تبیان، دستیار زندگی
جنبش های مردمی در جهان عرب مقامات اسرائیل را به گونه ای به وحشت انداخته که نگران هستند این موج که اکثرا تمایلات ضد صهیونیستی دارند، روزی جنبشی را برای نابودی اسرائیل به راه بیندازند. انزوای کامل اسرائیل در خاورمیانه و تثبیت و تقویت جایگاه جنبش مردمی دموکر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترس و وحشت مقامات اسرائیلی را فراگرفته

ناآرامی های گسترده در مصر پیامدهایی را در خاورمیانه به همراه داشته است که از آن جمله می توان به ایجاد وحشت و نگرانی در میان مقامات اسرائیل اشاره کرد.

اولین تکانهای انقلاب مصر؟

به گزارش الف به نقل از "میدل ایست آن لاین" و "کانتر کارنت"، با بروز ناآرامی های گسترده مردمی در مصر و افزایش احتمال سقوط دولت حسنی مبارک، موجی از ترس و وحشت مقامات اسرائیلی را فرا گرفته است چون با کنار رفتن دولت حسنی مبارک، اسرائیل عملا در انزوای کامل در منطقه قرار می گیرد و این موضوع ممکن است دشمنان تل آویو را در خاورمیانه علیه اسرائیل متحد کند. با سقوط احتمالی دولت حسنی مبارک، اسرائیل دیگر دوستی مطمئن در خاورمیانه نخواهد داشت. این در حالی است که پس از حمله کماندوهای اسرائیلی به ناوگان آزادی در غزه و کشته شدن چند فعال ترکیه ای حامی فلسطین، روابط ترکیه- اسرائیل نیز به شدت تیره و تار شد و در واقع هم پیمانی استراتژیک آنکارا- تل آویو به پایان رسید و اسرائیل بیش از پیش خود را در خاورمیانه منزوی می بیند.

در خاورمیانه تنها اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برای تل آویو باقی مانده اند

حتی اگر دولت حسنی مبارک نیز سقوط نکند، مقامات تل آویو دیگر نمی توانند بر روی دولت متزلزل قاهره حساب باز کنند. انزوای کامل اسرائیل در منطقه و همچنین یک آمریکای تضعیف شده باعث می شود تا تل آویو به دنبال هم پیمانان جدید در منطقه باشد که بعید است این هدف مقامات تل آویو محقق شود. سیاست خارجی اسرائیل به هم پیمانی های منطقه ای وابسته بوده است. اولین شریک و هم پیمان اسرائیل، فرانسه بود که در آن زمان بر شمال آفریقا حکومت می کرد و سلاح و توانایی هسته ای در اختیار اسرائیل قرار می داد. پس از جنگ اسرائیل علیه مصر در سال 1956، "دیوید بن گوریون" تلاش کرد تا به کشورهای غیرعربی در منطقه از جمله ترکیه و اتیوپی رابطه ایجاد کند. هم پیمانان بعدی اسرائیل، پادشاه اردن و مراکش بودند. البته این روابط مخفیانه ایجاد شده بود. در اواخر دهه 70 شاه ایران که هم پیمان اسرائیل بود، سرنگون شد و یک حکومت اسلامی در ایران به روی کار آمد که مواضع ضد اسرائیلی داشت. در آن زمان بود که مصر و اسرائیل با امضای توافق نامه صلح به مناقشه با یکدیگر پایان دادند.

پس از ترور انوار سادات رئیس جمهور اسبق مصر، حسنی مبارک به قدرت رسید و توافق نامه صلح با تل آویو را نیز به ارث

مصر کے حالات

برد. هم پیمانی استراتژیک میان قاهره- تل آویو باعث شد تا اسرائیلی ها به تقویت نیروهای خود در جبهه شمالی و اطراف شهرک ها در اراضی فلسطینی ها متمرکز شوند. از سال 1985 صلح با مصر به اسرائیلی ها این فرصت را داد تا بودجه نظامی خود را کاهش دهند. حسنی مبارک نیز با چند رهبر متفاوت اسرائیلی همکاری داشته است. وی روابط خوبی با اسحاق رابین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیران اسرائیل داشت. به رغم شکست های پیاپی در مذاکرات روند صلح خاورمیانه، حسنی مبارک روابطش را همچنان با مقامات تل آویو مستحکم نگه داشت. یکی از دلایل دوستی میان حسنی مبارک و نتانیاهو، ترس و وحشت دو طرف در مورد تقویت جایگاه ایران در خاورمیانه بوده است.

اکنون حسنی مبارک در آستانه سرنگونی قرار دارد و تل آویو خود را بیش از گذشته منزوی می بیند. در خاورمیانه تنها اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برای تل آویو باقی مانده اند اما روابط اسرائیل با اردن و تشکیلات خودگردان پیچیده است و مقامات تل آویو نمی توانند از آنها به عنوان دو هم پیمان استراتژیک یاد کنند. به همین دلیل مقامات دولت نتانیاهو اکنون برای یافتن هم پیمانان جدید در خاورمیانه به تکاپو افتاده اند. مقامات تل آویو نگران هستند که ناآرامی های گسترده در جهان عرب و تغییر دولتها باعث گسترش و تثبیت قوای دموکراتیک در کشورهای عرب شود که به طور طبیعی این قوا سیاستهای ضد صهیونیستی خواهند داشت.

از دلایل دوستی میان حسنی مبارک و نتانیاهو، ترس و وحشت دو طرف در مورد تقویت جایگاه ایران در خاورمیانه بوده است.

موج جنبش های مردمی در جهان عرب مقامات اسرائیل را به گونه ای به وحشت انداخته که نگران هستند این موج که اکثرا تمایلات ضد صهیونیستی دارند، روزی جنبشی را برای نابودی اسرائیل به راه بیندازند. انزوای کامل اسرائیل در خاورمیانه و تثبیت و تقویت جایگاه جنبش مردمی دموکراتیک در جهان عرب نگرانی جدی را در میان مقامات تل آویو به همراه داشته و بنیان های متزلزل رژیم اسرائیل  را به لرزه در آورده است. سیلوان شالوم نیز اخیرا در این راستا به شدت ابزار نگرانی کرده است. اکثر کشورهای عربی از اشغال فلسطین توسط اسرائیلی ها خشمگین هستند و موج جنبش های مردمی در جهان عرب ممکن است روزی در راستای آزادی فلسطین گام بردارد این در حالی است که اعراب از اسرائیل دل خوشی نداشته اند چون اسرائیلی ها تاکنون چند مرتبه با اعراب وارد جنگ شده بودند.

بخش سیاست


منبع:سایت الف