودند با سامان نور" از مشفق کاشانی است.

خورشید فراز آمده از عرش به نیزه 

علیرضا قزوه در استقبال از ماه محرم قصیده‌ای با نام «انگشتری سوّم خاتم» سروده است.

سرش بر نی نوای نیزه دارد

چند شعر عاشورایی از زنده یاد قیصر امین پور

آینه در کربلاست  

حاوی دو شعر عاشورایی است با عناوین: "دلی از خود بی خود" عباس احمدی و "از ارتفاع خون" سید محمدحسن ابوترابی

ادبِ عزاداریهایمان گم شده است!  

سخنان استاد علی معلم دامغانی در ارتباط با ادبیات آیینی

عاشورا، نقطه پرگار شاعران عرب 

واژه های عاشورایی تبدیل به کلید واژه هایی در ادبیات عرب شده اند: حرکت انقلابی امام حسین (ع) در تاریخ ادبیات عرب، مکتب ادبی خاصی را پدید آورد که پیش از آن وجود نداشت.

فصلی از حماسه حسین (ع)  

فصلی از حماسه حسین (ع) از زبان جورج شکور؛ شکور از نخستین کسانی است که در اشعار خود به موضوع مقاومت و مبارزه با اشغالگران صهیونیست پرداخته اند و در نوشته ها و سروده های خود با تعابیر مختلف به این موضوع پرداخته است.

یاد اهل بیت

قطعه ای از جوزف الهاشم؛ او به خانواده ای وابسته است که گفته می شود قرن ها پیش شیعه بوده و از خاندان پیامبر هستند و از این روی در برخی شعرهای خود به این موضوع اشاره و افتخار می کند و معتقد است این عامل باعث شده تا در اشعار خود شور و حرارت خاصی داشته باشد.

سقای ادب 

عباسِ سکینه

عباسِ ادب

این سه مقاله از کتاب سقای آب و ادب سید مهدی شجاعی برگزیده شده است.

با پای برهنه در کوچه های کربلا 

قطعه ای از خانوم زینب محسنی نیا

واژه‌هایی سرخ در دفتر مظلومیت 

نگاهی به شعر آیینی مقاله ای از سیدمهدی موسوی تبار

روایت شاعرانه از آزادگی در دشت کربلا

نگاهی به کتاب«مجلس حر بن یزید ریاحی» اثر علی معلم دامغانی

پرده خوانی، هنری که جایگاه ندارد  

پرده ‌خوانی هنری از هنرهای نمایشی عامه که به نقل واقعه ‌های مذهبی به ویژه واقعه عاشورا از روی تصاویر نقاشی شده روی پرده اختصاص دارد، در پرده ‌خوانی نقالی که «پرده ‌خوانی» نامیده می ‌شود با بیانی رسا و آهنگین داستان واقعه‌ های مجالس پرده را شرح می ‌دهد. ...

آسیب شناسیِ ادبیات عاشواریی

آسیب های محتوایی و شکلی ادبیات عاشواریی

عواقب و پیامدهای آسیب های ادبیات عاشورایی

عوامل آسیب های ادبیات عاشورایی و راهکارهای آن

در این مقالات محمود جعفری به آسیب شناسی ادبیات عاشورایی پرداخته است؛ عاشورا بخش بزرگی از فرهنگ ما را تشکیل می دهد. ادبیات عاشورایی نقش بارزی در توسعه ی این فرهنگ داشته است. اگر گفته شود که عاشورا جاودانگی اش را مرهون ادبیات می باشد گزافه نگفته ایم.

زوایای پنهان واقعه، در موازی کاری نویسندگان گم شده است

محمد ناصری نویسنده و پژوهشگر ادبیات انقلاب اسلامی است. او اکنون دبیر جایزه ادبی شهید حبیب غنی پور است. از او درباره ادبیات عاشورایی در سال های اخیر پرسیدم.

کار شاعران عاشورایی بصیرت افزایی برای مبارزه با فتنه است

برگزاری نخستین سوگواره "ستاره تشنگان" ضمن بحث پیرامون جایگاه شعر عاشورایی در ایران و تاریخ اسلام بر این نکته تأکید شد که مسئله فرهنگ و توجه به گسترش کارهای فرهنگی بهترین سپر دفاعی در برابر فتنه‌های جهان غرب و موج اسلام‌هراسی آنها به شمار می‌رود.

تو خود حجاب خودی....

مقاله ای از خانم زینب محسنی نیا در سوگواری اربعین حسینی

"سقای آب و ادب"  

گفت‌وگو با سید مهدی شجاعی درباره "سقای آب و ادب"

قاری قرآن عشق بر سر نیزه 

سخنان مصطفی صابری خراسانی درباره ادبیات آئینی و اشعار عاشورایی

قلب من، کبوتر جلد بقیع ...

مقاله ای از خانم محسنی نیا در سوگواری 28 صفر

زهره سمیعی- بخش ادبیات تبیان